نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۵

انویدیا روی تکنولوژی دسترسی هوشمند به حافظه AMD در پردازنده‌های RDNA 2 کار می‌کند

براساس گزارش وبسایت Hexus، انویدیا هم‌اکنون در حال کار روی یک فناوری مشابه Smart Access Memory برای پردازنده‌های گرافیکی آمپر است.

AMD درکنار معرفی کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 6000 چند تکنولوژی جدید را به منظور ارتقاء عملکرد و بهبود عملیات پردازنده‌های مبتنی بر سبک معماری RDNA 2 معرفی کرد. پردازنده‌های جدید این شرکت ضمن اصلاح فرایند، بهبود هسته مرکزی ساختار معماری، حافظه نامحدود کش و حالت‌های ساده‌ی اورکلاک سیستم مانند Rage Mode، یک قابلیت جدید موسوم به «دسترسی هوشمند به حافظه» یا SAM را برای کاربران پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 وهمچنین پردازنده‌های مرکزی سری Zen 3 ارائه می‌کنند که موجب بهبود ۱۰ درصدی عملکرد و برخی موارد فراتر از آن می‌شود.

فناوری دسنرسی هوشمند به حافظه AMD SAM GPU

تنها یک نمودار از نتایج بنچمارک گیمینگ Radeon RX 6900 XT در مراسم رونمایی از کارت گرافیک‌های جدید AMD به نمایش گذاشته شد که عملکرد این مدل را در مقابل Nvidia GeForce RTX 3090 به نمایش می‌گذاشت. در این تصویر مشخص بود که هردو حالت Rage Mode و SAM در پردازنده رادئون فعال شده است. AMD در ادامه توضیح می‌دهد که عملکرد سیستم «دسترسی هوشمند به حافظه» موجب گسترش دسترسی گذرگاه انتقال داده در CPU و GPU به مقادیری فراتر از ۲۵۶ مگابایت می‌شود.

براساس اطلاعاتی که توسط وبسایت Gamers Nexus به نقل از یکی از اعضای تیم انویدیا ارائه شده، تیم توسعه‌دهندگان شرکت انویدیا نیز کار روی یک سیستم مشابه SAM را در مراکز تحقیقاتی خود آغاز کرده‌اند. حساب توییتر Gamers Nexus در بخشی از نقل قول توضیحات این منبع موثق نوشته که «قابلیت تنظیم مقیاس BAR به‌عنوان بخشی از مشخصات PCI Express مطرح شده است.» او در ادامه توضیح داده که عملکرد مشابه این سیستم در آینده و ازطریق آپدیت‌های نرم‌افزاری برای پردازنده‌های گرافیکی Ampere نیز ارائه خواهد شد که میزان ارتقاء عملکرد سیستم از این طریق، تقریباً در همان مقیاسی است که AMD با استفاده از SAM به آن دست یافته است.

فعال بودن حالت AMD SAM GPU در کارت گرافیک های جدید ای ام دی

مقایسه  عملکرد کارت گرافیک های جدید AMD در SAM فعال و غیرفعال

مقایسه عملکرد کارت گرافیک‌های جدید AMD در وضعیت SAM فعال و غیرفعال

بنابراین جالب است که ببینیم اینبار انویدیا چطور به الگوبرداری از تکنولوژی اختصاصی AMD خواهد پرداخت. علاوه‌بر این، انویدیا اعلام کرده که فناوری مشابه دسترسی هوشمند به حافظه AMD در پردازنده‌های گرافیکی آمپر لزوماً نیازی به استفاده از مادربوردهای سری 500 نداشته و حتی به پورت PCIe Gen 4.0 نیز نیازی نیست.

باتوجه به اینکه هنوز چند روز تا موعد عرضه اولین مدل‌ها از سری رادئون RX 6000 یعنی Radeon RX 6800 و 6800 XT باقی مانده است، باید منتظر تست‌های بنچمارک ترد پارتی این کارت‌ها باشیم. باید دید که عملکرد SAM در آزمایش‌های عملی و خارج از نتایج رسمی AMD به چه طریق خواهد بود.

شما می‌توانید با مراجعه به لینک مطلب مقابل، مشخصات کامل کارت گرافیک‌هایی که طی مراسم اخیر AMD معرفی شدند را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید به نتایج رسمی از بنچمارک تکنیک رهگیری پرتوی مایکروسافت، اجرا شده روی کارت‌های گرافیک جدیدا معرفی شده‌ی ای‌ام‌دی نیز نگاهی داشته باشید.


منبع hexus
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده