// دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۸

جزییات پردازنده های Whiskey Lake-U اینتل مشخص شد

مشخصات و ویژگی‌های سه مدل از پردازنده‌های سری Whiskey Lake-U کمپانی اینتل منتشر شد.

اینتل در حال اتمام ساخت نهمین نسل از پردازنده‌های خود موسوم به Whiskey Lake-U برای استفاده در اولترابوک‌ها و پلتفرم‌های کم‌مصرف است.

این چیپ‌ست‌های ۱۵ واتی و جانشینان تراشه‌های نسل هشتم Kaby Lake Refresh، از حیث افزایش IPC (میانگین تعداد دستورات اجرا شده به ازای هر پالس ساعت یا چرخه که یکی از پارامترهای تعیین عملکرد تراشه به شمار می‌رود) به احتمال زیاد شامل معماری جدیدتر نمی‌شوند. اینتل این تراشه‌ها را با استفاده از فرایند ۱۴ نانومتری تولید می‌کند که با کمی ترفند، الگوریتم توربو بوست را برای دست‌یابی به کلاک بالاتر با آن‌ها ترکیب و تولید می‌کند. این ویژگی‌ها به طور قطع عملکرد بهتری را نسبت به نسل قبل به ارمغان می‌آورد.

پردازنده‌های این سری با Core i3-8145U که جایگزینی برای Core i3-8130U است آغاز می‌شود. فرکانس کاری پردازنده‌ی قبلی ۲.۲۰ گیگاهرتز بود. این تراشه‌ی جدید ۲ هسته‌ای و ۴ رشته‌ای روی کاغذ فرکانس کمتری دارد و بر روی ۲.۱۰ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. اما به طرز قابل توجهی در هنگام بوست به فرکانس ۳.۹۰ گیگاهرتز خواهد رسید. پردازنده i3-8130U در حالت بوست، فرکانسی برابر با ۳.۴۰ گیگاهرتز داشت.

پردازنده‌ی Core i5-8265U و پرچمدار آن‌ها Core i7-8565U هر دو ۴ هسته و ۸ رشته‌ی پردازشی دارند. فرکانس اسمی آن‌ها به ترتیب ۱.۶۰ و ۱.۸۰ گیگاهرتز است. پردازنده i5-8265U مقدار ۶ مگابایت حافظه کش سطح ۳ دارد و کلاک آن در حالت بوست به ۴.۱۰ گیگاهرتز می‌رسد. در سوی دیگر، فرکانس i7-8565U با ۸ مگابایت حافظه کش سطح ۳ به ۴.۶۰ گیگاهرتز خواهد رسید. هر سه تراشه توان حرارتی ۱۵ وات دارند و با انتخاب حالت High Performance تا ۲۵ وات قابل پیکربندی هستند.

مشخصات پردازنده‌های سری Whiskey Lake-U کمپانی Intel

پردازندهCore i3-8145UCore i5-8265UCore i7-8565U
چیپ‌ستWhiskey Lake-U با فرایند ۱۴ نانومتری
هسته/رشته۲ هسته و ۴ رشته۴ هسته و ۸ رشته
فرکانس پایه۲.۱۰ گیگاهرتز۱.۶۰ گیگاهرتز۱.۸۰ گیگاهرتز
فرکانس بوست۳.۹۰ گیگاهرتز۴.۱۰ گیگاهرتز۴.۶۰ گیگاهرتز
کش سطح ۲۲۵۶ کیلوبایت به ازای هر هسته
کش سطح ۳۴ مگابایت اشتراکی۶ مگابایت اشتراکی۸ مگابایت اشتراکی
کانال حافظهدو کاناله DDR4/LPDDR4/LPDDR3
مسیرهای PCIe۱۶۱۶۱۶
توان حرارتی۱۵ وات


منبع TechPowerUp
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده