نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۸

کارت‌ های گرافیک سری آمپر 3090، 3080 و 3070 انویدیا رسما معرفی شدند

کارت‌های جدید انویدیا با قدرت بسیار بیشتر از نسل قبلی و برای رقابت با کارت‌های گرافیکی در راهِ ای‌ام‌دی با معماری جدید معرفی و عرضه شدند.

سال ۲۰۱۸ انویدیا آخرین نسل از کارت‌های گرافیکی جیفورسِ خود را بر اساس معماری تورینگ و با نامگذاری RTX 20 معرفی کرد. این معماری با معرفیِ قابلیتِ پیشرفته‌ی رهگیریِ پرتو، راهِ خود را از معماری‌های سنتی گذشته جدا کرد تا تجربه‌ی جذاب‌تری در بازی‌های نسل بعدی خلق کند.

مدل‌های معرفی شده‌ی امروز، کارت‌های گرافیک با معماری جدید آمپر شامل سه مدل با نام‌های RTX 3080 ،RTX 3090 و RTX 3070 هستند که به ترتیب جایگزین RTX 2080 Super ،RTX 2080 Ti و RTX 2070 Super می‌شوند که سال‌های قبل عرضه شدند.

تراشه‌ی ساخته شده بر اساس معماری آمپر انویدیا

GeForce RTX 3090

مدیر عامل انویدیا در مراسم از پیش ضبط شده، این کارت گرافیک را سریع‌ترین کارت روی کره‌ی زمین لقب داد که هیچ کارت گرافیک دیگری حتی به آن نزدیک هم نمی‌شود. GeForce RTX 3090 دارای هسته‌های بیشتر، بیش از ۲ برابر حافظه، بازده عملکرد بالاتر و همچنین هسته‌های رهگیری پرتو (ray tracing) و Tensor Cores نسل بعدی است که این کارت را به یک کارت گرافیک نسل جدید تبدیل می‌کند. این محصول با قیمت ۱۴۹۹ دلاری قطعا برای هر گیمری نیست، اما برای دسته‌ی خاصی از گیمرها که فقط بهترین‌ها را می‌خواهند، رویایی است که محقق شده است.

کارت گرافیک انویدیا RTX 3090 در کنار مشخصات فنی و قیمت کارت

مشخصات فنی: این کارت از تراشه‌ی GA102 با ۱۰۴۹۶ واحد گرافیکیِ (CUDA Cores) فعال تشکیل شده که ۸۲ واحد پردازشی مستقل (SM Units) در GPU را شامل خواهد شد. حافظه‌ی گرافیکی این کارت از نظر عرض باند ۳۸۴ بیتی و از لحاظ ظرفیت ۲۴ گیگابایت است. این میزان حافظه‌ی گرافیکی رکوردی جدید محسوب می‌شود و برای اولین بار است که استفاده از این حجم از حافظه‌ی گرافیکی را در یک کارت گرافیک مخصوص بازی در سری جیفورس شاهد هستیم. پهنای باند حافظه به لطف استفاده از GDDR6X برای اولین بار در یک کارت گیمینگ، به ۹۳۶ گیگابایت بر ثانیه نیز بالغ خواهد شد، سرعتی که قبل از این تنها با کارت‌های سری تایتان و حافظه‌های HBM/HBM2 میسر می‌شد.

نمای کارت گرافیک انویدیا RTX 3080  از کنار

GeForce RTX 3080

کارت پرچمدار جدید انویدیا که در کنار برادر بزرگتر به عنوان یکی از قوی‌ترین کارت‌های سری آمپر قبل از تمام مدل‌های دیگر معرفی شد که قرار است با راندمانی تا دو برابر بیشتر از پرچمدار نسل تورینگ انویدیا یعنی RTX 2080 Ti، بازی‌های جدید و آینده را با کیفیت و نرخ فریم بالاتر و قیمت پایین‌تر به راحتی اجرا کند. قیمت کارت گرافیک ۳۰۸۰ برای مدل 10 گیگابایتی ۶۹۹ دلار اعلام شد.

کارت گرافیک انویدیا 3080 در کنار مشخصات فنی و قیمت

مشخصات فنی: کارت گرافیک RTX 3080 نیز از همان تراشه‌ی GA102، اما با تعداد واحدهای پردازشی کمتر بهره خواهد برد. تعداد واحدهای پردازشی این مدل قدرتمند هم ۸۷۰۴ واحد است که با در نظر گرفتن این تعداد واحد پردازشی، تعداد SM-ها نیز ۶۸ واحد خواهد شد. همچنین این محصول با گذرگاه ۳۲۰ بیتی به ۱۰ یا ۲۰ تراشه‌ی یک گیگابایتی GDDR6X متصل خواهد شد که در نتیجه‌ی آن شاهد ۱۰ یا ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی پرسرعت گرافیکی برای RTX 3080 خواهیم بود که پهنای باندی در حدود ۷۶۰ گیگابایت بر ثانیه خواهد داشت. در مقام‌ مقایسه، این پهنای باند بالاتر از پهنای باند حافظه‌ی بخش گرافیکی در ایکس باکس سری ایکس و ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه بالاتر از پهنای باند حافظه در پلی استیشن 5 و همین‌طور نسل فعلی RTX 2080 است.

GeForce RTX 3070

کارت گرافیک قدرتمند و خوش قیمتِ انویدیا بر مبنای تراشه‌ی GA104 و با تعداد واحدهای پردازشی ۵۸۸۸ عدد و با عرض باند حافظه‌ی ۲۵۶ بیتی ساخته می‌شود. این کارت به ۸ تراشه‌ی حافظه‌ی GDDR6 معمولی متصل شده و به ۸ گیگابایت حافظه مجهز خواهد شد. قیمت این کارت گرافیک برای مدل پایه هم ۴۹۹ دلار اعلام شده است.

کارت گرافیک RTX 3070 انویدیا در کنار مشخصات فنی

به گفته‌ی انویدیا این کارت گرافیک قرار است راندمانی سریعتر از RTX 2080 Ti داشته باشد و در عین حال مصرف توان و حرارت بسیار پایین‌تری را ارائه کند. شما می توانید به زودی از طریق نمایندگی های آواژنگ محصولات جدید RTX30 را با گارانتی آواژنگ تهیه کنید.

 

به زودی مقاله‌ای در مورد کارت‌های گرافیکیِ معرفی شده و مقایسه‌ی مشخصات فنی و تکنیکی آنها در زومجی ارائه خواهد شد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده