// چهار شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۲

رونمایی اینتل از پردازنده 18 هسته ای و 2000 دلاری Core i9

کمپانی اینتل از پردازنده‌ Core i9 با ۱۸ هسته و قیمت ۲۰۰۰ دلار به همراه دیگر پردازنده‌های سری X رونمایی کرد.

Intel در کنفرانس مطبوعاتی خود در نمایشگاه کامپیوتکس 2017 تایوان، پردازنده جدید خود را معرفی کرد. در میان پردازنده‌های جدید، خانواده‌ی Core i9 نیز دیده می‌شوند که جدیدترین عضو این محصولات هستند. این سری، ۵ پردازنده‌ی رده‌بالای دسکتاپی در انواع ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هسته‌ای را شامل می‌شود که هر کدام دو برابر تعداد هسته، رشته‌ی پردازشی دارند.

جدول زیر جزئیات محصولات پردازنده‌های Core i9 را نشان می‌دهد:

اسم پردازندههسته/رشتهقیمت
Core i9-7980XE۳۶/۱۸۱۹۹۹ دلار
Core i9-7960X۳۲/۱۶۱۶۹۹ دلار
Core i9-7940X۲۸/۱۴۱۳۹۹ دلار
Core i9-7920X۲۴/۱۲۱۱۹۹ دلار
Core i9-7900X۲۰/۱۰۹۹۹ دلار

از میان این پردازنده‌ها، Core i9-7900X تنها محصولی است که جزئیات دقیق و مشخصات آن ذکر شده است. فرکانس پایه‌ی آن ۳.۳ مگاهرتز بوده که در حالت بوست به ۴.۳ و ۴.۵ گیگاهرتز خواهد رسید. کش L3 با ظرفیت ۱۳.۷۵ مگابایت و پشتیبانی از رم‌های DDR4 چهار کاناله با سرعت ۲۶۶۶ مگاهرتز از دیگر ویژگی‌های آن است.

تمام پردازنده‌های Core i9 زیر مجموعه‌ی سری X اینتل هستند که از نحوه‌ی نام‌گذاری آن‌ها قابل تشخیص است. نام X-Series به پردازنده‌های بالارده‌ی دسکتاپ اشاره دارد که در واقع نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی تعدادی از پردازنده‌های Core i7 و Core i5 است.

جدول زیر، سایر پردازنده‌های Core i7 و Core i5 را تشریح می‌کند:

اسم پردازندههسته/رشتهفرکانس پایه/بوستپشتیبانی از حافظهکش L3توان مصرفیقیمت
Core i7-7820X۱۶/۸۴.۳/۳.۶ (۴.۵) گیگاهرتزچهار کاناله DDR4-2666۱۱ مگابایت۱۴۰ وات۵۹۹ دلار
Core i7-7800X۱۲/۶۴/۳.۵ گیگاهرتزچهار کاناله DDR4-2666۸.۲۵ مگابایت۱۴۰ وات۳۸۹ دلار
Core i7-7740X۸/۴۴.۵/۴.۳ گیگاهرتزدو کاناله DDR4-2666۸ مگابایت۱۱۲ وات۳۳۹ دلار
Core i5-7640X۴/۴۴.۲/۴ گیگاهرتزدو کاناله DDR4-2666۶ مگابایت۱۱۲ وات۲۴۲ دلار

پردازنده‌های سری X اینتل به جز پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای Core i7-7740X و Core i5-7640X که از دسته کبی‌لیک-ایکس هستند، همگی زیر مجموعه‌ی خانواده‌ی Skylake-X محسوب می‌شوند. اما با این حال، تمام این پردازنده‌ها طبق پلتفرم جدید X299 به سوکت مادربرد LGA 2066 نیاز دارند. این پردازنده‌ها با هدف انجام اورکلاکینگ ساخته شده‌اند. به همین دلیل، اینتل طرحی در جهت حمایت از اورکلاکرها در صورت خرابی پردازنده در نظر گرفته است.

پردازنده‌های بالارده‌ی دسکتاپی، کاربران حرفه‌ای و توصرف‌کنندگان (ترکیب کلمات تولید‌کننده و مصرف‌کننده) را هدف گرفته است که به نحوی از تعداد هسته‌های بیشتر و سرعت بالاتر جهت انجام وظایف مختلف، سود می‌برند. مانند افرادی که ضمن دارا بودن از کامپیوتری بالارده و گیمینگ، به تولید محتوای ویدیویی یا رندر تصاویر می‌پردازند. اینتل همچنین ادعا می‌کند که این پردازنده‌ها به طور همرمان مناسب انجام بازی، استریم، ضبط و انکودینگ هستند. این پردازنده‌های پرچمدار، قدرت کافی را برای انجام این وظایف در رزولوشن 4K دارا هستند.

کمپانی AMD نیز در اواخر تابستان، پردازنده‌های رده‌بالای دسکتاپی خود را از سری Ryzen Threadripper معرفی خواهد کرد. در رده‌ی سیستم‌های خانگی، پرچمدار آنها، پردازنده‌ای ۱۶ هسته‌ای به همراه ۳۲ رشته‌ی پردازشی خواهد بود. اینتل اعلام کرد که پردازنده‌های Core i9 و سری X در هفته‌های آینده در دسترس قرار خواهند گرفت.

تصاویر زیر مربوط به کنفرانس اینتل در نمایشگاه کامپیوتکس است که جزئیات فنی بیشتری را در مورد پردازده‌های آتی در اختیار قرار می‌گذارند.


منبع GAMESPOT
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده