// شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

اولین پردازنده‌ Cannon Lake اینتل عرضه شد

اینتل اولین نمونه‌ی پردازنده‌های Cannon Lake را به صورت محدود عرضه کرده است و اعلام کرده که مابقی خط تولید این محصولات در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی خواهد شد.

پس از مدت‌ها اینتل اولین سری از پردازنده‌های کانن لیک با معماری ۱۰ نانومتری را عرضه کرده است؛ اگرچه به نظر می‌رسد که اولین پردازنده‌ی معرفی شده در این خط تولید جدید یک پردازنده‌ی Core i3 است که زودتر از دیگر محصولات معرفی شده است. مدت‌ زیادی است که Intel تلاش می‌کند تا وعده‌ی تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود را عملی کند؛ اما بعد از اینکه این شرکت بخشی از کار را شروع کرد متوجه شد که این خط تولید جدید پیچیده‌تر از انتظاراتش است.

در حقیقت خانواده‌ی Cannon Lake که اولین تراشه‌های استفاده‌کننده از معماری ۱۰ نانومتری هستند، در ابتدا برای عرضه در سال ۲۰۱۷ معرفی شده بودند، اما با شروع سال ۲۰۱۷ برایان کرانیچ، مدیر عامل شرکت اینتل اعلام کرد که تولید این تراشه‌ها به مدت ۱۲ ماه به تعویق خواهد افتاد. 

ماه گذشته اینتل باز هم به این نتیجه رسید که وعده‌های داده‌شده جاه‌طلبانه‌تر از آن است که بتواند واقعا آن را تحقق بخشد؛ در نتیجه به جای راه‌اندازی خط تولید کامل خانواده‌ی Cannon Lake تنها به تولید و عرضه‌ی یک نمونه بسنده کرده است. این شرکت هفته‌ی گذشته اعلام کرد که:

اینتل در حال حاضر تنها یک محصول پایین رده از معماری ۱۰ نانومتری را عرضه خواهد کرد و انتظار می‌رود که افزایش حجم تولید خانواده‌ی ۱۰ نانومتری به سال ۲۰۱۹ موکول شود.

با این حال پس از این بدقولی‌ها از سوی اینتل، به نظر می‌رسد که جزئیات و مشخصات اولین پردازنده‌‌ی Cannon Lake منتشر شده است و نشان می‌دهد که این محصول Core i3-8121U نام دارد و از پردازنده‌های نسل هشتم با قدرت ۲.۲ گیگاهرتز است. طبق اطلاعات به‌دست آمده این پردازنده دارای ۲ هسته‌ و ۴ رشته‌ی پردازشی است که با استفاده از تکنولوژی Intel Turbo Boost 2.0 می‌تواند به سرعت ۳.۲ گیگاهرتز دست یابد.

به نظر می‌رسد که مقدار SmartCache این پردازنده ۴ مگابایت و TDP آن تنها ۱۵ وات باشد. این پردازنده‌ی نسل هشتمی توانایی پشتیبانی تا ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲ کانال با سرعت ۴۱.۶ گیگابایت بر ثانیه را دارد. اینتل اعلام کرده که این پردازنده‌ی جدید توانایی پشتیبانی از ۱۶ مسیر PCI Express را دارد که نسبت به ۱۲ مسیر در نسل قبلی یک پیشرفت چشم‌گیر محسوب می‌شود.

واضح است که این محصول تنها یک نمونه‌ی اولیه و پیش تولید از خانواده‌ی Cannon Lake محسوب می‌شود که در حال حاضر فقط در چین و برای لپ‌تاپ‌های Lenovo IdeaPad 330 عرضه شده است. عرضه‌ی این محصول تا جایی محدود بوده که شرکت Lenovo برای محصولات تولیدی خود در ایالات متحده از پردازنده‌های دیگری استفاده می‌کند.

cannon lake

مدیر عامل شرکت اینتل در انتها در رابطه با مشکلات پیش آمده در فوتولیتوگرافی توضیح داد و اعلام کرد که این فرآیند در تولید محصولات جدید پاسخگوی نیاز‌های آن‌ها نیست. وی اعلام کرد که اینتل راه‌حل این مشکل را پیدا کرده است، اما برای رسیدن به مراحل اجرایی آن به زمان نیاز دارد. به نظر می‌رسد با توجه به گفته‌های وی نباید انتظار عرضه‌ی محصولات جدید دیگری تا سال ۲۰۱۹ را داشته باشیم.


منبع slashgear.com
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده