نویسنده: نادر امرایی
// یکشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۲

نسل هشتم پردازنده های اینتل انقلابی نخواهد بود

پردازنده‌های نسل هشتم اینتل که با نام کافی لیک شناخته می‌شوند، کماکان از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری استفاده خواهند کرد.

چند سالی است که عادت کرده‌ایم دیگر با هر نسل پردازنده‌های اینتل شاهد تغییرات انقلابی نباشیم. قبلا، اینتل با هر نسل از پردازنده‌های خود، تغییر انقلابی‌ای مانند معماری جدید معرفی می‌کرد. به نظر می‌رسد نسل هشتم پردازنده‌های اینتل نیز که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ عرضه شوند، از قاعده چند سال اخیر اینتل پیروی کند و ما شاهد تغییر انقلابی در آنها نباشیم. این پردازنده‌های نسل هشتم، برای چهارمین بار متوالی، از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند. Intel از ارائه جزئیات بیشتر در رابطه با این پردازنده‌ها خودداری کرده است اما بنا به ادعای آنها، این پردازنده‌ها، در حدود ۱۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های کبی لیک خواهند داشت.

اینتل / Intel

بنا به گزارش وب‌سایت AnandTech، به نظر می‌رسد در نسل هشتم پردازنده‌ها، اینتل تمرکز خود را برروی سری ولتاژ پایین U و Y گذاشته است. با این حال، این اطلاعات هنوز در حد شایعه است.

با تمام این اوصاف، زمانی که پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل عرضه شوند، نباید انتظار داشته باشیم که به سرعت همه‌گیر شوند زیرا بنا به گفته اینتل، این پردازنده‌ها ابتدا برای دیتاسنترها در دسترس قرار خواهند گرفت. با این تفاسیر به نظر می‌رسد اولین پردازنده‌هایی که از این لیتوگرافی استفاده کنند، پردازنده‌های سری زئون اینتل باشند.

این تصمیم اینتل در رابطه با عرضه با احتیاط پردازنده‌‌های ۱۰ نانومتری، منطقی به نظر می‌رسد زیرا کوچک کردن یک پردازنده بزرگ، کار بسیار سختی است اما این کار اینتل ممکن است به ضرر آنها نیز تمام شود زیرا در سال جاری، کوالکام اولین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود را عرضه می‌کند و با اینکه به نظر نمی‌رسد که این پردازنده‌ها بتوانند به راحتی با پردازنده‌های رایانه‌های شخصی رقابت کنند، اما این مسئله ممکن است فشار را برروی اینتل افزایش دهد.


منبع Engadget
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده