قابلیت Ray-tracing در کارتهای GTX سری 10 و 16 انویدیا فعال شد
پیشتر و در جریان کنفرانس GDC 2018 بود که شرکتهای بزرگ به این فکر بودند که هرچه زودتر فناوری Ray-tracing را به بازیهای ویدیویی بیاورند. اولین شرکتی که توانست به این آرزو جامهی عمل بپوشاند، کمپانی انویدیا بود که به واسطهی کارتهای سری RTX خود توانست این تکنولوژی را بهصورت کاراتر و سریعتر به دنیای بازیهای ویدیویی وارد کند. اما حالا و طبق جدیدترین اخبار سخت افزار مشخص شده که لازمهی تجربهی این فناوری، صرفا داشتن کارتهای گرافیک سری RTX نیست و افراد بیشتری میتوانند به واسطهی بروزرسانی جدید درایورهای Nvidia، این قابلیت را در بازیهای ویدیویی پشتیبانی کننده، فعال کنند.
البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که از ابتدا نیز این فناوری روی کارتهای غیر از سری RTX قابل پشتیبانی بود. اما در کارتهای سری RTX به دلیل وجود فناوری بالاتر، Ray-tracing با سرعت و عملکرد بالاتری کار میکند. در حقیقت این واسط برنامه نویسی DXR کمپانی مایکروسافت است که باعث فعالسازی این فناوری روی کارتهای خارج از سری RTX، مانند سری GTX میشود. تا به امروز کمپانی Nvidia به کارتهایی که جزو سری RTX نبودند این اجازه را نمیداد که از این واسط برنامه نویسی بهره ببرند. اما حالا و به لطف جدیدترین بروزرسانی (شمارهی ۴۲۵.۳۱) که برای درایورهای انویدیا منتشر شده، اغلب کارتهای سری GTX 10 مانند GTX 1080 و همچنین سری تازهمعرفیشدهی GTX 16، امکان استفاده از این واسط برنامه نویسی و به طبع آن، امکان فعالسازی قابلیت Ray-tracing را دارا خواهند بود.
به زبان سادهتر اینکه شما میتوانید این قابلیت محبوب را برای بازیهایی مانند Shadow of the Tomb Raider ،Battlefield V و Metro Exodus فعال کنید و از جلوههای گرافیکی آن لذت ببرید. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که به علت عدم وجود هستههای موسوم به RT در کارتهای سری GTX، طبیعتا راندمان یا پرفورمنس کارت شما در حالت Ray-tracing پایینتر از همین حالت روی کارتهای سری RTX خواهد بود. بیشتر بازیهایی که توسط کارتهای سری RTX پشتیبانی میشوند، در بخش تنظیمات دارای امکان تغییر کیفیت تصاویر هستند تا شما بتوانید به درجات دلخواهی از کارایی و پرفورمنس دست پیدا کنید.
به عنوان مثل اگر شما از یکی از کارتهای سری GTX یا بهتر بگوییم، کارتی غیر از سری RTX استفاده میکنید، نمیتوانید آنطور که باید از تنظیمات روی درجهی Ultra RT بهره ببرید. همچنین مورد دیگری نیز که در این کارتها قابل فعالسازی و استفاده نیست، امکان افزایش پرفورمنس به واسطهی فناوری DLSS است؛ به این دلیل که این فناوری برای اجرا نیازمند هستههای موسوم به Tensor است که این سخت افزار در کارتهای سری GTX موجود نیست.
جهت اطلاع بیشتر، بدانید که این بروزرسانی قابلیت استفاده از واسط برنامه نویسی DXR را برای کارتهای TITAN XP ،TITAN X ،GTX 1080Ti ،GTX 1080 GTX 1070Ti ،GTX 1070 ،GTX 1060 (6GB) ،GTX 1660Ti ،GTX 1660 و TITAN V فراهم خواهد کرد.
اگر شما نیز تاکنون از فناوری Ray-tracing استفاده کردهاید، نظرات خود را در این راستا با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.