// دوشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۱

AMD پردازنده Ryzen 9 3900X را معرفی کرد

در جریان رویداد کامپیوتکس و کنفرانس خبری ای‌ام‌دی، پردازنده‌های پرچمدار جدید رایزن نظیر Ryzen 9 3900X معرفی شدند.

نمایشگاه کامپیوتکس را می‌توان یکی از مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با سخت افزار دانست که کاربران کامپیوتر و حتی گیمرها، جدیدترین محصولات گیمینگ را مشاهده خواهند کرد. حال طبق جدیدترین اخبار سخت افزار و کنفرانس خبری ای‌ام‌دی (AMD) در کامپیوتکس 2019، دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD، پرچمدار جدید پردازنده های این شرکت را معرفی کرد.

پردازنده‌های نسل سوم رایزن بر پایه تکنولوزی ذن 2 طراحی شده‌اند و اولین اهمیت آن‌ها، این است که از نظر ارتباط فرایند یا هماند IPC، پانزده درصد سریع‌تر از سایر چیپ‌های نسل گذشته عمل می‌کنند. همچنین پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی از نظر طراحی هم تفاوت‌هایی داشته‌اند، اما یکی از مهم‌ترین تغییرات‌شان، این است که فضای Cache بیشتری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. دکتر لیزا سو در طول صحبت‌های خود اعلام کرده که پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن 9 از تاریخ ۱۶ تیر ماه (هفت جولای) وارد بازار می‌شوند.

پردازنده های سری ۳۰۰۰ رایزن

پردازنده های سری ۳۰۰۰ رایزن

پردازنده های سری ۳۰۰۰ رایزن

با توجه به عکس‌های بالا، پرچمدار جدید ای‌ام‌دی در پردازنده‌ها، Ryzen 9 3900X نام دارد که دارای ۱۲ هسته و ۲۴ رشته است. همچنین مدل‌های دیگری هم از سری ۳۰۰۰ معرفی شده‌اند که در بالا تعداد هسته، رشته و قیمت‌شان را مشاهده می‌کنید. یکی دیگر از مواردی که شرکت AMD روی آن مانور داد، مقایسه پردازنده‌های معرفی شده‌اش با پردازنده‌های اینتل بود که از نظر بنچمارک چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

  • پردازنده Ryzen 7 3700X در مقابل پردازنده اینتل i7-9700K: از نظر رندر همزمانی، پردازنده ذکر شده از خانواده رایزن در رندرهای تک رشته‌ای یک درصد و در رندرهای چند رشته‌ای ۳۰ درصد عملکرد بهتری از پردازنده اینتل دارد.
  • پردازنده Ryzen 7 3800X در مقابل اینتل i9-9900K: در بازی PUBG هر دو پردازنده ذکر شده عملکرد یکسانی دارند و کاربران با خرید پردازنده ای‌ام‌دی، عملکرد پردازنده اینتل را دریافت می‌کنند.
  • پردازنده Ryzen 9 3900X در مقابل اینتل i9-9920X: در Blender Renderها پردازنده ذکر شده از خانواده رایزن ۱۶ درصد عملکرد بهتری نسبت به پردازنده اینتل i9-9920X دارد.

در گذشته پردازنده‌های رایزن در عملکردهای چند رشته‌ای خروجی بهتری نسبت به اینتل داشتند و حال، در عملکردهای تک رشته‌ای هم اینتل را پشت سر گذاشته‌اند. البته در یک قسمت اینتل هنوز بهتر از AMD ظاهر شده‌ است و آن هم قیمت بالاتر محصولاتش است!

پردازنده های سری ۳۰۰۰ رایزن

پردازنده های سری ۳۰۰۰ رایزن

در ادامه مشخص شده است که پردازنده‌های جدید رایزن، از چیپست‌های X570 (اولین چیپست PCIe 4.0 موجود در جهان) همچنین ذن 2 استفاده‌ی بسیار خوبی در دیتاسنترها هم خواهد داشت. به‌عبارتی از این تکنولوژی در پردازنده‌های Eypic هم استفاده شده است. باتوجه‌به بنچمارک NOMAD برای نسل دوم پردازنده‌های Eypic، دو عدد از این پردازنده‌ها از نظر سرعت دو برابر دو پردازنده اینتل Xeon 8280 هستند.

پردازنده های سری ۳۰۰۰ رایزن


منبع Techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده