// چهار شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۶

مشخصات برخی پردازنده‌های ۱۰ هسته‌ای نسل دهم اینتل مشخص شد

به‌تازگی مشخصات برخی از پردازنده‌های نسل بعدی شرکت اینتل که با نام Comet Lake شناخته می‌شوند، از جمله پردازنده‌های رده بالای این شرکت، فاش شده است.

گرچه شرکت اینتل از پردازنده‌های رده‌ی دسکتاپ نسل دهم خود با نام Comet Lake-S رونمایی کرده بود، اما اطلاعات دقیقی در رابطه با عملکرد آن‌ها نشد. حال به نظر می‌رسد که بررسی‌ها و عملکرد این سری پردازنده‌های رایانه‌های شخصی روی یک نمونه‌ی مهندسی منتشر شده است.

براساس آنچه در رابطه با این سری از پردازنده‌ها فاش شده است، به نظر می‌رسد که خانواده‌ی Comet Lake-S یک بار دیگر از همان گره‌ی پردازشی ۱۴ نانومتری با کمی بهبود استفاده خواهند کرد؛ با این تفاوت که با وجود افزایش راندمان نسبت به نسل نهم، قرار است از این پس شاهد آن باشیم که در تمام SKUها فرآیند چند نخی یا Multi-threading وجود خواهد داشت.

تمام پردازنده‌های نسل Comet Lake دسکتاپ مورد بررسی همچنان در مرحله‌ی آزمایشی و مهندسی قرار دارند، اما اطلاعات کلی مربوط‌به عملکرد نسخه‌ی Core i9 و Core i5 این نسل فاش شده است.

اولین مدل مورد بررسی پردازنده‌ Core i9 این سری است که به ۱۰ هسته‌ی پردازشی و ۲۰ رشته‌ی مجازی مجهز شده است. این محصول رده بالا در حال حاضر توانسته فرکانس پایه‌ی ۱.۵۱ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۳.۱۹ گیگاهرتز را به نمایش بگذارد. در پلتفرم آزمایش عملکرد Geekbench 4 نیز این تراشه در آزمایش تک هسته‌ای امتیاز ۴۰۷۴ و در آزمایش چند هسته‌ای امتیاز ۲۵۹۶۲ را به ثبت رساند.

گرچه این ارقام از نمرات ثبت شده توسط پردازنده‌های Core i9-9900X و Core i9-9900KS پایین‌تر است، اما باید در نظر داشته باشید که این پردازنده همچنان در مرحله‌ی طراحی و بررسی قرار دارد و کلاک بسیار پایینی برای آزمایش آن در نظر گرفته شده است. علاوه‌بر این شایان ذکر است که این پردازنده روی رایانه‌های یکپارچه یا All-In-One شرکت HP با نام Pavilion 23 مورد آزمایش قرار گرفته است؛ از آن‌جا که رایانه‌های یکپارچه معمولا از قابلیت خنک‌کننده‌ی قابل قبولی برخوردار نیستند، می‌توان گفت که مشکل داغ شدن این پردازنده و گلوگاه بر اثر حرارت زیاد نیز در ثبت این ارقام ناامید کننده نقش اساسی داشته است.

پردازنده‌ی دیگری که نامی از آن برده نشده، یک پردازنده‌ی رده بالا مجهز به ۱۰ هسته‌ی پردازشی و ۲۰ رشته‌ی مجازی است که در پایگاه داده‌ی نرم‌افزار SiSoftware به ثبت رسیده است. این تراشه از کلاک پایه‌ی بالاتری نسبت به مدل قبلی برخوردار است. برای این محصول کلاک پایه‌ی ۲.۶۰ گیگاهرتز درکنار ۲۰ مگابایت حافظه‌ی کش L3 در نظر گرفته شده است. این نسخه‌ی آزمایشی نیز همانند مدل قبلی روی یک رایانه‌ی مجتمع از شرکت ایسر با نام Predator Orion PO5-615s تعبیه شده است، اما برخلاف رایانه‌ی یکپارچه‌ی شرکت HP، این محصول یک کیس دسکتاپ بوده و احتمالا از لحاظ خنک‌سازی در وضعیت بهتری قرار داشته است.

در ادامه نیز اطالاعات مربوط‌به چند پردازنده‌ی رده‌ی متوسط Core i5 منتشر شده که همگی دارای ۶ هسته‌ی پردازشی و ۱۲ رشته‌ی مجازی هستند. تمامی محصولات یادشده به ۱۲ مگابایت حافظه‌ی L3‌ نیز مجهز شده‌اند. 

البته به‌صورت رسمی گفته شده که پردازنده‌ی Core i5 این نسل دارای قابلیت پشتیبانی از پردازش چند رشته‌ای خواهد بود تا دربرابر رقبای سرسخت خود یعنی پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ شرکت AMD یا حتی مدل‌های میان‌رده‌ی Ryzen 5 توانایی رقابت داشته باشد.


منبع Wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده