// یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۵

ایسوس از مادربرد کوچک Prime H310T برای مصارف خاص رونمایی کرد

به تازگی کمپانی ایسوس از جدید‌ترین مادربرد سری Prime خود رونمایی کرده است که فاقد امکانات تجملاتی است و تنها برای مصارف خاص طراحی شده است.

می‌توان گفت که مادربرد‌های Mini ITX بهترین راه حل برای کسانی است که به دنبال کم‌ترین حجم جهت ساختن سیستم خود هستند و علاقه‌ی چندانی به امکانات جانبی تجملاتی هم ندارند. حال کمپانی ASUS مثل همیشه پا را فراتر از مرز‌های حال حاضر گذاشته و جدید‌ترین مادربرد خود را در شکل Thin Mini ITX تولید کرده که می‌تواند به عنوان مادربرد در سیستم‌های بسیار کوچک All In One به‌کار برود.

همانطور که از نام این محصول جدید پیدا است، مادربرد جدید ایسوس از چیپست دسکتاپ کمپانی Intel یعنی H310 استفاده کرده است و طبق گفته‌ی شرکت تولید کننده در رده خانواده Asus Prime جای می‌گیرد. با وجود کوچک بودن بیش از حد این مادربردها، روی آن‌ها دو درگاه نصب حافظه SO-DIMM به موازات بخش PCB اصلی وجود دارد که توانایی پشتیبانی از ۳۲ گیگابایت رم از نوع DDR4 را دارد. اما طبق گفته‌های شرکت ایسوس حداکثر سرعت پشتیبانی حافظه‌های رم در این مادربرد تا سرعت ۲۶۶۶ است.

Asus Prime

شاید استفاده از چیپست‌های H310 با داشتن تنها ۶ مسیر ارتباطی از نوع PCIe 2.0 کمی ضعیف به‌نظر برسد، اما توجه داشته باشید که حتی این تعداد مسیر ارتباطی هم برای این مادربرد امری غیر ضروری محسوب می‌شود؛ چرا که اصلا هیچ درگاه PCIe روی آن تعبیه نشده است. همچنین باید یادآور شویم که دو درگاه M.2 روی این مادربرد نصب شده که قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های SSD از نوع ساتا و NVMe را دارند. همچنین دو پورت SATA نیز در کناره‌های مادربرد تعبیه شده تا کاربران از نظر فضای ذخیره‌سازی با مشکل روبه‌رو نباشند.

با نگاهی دقیق‌تر به این محصول متوجه می‌شوید که هیچ بخشی برای اتصال کابل تغذیه ATX روی آن وجود ندارد؛ در عوض مادربرد H310T از یک ورودی DC در بخش I/O Cluster استفاده می‌کند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که از نظر اورکلاک یا استفاده از تمامی قدرت پردازنده‌های شش هسته‌ای شرکت اینتل عاجز است.

مادربرد‌های Prime H310T دارای برخی ویژگی‌هایی است که نشان می‌دهد این محصول صرفا برای سیستم‌هایی با حجم بسیار کم یا دستگاه‌های AIO طراحی شده است.

Asus Prime

یکی از اولین مشخصاتی که می‌توان دید، نازک بودن بیش از حد مدار چاپی این مادربرد است. دیگر بخش‌های این محصول همانند نمایشگر LVDS و محل نصب بلندگوهای استریوی داخلی نیز از همین روند پیروی کرده‌اند و برخلاف دیگر محصولات، در این مادربرد تا حد ممکن با حجم و ارتفاع کم طراحی شده‌اند. شرکت ایسوس همچنین یک کیت BIOS برای سفارشی سازی موارد مختلفی از جمله Boot screen در اختیار کاربران قرار داده است. Asus همچنین اعلام کرده است که این محصول کوچک قابلیت‌های دیگری همچون پوشش مقاوم در برابر رطوبت، بخش I/O ساخته شده از فولاد ضد زنگ، یک هدر LPC و یک کارت رفع اشکال با صفحه نمایش LCD نیز به همراه دارد. وجود همه‌ی این ویژگی‌ها در محصولی این‌چنین فشرده نشان می‌دهد که این بار کمپانی ایسوس بازار صنعت AIO را هدف قرار داده است.

با تمام این تفاسیر کمپانی ایسوس هنوز اطلاعاتی از زمان عرضه یا قیمت احتمالی این محصول ارائه نکرده است؛ اما از مشخصات و ظاهر این مادربرد پیدا است که تنها برای مصارف خاص تولید شده و از طریق برخی فروشندگان خاص نیز به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.


منبع TechReport
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده