// جمعه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۱

کمپانی لنوو مشخصات دو پردازنده‌ی جدید AMD با نام‌های 2300X و 2500ٓX را فاش کرد

کمپانی Lenovo در جدید‌ترین بروزرسانی سخت‌افزاری محصولات خود مشخصات دو پردازنده‌ی معرفی نشده از AMD را لو داد.

کمپانی Lenovo به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح لپ‌تاپ در جهان، طی یک بروزرسانی در رایانه‌های رومیزی و کم‌ حجم ThinkCentre M725 مشخصات دو پردازنده‌ی میان رده از شرکت AMD از سری پردازنده‌های Ryzen 2000 را لو داده است. این دو پردازنده چهار هسته‌ای از سری پردازنده‌های مقرون به صرفه هستند که تحت نام های Ryzen 3 2300X و Ryzen 5 2500X هنوز به صورت رسمی توسط AMD معرفی نشده‌اند.

این دو پردازنده قرار است در آینده جانشین دو پردازنده‌ی Ryzen 1500X و 1300X باشند و بازار پردازنده‌های زیر ۱۵۰ دلار را تصاحب کنند. در مقایسه با پردازنده های چهار هسته‌ای i3 از خانواده Coffee Lake از شرکت اینتل، پردازنده‌ی 2300X قیمتی نزدیک به ۱۰۰ دلار خواهد داشت  و از بابت عملکرد نیز می‌تواند در سطح و هم رده‌ی پردازنده‌های i3-8100 قرار بگیرد. این در حالی‌ است که از لحاظ قیمتی پردازنده‌ی 2500X قیمتی برابر با پردازنده i3 8300 خواهد داشت.

AMD این پردازنده‌های چهار هسته‌ای و مقرون به صرفه را در اختیار سازندگان سیستم‌های آماده All in One و لپ‌تاپ‌ها قرار داده‌ تا بتوانند این محصولات جدید را جایگزین تراشه‌های اینتل کنند.

AMD Ryzen

دو مزیت قابل توجه در این پردازنده‌های جدید عبارتند از ضریب باز بودن و آمادگی اورکلاک و همچنین فناوری XFR 2 که در مقایسه با مدل‌های هم رده از شرکت اینتل که فاقد این قابلیت‌ها هستند، به نوعی برتری این دو پردازنده‌ی جدید کمپانی AMD را اثبات می‌کنند.

هر دو پردازنده جدید از الگوریم های تقویت فرکانس Precision Boost 2.0 نیز بهره می‌برند که باز هم نسبت به تولیدات هم رده‌ی شرکت رقیب یک سرو گردن بالاتر می‌روند. ریز معماری جدید ۱۲ نانومتری در خانواده Pinnacle Ridge و پیکربندی دو تراشه‌ای 2+2 CCX از دیگر ویژگیهای بارز این دو پردازنده هستند.

پردازنده‌ی 2300X به ۴ مگابایت کش سطح ۳ به ازای هر ماژول CCX مجزه شده است که در کل ۸ مگابایت کش L3 برای آن در نظر گرفته شده است. این در حالی است که پردازنده‌ی 2500X به ازای هر ماژول CCX به ۸ مگابایت کش سطح ۳ مجهز است که به طور کل مقدار آن به ۱۶ مگابایت می‌رسد.

AMD

هر دو تراشه دارای توان حراتی ۶۵ واتی هستند و برای خنک سازی نیز خنک‌کننده‌های قدرتمند Wraith به همراه آن‌ها عرضه خواهد شد.


منبع techpowerup.com
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده