// یکشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۴

محدودیت انویدیا در SLI سه و چهارتایی کارت های گرافیک مبتنی بر معماری پاسکال

با معرفی و ساخت کارت‌های گرافیک‌ مبتنی بر معماری پاسکال کمپانی انویدیا، بحث داغ SLI کردن این کارت‌ها نیز جزو اخبار محبوب این حوزه به حساب می‌آید. به تازگی مشخص شده که SLI سه و چهارتایی این کارت‌ها تنها محدود به استفاده در برنامه‌‌های تعیین شده توسط این کمپانی است. با زومجی همراه باشید.

در حرکتی غیر همسو با اشتیاق و تمایل گیمر‌های دوآتشه برای رسیدن به تجربه‌ی بازی بر روی مانیتورهای 4K و نرخ ۶۰ هرتز با استفاده از کارت‌های گرافیک سری جدید کمپانی Nvidia، اینطور به نظر می‌رسد که این کمپانی قصد همراهی کردن آنان را ندارد و محدودیت‌هایی را برای کارت‌های GTX 1070 و GTX 1080 خود برای پشتیبانی از قابلیت SLI سه و چهارتایی اعمال کرده است. این محدودیت‌ها در حالی انجام گرفته که کاربران کماکان می‌توانند این قابلیت را به صورت دوتایی با استفاده از اتصال از نوع HB که برای رسیدن به رزولوشن‌های بالاتر پیشنهاد می‌شود، یا روش‌های اتصال قدیمی‌تر استفاده کنند و از این قابلیت بصورت سه و چهارتایی تنها برای سایر برنامه‌ها (غیر از بازی) استفاده کنند.

در هنگام معرفی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 نیز انویدیا اعلام کرده بود که کارت‌های سری پاسکال این کمپانی از SLI سه و چهارتایی پشتیبانی نخواهند کرد و کماکان کاربران مشتاق و حرفه‌ای می‌توانند از امتیازی که این کمپانی در نظر گرفته استفاده کنند، بدین گونه که این کاربران با دریافت یک کد می‌توانند قابلیت پشتیبانی ذکر شده را به روش اتصال قدیمی فعال کنند. کارت‌های این سری انویدیا نهایتا از قابلیت SLI دوتایی پشتیبانی خواهند کرد. پیش از این یک گیمر با خیالی آسوده از بابت کمپانی‌های کارت گرافیک، تنها امیدوار بود که کمپانی سازنده‌ی بازی نیز امکان پشتیبانی چندتایی از کارت‌ها را داشته باشد که البته دیگر این امیدواری هیچ سودی ندارد!

اما حالا مشخص شده که این کمپانی قابلیت ذکر شده‌ی دریافت کد برای فعال‌سازی SLI سه و چهارتایی را به طور کامل حذف کرده و علاقه‌مندان برای استفاده از این قابلیت تنها به طور محدود در یکسری از برنامه‌ها است که توسط خود Nvidia تعیین می‌شوند. در این لیست نام برنامه‌های محبوب بنچمارک مانند Unigine Heaven ،3DMark FireStrike و Catzilla به چشم می‌خورد که البته در آینده به احتمال قوی برنامه‌های دیگری نیز به آن اضافه خواهند شد. به نظر می‌رسد ایده‌ی پشت این محدودیت‌ها، راضی کردن و اعطای امتیازات بیشتر به اورکلاکرها باشد که قصد ثبت امتیازات در این زمینه را دارند و با این کار، انویدیا دیگر لازم نیست نگران مشکلات بسیارِ نمایش تصویر در مانیتورها از جانب گیمرها باشد. به این دلیل که اورکلاکرها تنها به فکر ثبت رکوردهای بالاتر در بخش امتیازدهی برنامه‌‌های ذکر شده هستند و به جوانب دیگر مانند کیفیت تصویر و مواردی از این دست اهمیتی نمی‌دهند. در سوی دیگر اما، گیمرها به گیم‌پلی و میزان روان بودن نمایش و نرخ فریم‌ها اهمیت می‌دهند.

منبع: TechPowerup


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده