نویسنده: رضا اکبری
// جمعه, ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۵

عکس جدیدی از مشخصات پردازنده اینتل Core i9-7920X فاش شد

عکس جدیدی از مشخصات پردازنده اینتل Core i9-7920X فاش شده است که اطلاعات جالبی را نشان می‌دهد.

در اوایل این هفته اینتل به طور رسمی اطلاعاتی درباره پردازنده جدید ۱۲ هسته‌ای خود Core i9-7920X منتشر کرد. در اطلاعات منتشر شده تنها توضیحاتی درباره کلاک پایه این پردازنده دیده می‌شد، اگرچه درحال حاضر اسکرین شاتی از برنامه CPU-Z لو رفته است که به ما نشان می‌دهد مشخصات دیگر این پردازنده از چه قرار است. اینتل پردازنده‌های سری Skylake-X و Kaby Lake-X را با سرعت نسبتا زیادی عرضه می‌کند و پردازنده‌های ۱۰ هسته‌ای از راه نرسیده، خبر از عرضه مدل‌های ۱۲ و ۱۸ هسته‌ای می‌دهد.

 مدل بعدی از این پردازنده‌ها که انتظارش را داریم Core i9-7920X است. اینتل تایید کرده بود که سرعت کلاک پایه این پردازنده ۲.۹ گیگاهرتز است و ۱۱۸۹ دلار قیمت گذاری شده است. طبق مشخصات فاش‌شده از CPU-Z می‌توانیم دیگر اطلاعات این پردازنده ۱۲ هسته‌ای ۲۴ رشته‌ای را ببینیم.

پردازنده i9-7920X در حالت Turbo Boost سرعت کلاکی معادل ۴ گیگاهرتز را نشان می‌دهد. البته طبق اسکرین شات لو رفته حداکثر ضریب 44x دیده می‌شود که ضریب بسیار جالبی است. البته در صورت فعالیت حداکثری تمام هسته‌ها امکان رسیدن به این سرعت وجود ندارد. همچنین این CPU دارای قابلیت Turbo Boost Max 3 است که در رسیدن به سرعت بوست و حفظ پردازنده در این وضعیت کمک می‌کند. حافظه کش در این پردازنده  ۱۶.۵مگابایت برای L3 و ۱۲ مگابایت برای L2 است. نزدیک بودن این دو مقدار به دلیل طراحی جدیدی است که اینتل پیاده کرده تا بتواند کارایی بالاتری را در پردازش‌های تک رشته‌ای به نمایش بگذارد.

در مقایسه با AMD Ryzen Threadripper 1920X، پردازنده اینتل از کلاک پایین‌تری برخوردار است اگرچه پردازنده اینتل از کارایی بالاتری هم در پردازش چند رشته‌ای بهره می‌برد. اما مهمترین مساله تفاوت قیمت این دو پردازنده است که 1920X حدود ۴۰۰ دلار ارزان‌تر است یا به عبارتی 7920X حدود ۵۰ درصد گرانتر است! بار دیگر باید منتظر جدال قیمت در مقابل کارایی باشیم.


منبع eteknix
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده