// دوشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۸

مشخصات پردازنده ۶ هسته ای کافی لیک فاش شد

طبق اطلاعات موجود در نرم افزار CPU-Z، مشخصات پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای کافی‌لیک مشخص شده است.

کمپانی اینتل در ماه‌های آتی، پردازنده‌های جدید سری کافی لیک را معرفی خواهد کرد. این پردازنده‌ها پس از سری کبی لیک عرضه خواهد شد و بزرگ‌ترین بروزرسانی سال‌های اخیر اینتل به شمار می‌رود. این کمپانی پس از سال‌ها استفاده از فرمولی صحیح و امتحان پس‌داده، در حال تغییر تعداد هسته‌ها به ۶ هسته در سیستم‌های خانگی است. طبق شایعات، پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Core i7 8700K پرچمدار این دسته خواهد بود. کمپانی اینتل هنوز مشخصاتی را اعلام نکرده؛ اما تصویری از نرم‌افزار CPU-Z منتشر شده است.

Coffee Lake از همان لیتوگرافی ۱۴ نانومتری Kaby Lake و Skylake بهره می‌برد. با این حال، اینتل طراحی آن را بیشتر از قبل بهینه‌سازی کرده و با همان توان مصرفی، کارایی را تا ۳۰ درصد افزایش داده است. بخشی از این افزایش عملکرد احتمالا به دلیل افزایش تعداد هسته است. تعداد هسته‌های این پردازنده از ۴ هسته و ۸ رشته‌ی پردازشی به ۶ هسته و ۱۲ رشته‌ی پردازشی افزایش یافته است.

Intel Coffee Lake 6 Core CPU

نمایش نام کافی‌لیک در نرم‌افزار CPU-Z

با توجه به تصویر بالا، تراشه‌ی مورد استفاده احتمالا Core i7 8700K است که مشخصات آن طبق نمونه‌ی آزمایشی شامل ۶ هسته و ۱۲ رشته، ۳.۵ گیگاهرتز فرکانس پایه و ۴.۳ گیگاهرتز فرکانس بوست می‌شود. سرعت کلاک پایه آن روی ۱۰۰ مگاهرتز با توان مصرفی ۸۰ وات تنظیم شده است. بی تردید، چیپ‌ست‌های جدیدی برای پلتفرم LGA 1151 تولید خواهد شد. حافظه‌ی کش L3 این محصول با ضریب استاندارد ۱۲ مگابایت طراحی شده است. در تصویر منبع، مقدار حافظه‌ی کش L2 مخفی شده است. احتمال دارد اینتل در حال تلاش برای افزایش کارایی از طریق تغییر دادن مقدار حافظه‌ی کش L2 باشد. مقدار آن به طور معمول، ۲۵۶ کیلوبایت است.

از مدت‌ها قبل منتظر عرضه‌ی پردازنده‌های دسکتاپ ۶ هسته‌ای توسط اینتل هستیم. یکی از دلایلی که باعث عرضه‌ی آن شده، آماده‌سازی و بهینه‌سازی نرم‌افزارها است. علاوه بر این، کمپانی ای ام دی هم با معماری ذن به رقابت بازگشته است. از این حیث که سری Ryzen تعداد هسته‌های زیاد با قیمتی پایین عرضه می‌کند، اینتل ناچار به نشان دادن عکس‌العمل است. خوشبختانه این رقابت هزینه‌ها را کاهش و مالتی‌تردینگ را بیش از پیش افزایش می‌دهد.


منبع ETEKNIX
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده