نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۹

گیگابایت کوچک‌ترین کارت گرافیک GTX 1080 جهان را معرفی کرد

کمپانی گیگابایت اخیرا یک مدل از کارت GTX 1080 را معرفی کرده که دارندگان کیس‌های کوچک هم قادر به استفاده از آن هستند. 

GTX 1080 یکی از بهترین کارت‌های گرافیکی است که در حال حاضر می‌توان به سراغ آن رفت. با این حال این کارت ابعاد نسبتا بزرگی دارد و همین باعث می‌شود تا افرادی که کیس‌های کوچکی دارند، نتوانند از آن استفاده کنند. با این حال امروز گیگابایت یک مدل جدید از این کارت معرفی کرده که کوچک‌ترین کارت گرافیکی GTX 1080 است که تا به امروز ساخته شده است.

طول این کارت که GTX 1080 Mini-ITX نام دارد، ۶.۷ اینچ (۱۶.۹ سانتی‌متر) است که در مقایسه با نسخه استاندارد GTX 1080، به میزان ۳.۸ اینچ کوتاه‌تر است. البته این سایز کوچک‌تر باعث نشده تا GTX 1080 Mini-ITX ضعیف‌تر از مدل‌های دیگر این کارت گرافیکی باشد و این کارت ۸ گیگابایت حافظه از نوع GDDR5X دارد. برق این کارت از طریق یک کانکتور ۸ پین تامین می‌شود و حداقل باید یک پاور ۵۰۰ واتی داشته باشید. از طرف دیگر از حیث پورت‌ها هم کمبودی را شاهد نیستیم و این کارت سه پورت DisplayPort 1.4، یک پورت HDMI 2.0b و یک پورت DVI-D خواهد داشت. 

کارت GTX 1080

کارت GTX 1080 Mini-ITX زمانی که در حالت گیمینگ باشد، کلاک پایه ۱۶۰۷ مگاهرتز (دقیقا برابر با مدل مرجع این کارت) و کلاک بوست ۱۷۳۳ مگاهرتز دارد. با این حال در حالت اورکلاک، کلاک پایه کارت به ۱۶۳۲ مگاهرتز و کلاک بوست آن به ۱۷۷۱ مگاهرتز می‌رسد. 

یکی از مسائلی که در کارت‌هایی با سایز کوچک اهمیت دارد، مسئله حرارت است. گیگابایت برای این منظور از یک فن شخصی‌سازی‌شده ۹۰ میلی‌متری و سه هیت‌پایپ مسی استفاده کرده است. هنوز تاریخ عرضه یا قیمت کارت گرافیک GTX 1080 Mini-ITX مشخص نشده است. گیگابایت همچنین مدل‌های کوچک کارت‌های GTX 1070 و GTX 1060 را نیز در بین محصولاتش دارد و اهمیت زیادی به این دست کارت‌ها قائل است. 


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده