نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۸

AMD نسل هفتم APU های خود و پلتفرم AM4 را عرضه کرد

کمپانی AMD نسل هفتم APU‌های خود و همچنین پلتفرم AM4 را عرضه کرده است. در ادامه با جزییات خبر همراه زومجی باشید.

AMD یکی از دو غول سازنده پردازنده‌ها است که مدتی است با APU‌های خود که در کنار قدرت پردازشی، توان گرافیکی قابل‌قبولی هم دارند، توانسته کاربرانی را که نیازی به داشتن کارت گرافیک مجزا ندارند، جذب کند. البته APU‌ها در محصولات دیگری از جمله کنسول‌ها هم استفاده می‌شوند. حال این کمپانی آمریکایی نسل هفتم APU‌های خود را که با نام Excavator هم شناخته می‌شوند، برای سیستم‌های دسکتاپ عرضه کرده است. این نسل از پردازنده‌ها قدرت بیش‌تر و مصرف برق کم‌تری دارند.

AMD

APU‌های نسل هفتم فعلا در اختیار سازندگان قطعات (OEM‌ها) قرار گرفته‌اند و البته به‌زودی مشتریان هم قادر به خرید آن‌ها خواهند بود. همان‌طور که اشاره کردیم، سری Excavator در مقایسه با نسل قبلی یعنی Kaveri مصرف برق به مراتب کم‌تری دارد و کلاک GPU آن هم تا حدی افزایش یافته است. همچنین پلتفرم جدید مادربرد AMD یعنی AM4 هم از حافظه‌های رم DDR 4 پشتیبانی می‌کند که باعث افزایش پهنای حافظه APU‌های نسل هفتم نیز می‌شود و در نتیجه شاهد عملکرد بهتر آن‌ها در زمینه بازی‌های ویدیویی خواهیم بود.

AMD اعلام کرده که نسل هفتم APU‌های این شرکت که روی پلتفرم AM4 نصب می‌شوند، بیش‌ترین پهنای باند حافظه را تا به امروز در بین سیستم‌های AMD ارائه می‌کنند و همین امر باعث افزایش محسوس عملکرد در مقایسه با نسل قبلی این پردازنده‌ها می‌شود. به‌علاوه این APU‌ها از دایرکت‌ایکس 12 پشتیبانی کرده و قادر به پخش ویدیو‌های 4K نیز هستند.

AMD

ای‌ام‌دی همچنین توضیحاتی هم در مورد پردازنده مرکزی (CPU) جدید A12-9800 ارائه کرده است. بر این اساس، این پردازنده ۲۰ درصد بهتر از A10-8850 عمل می‌کند که واقعا عالی است. چرا که برق مصرفی پردازنده جدید هم ۶۵ وات است که در مقایسه با مصرف ۹۵ واتی A10-8850 بسیار کم‌تر است.

همچنین پلتفرم AM4 ای‌ام‌دی هم می‌تواند از نسل هفتم APU‌ها و هم CPU‌های Summit Ridge که بر اساس معماری زِن (Zen) ساخته شده‌اند، پشتیبانی کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده