نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۹

نتایج رهگیری پرتو کارت ‌های گرافیک سری RX 6000 توسط ای ام دی منتشر شد

نتایج رسمی از بنچمارک تکنیک رهگیری پرتوی مایکروسافت، اجرا شده روی کارت‌های گرافیک جدیدا معرفی شده‌ی ای‌ام‌دی منتشر شد.

اگر دیروز مراسم معرفی سری Radeon RX 6800 و RX 6900 XT را دیده باشید یا از اخبار آن مطلع باشید، باید متوجه شده باشید که ای‌ام‌دی به پشتیبانی این کارت‌ها از رهگیری پرتو یا Raytracing تحت دایرکت ایکس اشاره کرد، اما در رابطه با راندمان آن صحبتی به میان نیامد.

با این حال AMD کمی بعدتر از مراسم، اولین نتایج رسمی حاصل از بنچمارک DirectX Ray-Tracing را در وب‌سایت خود منتشر کرد. شاید کمی نامرتبط به نظر برسد، اما می‌تواند ایده‌ای از آنچه که باید از اجرای DXR روی کارت‌های گرافیک جدید RX 6800/6900 انتظار داشته باشیم را ارائه کند.

با اندازه‌گیری آزمایشگاه مهندسی AMD در تاریخ ۱۷ ماه آگوست ۲۰۲۰ روی کارت گرافیک مبتنی بر RDNA 2 و استفاده از برنامه‌ی دموی DXR SDK Procedural Geometry تهیه شده توسط مایکروسافت، کارت گرافیک RDNA 2 با استفاده از سخت‌افزار رهگیری پرتو، راندمانی به میزان ۱۳.۸ برابر (۴۷۱ فریم بر ثانیه) بیشتر از لایه‌ی شبیه‌ساز نرم‌افزاری همین تکنیک (۳۴ فریم بر ثانیه) در سرعت مشابه تولید می‌کند.

همان‌گونه که می‌بینید ای‌ام‌دی اشاره می‌کند که یکی از کارت‌های گرافیکی جدیدش در بنچمارک DXR ساخته‌ی مایکروسافت به نرخ ۴۷۱ فریم بر ثانیه رسیده، اما نگفته که کدام مدل کارت گرافیک است. حالا اگر همین بنچمارک را روی RTX 3070 اجرا کنید، حدودا ۴۷۵ فریم بر ثانیه بدست خواهید آورد. بنا بر گفته‌ی کاربران سایت Reddit هم یک کارت RTX 3080 می‌تواند ۶۳۵ فریم بر ثانیه و کارت گرافیک RTX 3090 نرخ فریم ۷۴۹ فریم بر ثانیه را بدست آورد، در نتیجه آنچه که ای‌ام‌دی به آن اشاره کرده در بهترین حالت به راندمان RTX 3070 می‌رسد. این مطلب هنوز در حد یک تئوری است، اما تصور می‌کنیم که این تست روی کارت گرافیک RX 6800XT انجام شده باشد، بنابراین راندمان Ray tracing این کارت در حد RTX 3070 خواهد بود. اگر راندمان منتشر شده AMD مربوط به Radeon 6900XT باشد که در این‌صورت ای‌ام‌دی عملکرد DXR بسیار پایین‌تری در اختیار دارد.

یک برنامه‌ی گرافیکی برای شبیه سازی تولید اشیای سه بعدی

مشخصا این نتایج مستقیما راندمان کارت‌های گرافیکی AMD در بازی‌ها را منعکس نمی‌کنند، پس باید چند هفته‌ای منتظر بود و نتایج واقعی را دید. فعلا این نتایج را باید به‌عنوان برآورد و تخمین در نظر گرفت.

در ضمن هنوز مشخص نیست که کدام یک از بازی‌های منتشر شده‌ی فعلی که از Ray-Tracing استفاده کرده‌اند، روی کارت‌های گرافیک جدید ای‌ام‌دی قابلیت اجرای سخت‌افزاری این تکنیک را خواهند داشت. احتمال دارد که درایورهای ای‌ام‌دی هنوز با این قابلیت بهینه‌سازی نشده باشند.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده