نویسنده: محسن بیگی نیا
// سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۲

شایعه: کارت گرافیک Radeon RX 490 از سری وگا به زودی عرضه خواهد شد

به نظر می‌رسد شرکت ای‌ام‌دی (AMD) در حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 490 بر اساس معماری وگا (VEGA) است. برای آگاهی از جزئیات بیشتر با زومجی همراه باشید.

شرکت ای‌ام‌دی هنوز محصولات حرفه‌ای سری کارت‌های گرافیک خودش را معرفی نکرده است. سری Radeon RX 490 بر اساس کارت‌های گرافیک ملقب به وگا 10خواهد بود. پیش از این راجا کودوری، رئیس گروه فن‌آوری‌های رادئون (RTG)، در توییتی گفته بود که تولید «وگا 10» مراحل مهمی را پشت سر گذاشته است، هر چند هنوز راه زیادی برای نمایش آن باقی مانده است.

انتظار می‌رود که ای‌ام‌دی در اوایل سال ۲۰۱۷ کارت‌های گرافیک رده‌ بالای خود با اسم رمز وگا را عرضه کند. آخرین شایعات از این حکایت دارند که این محصول در اکتبر ۲۰۱۶ و زودتر از برنامه‌ی اولیه عرضه خواهد شد. هرچند امروز کریس هوک، مدیر ارشد بازاریابی جهانی و روابط عمومی در گروه فن‌آوری‌های رادئون، در فیسبوک تصویری را به همراه متنی با این مضمون منتشر کرده است:

این جا محل راه اندازی وگا است. هیس، حرفی به رسانه‌ها نزنید.

amd hook vega

با در نظر گرفتن اینکه نیمی از رسانه‌های فن‌آوری دنیا فیسبوک وی را تحت نظر دارند، طرز بیان وی بیشتر شبیه به یک شوخی ظریف و سرنخ دادن نصفه و نیمه است. اگر که پیام او کاملاً ساختگی نباشد (ما هم انتظار نداریم ساختگی باشد) بنابراین ای‌ام‌دی مشغول آماده سازی رویداد عرضه‌ی وگا است. این گونه هم می‌توان گفت که شما برنامه‌ریزی برای یک چنین رویدادی را دو ماه پیش از زمان مقرر آغاز خواهید کرد، پس بنابراین می‌توان انتظار داشت که زمان عرضه‌ی این محصول در ماه اکتبر باشد.

به طور خلاصه وگا بعد از پولاریس عرضه خواهد شد، وگا درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی، پنجمین ستاره‌ی درخشان در آسمان شب و پس از ژوبین‌دار (Arcturus) دومین ستاره‌ی درخشان در نیمکره‌ی آسمان شمالی است. در نقشه‌ی راه اولیه‌ی ای‌ام‌دی از وگا به عنوان محصولی دارای نسل دوم حافظه‌های با پهنای باند بالا (HBM2) یاد شده بود.


منبع Guru3D
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده