نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۱

AMD در جریان رونمایی از پردازنده‌های Zen 3 اشاره کوتاهی به کارت های گرافیک سری Radeon RX 6000 دارد

در خلال رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های Ryzen 5000، تیزر کوتاهی از کارت های گرافیک جدید AMD موسوم به Radeon RX 6000 نمایش داده می‌شود.

AMD روز گذشته از نسل جدید پردازنده‌های قدرتمند سری رایزن خود با بهره‌گیری از سبک معماری Zen 3 رونمایی کرد. اما نکته‌ی جالب توجهی که در انتهای مراسم مشاهده شد، اشاره به کارت گرافیک‌های نسل بعدی شرکت موسوم به سری Radeon RX 6000 بود. براساس برنامه‌ریزی قبلی AMD، قرار است در تاریخ ۲۸ اکتبر (۷ آبان) نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 6000 در رویداد جدیدی که Next Generation Radeon Graphics نامیده می‌شود، رونمایی شوند. اما ظاهراً این شرکت تصمیم گرفته تا قبل از این تاریخ نیز تیزرهای کوتاهی را با مخاطبان در میان بگذارد.

دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت AMD در جریان رویداد رونمایی از CPUهای مبتنی بر سبک معماری Zen 3 ضمن نمایش تصویری از تست بنچمارک سه بازی مختلف با حداکثر تنظیمات گرافیکی، رسماً تأیید می‌کند که کارت گرافیک‌های RDNA2 این شرکت Radeon RX 6000 نامیده خواهند شد. درحال حاضر نام اختصاصی هیچ یک از مدل‌های این نسل اعلام نشده لذا ممکن است براساس شایعات Radeon RX 6700 XT و Radeon RX 6900 XT را داشته باشیم؛ یا اینکه سبک نام‌گذاری شرکت کاملاً تغییر خواهد کرد.

تیزر AMD از کارت گرافیک های جدید AMD Radeon RX 6000

آنچه که AMD با نمایش این تصویر تأیید می‌کند، صرفاً نام «سری Radeon RX 6000» بوده و هیچگونه جزئیاتی از مشخصات و نام ویژه هریک از مدل‌ها ارائه نمی‌شود. براساس چیزی که در این تصویر مشاهده می‌شود، Call of Duty: Modern Warfare روی یکی از کارت گرافیک‌های RDNA2 با حداکثر تنظیمات گرافیکی، نرخ ۸۸ فریم بر ثانیه را به ثبت رسانده است. این بدین معنی است که این کارت گرافیک AMD سریع‌تر از GeForce RTX 2080 Ti عمل کرده و همچنان پایین‌تر RTX 3080 قرار می‌گیرد. لذا می‌توان آن را حداقل در اجرای کال آف دیوتی مدرن وارفیر، هم‌رده RTX 3070 متصور شد.

AMD علاوه‌بر این تست بنچمارک Borderlands 3 را نیز به نمایش گذاشته که در تنظیمات گرافیکی بالای بازی و رزولوشن 4K به‌طور میانگین نرخ فریم 60FPS را ارائه می‌کند. این درحالی است که Gears of War 5 روی این مدل GPU نرخ ۷۳ فریم برثانیه را گرفته است.

شاید با آزمایش بازی‌های Borderlands 3، Gears of War 5 و Call of Duty: Modern Warfare روی سیستم‌هایی که از یک پردازنده Ryzen 7 3800X و کارت گرافیک‌های Radeon RX 5700 XT، RTX 2080 Ti و RTX 3080 استفاده می‌کنند، بتوان درک مناسبی از چیزی که AMD به‌صورت سربسته به آن اشاره کرده به‌دست آورد.

معماری جدید Big Navi کارت گرافیک های AMD Radeon RX 6000

باید دید که AMD بعد از معرفی موفقیت آمیز پردازنده‌ های جدید خود، چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. به‌ویژه در شرایطی که اینتل با چند تصمیم اشتباه زمینه را برای رقیب خود فراهم کرده و می‌تواند در رقابت بهترین‌ها، بازنده این نسل لقب بگیرد. البته انویدیا در سمت مقابل شرایط خوبی را سپری می‌کند. کارت‌ های جدید انویدیا از سری آمپر شامل سه مدل با نام‌های RTX 3080 ،RTX 3090 و RTX 3070 نیز به‌تازگی معرفی شدند که به ترتیب جایگزین RTX 2080 Super ،RTX 2080 Ti و RTX 2070 Super در سال گذشته می‌شوند. شما می‌توانید با مراجعه به لینک مطلب بررسی مشخصات فنی کارت‌های گرافیک جیفورس انویدیا RTX 3090 RTX 3080 و RTX 3070 در اینباره بیشتر بخوانید.

کارت گرافیک‌های سری Big Navi در راه هستند و درشرایطی که شاید قادر به شکست GeForce RTX 3090 نباشند، نمی‌توان گفت که برای توجیه موفقیت خود، مجبور به این کار خواهند بود. AMD برای این منظور تنها باید یک پیشرفت قابل‌توجه را در مقایسه با Radeon RX 5700 XT به نمایش گذاشته و در مقایسه با کارت گرافیک GeForce RTX 3070 که یک روز بعد از رونمایی AMD از کارت‌های جدید خود عرضه می‌شوند، پیشنهاد خوبی را ارائه کرده باشد.

مسلماً AMD در این نسل خود را به GeForce RTX 3080 نزدیک‌تر از همیشه خواهد کرد و مشاهده‌ی این رقابت می‌تواند جالب توجه باشد. البته رقابت بین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پردازنده‌های گرافیکی جهان تنها محدود به بحث قدرت نبوده و ارزش خرید و قیمت‌های ارائه شده نیز می‌تواند عامل تأثیرگذاری در موفقیت آن‌ها باشد. هنوز اطلاعاتی از قیمت کارت گرافیک های جدید شرکت AMD به بیرون درز نکرده است با این حال پیش‌بینی می‌شود شاهد قیمتی رقابتی باشیم.

تصویر شماتیک از کارت گرافیک های جدید AMD Radeon RX 6000

AMD به‌طور کلی خود را در وضعیت رضایتبخشی قرار داده است. این شرکت به‌تازگی از پردازنده‌های جدید خود مبتنی بر سبک معماری Zen 3 رونمایی کرده و در مقایسه با سال‌های گذشته، سهم بیشتری از بازار فروش CPU را در اختیار دارد. از طرفی کارت گرافیک‌های RDNA2 این شرکت در مسیر رونمایی قرار گرفته و کنسول‌های نسل جدید پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/اس نیز از پردازنده‌های گرافیکی این شرکت استفاده می‌کنند. لذا شرایط کلی شرکت بسیار مناسب به نظر می‌رسد و باید دید که این روند تا کجا ادامه خواهد داشت.


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده