نویسنده: مرتضی تقوی
// جمعه, ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰

شرکای تجاری انویدیا تولید کارت‌های GTX 980، GTX 970 و GTX 980Ti را متوقف کردند

شرکای تجاری کمپانی انویدیا به تازگی اعلام کردند که تولید کارت‌های گرافیکی GeForce GTX 970، 980 و 980 Ti را متوقف کرده‌اند. همچنین شواهدی مبنی بر نام احتمالی تراشه‌های پاسکال این کمپانی ارائه شده است. با زومجی همراه باشید.

شرکت انویدیا، غول تولید تراشه‌های گرافیکی دنیا، سال گذشته در جریان کنفرانس GTC 2015 معماری نسل بعد تراشه‌های گرافیکی خود با نام Pascal و قابلیت‌های آن را معرفی و چند روزِ پیش در کنفرانس GPU Tech از اولین تراشه گرافیکی خود مبتنی بر معماری پاسکال با نام Tesla P100 رونمایی کرد. به همین دلیل هم با نزدیک شدن به زمان عرضه احتمالی کارت‌های پاسکال، شرکای تجاری انویدیا خبر دادند که دیگر کارت‌های GTX 970، GTX 980 و GTX 980Ti را تولید نخواهند کرد.

با توجه به در پیش بودن عرضه‌ی کارت‌های مبتنی بر تراشه‌های پاسکال در یکی دو ماه آینده، این توقف تولید از سوی شرکای انویدیا قابل پیش‌بینی بود. همچنین، طبق شنیده‌ها این شرکت قرار است اسامی کارت‌های جدید سری GTX را GTX 1070، GTX 1080 و GTX 1080 Ti نامگذاری کند، گرچه که انتظار می‌رود کارت Ti به جای عرضه‌ی همزمان با سایر کارت‌ها در تابستان، در پایان سال جاری میلادی عرضه شود. بعلاوه، نام احتمالی تراشه‌های گرافیکی معماری جدید پاسکال هم فاش شده است:

* همرده‌ی GTX 980 Ti تراشه‌ی GP 104-400 GPU را استفاده خواهد کرد

* همرده‌ی GTX 980 تراشه‌ی GP 104-200 GPU را استفاده خواهد کرد

* همرده‌ی GTX 970 تراشه‌ی GP 104-150 GPU را استفاده خواهد کرد

همان‌گونه که می‌بینید این امر هنوز عرصه را برای استفاده از GP100 (همان تراشه‌ی پاسکال بزرگ) در محصولی از سری دیگری مانند تایتان باز گذاشته است:

Pascal GPUبا نزدیک شدن به زمان عرضه، قطعا جزئیات بیشتری از کارت‌های جدید انویدیا اعلام خواهد شد. از جمله قابلیت‌های تراشه‌های پاسکال این است که این تراشه‌ها سریعتر از تراشه‌های ماکسول کنونی عمل می‌کنند. پهنای باند حافظه تا ۳ برابر بیشتر (با استفاده از فناوری های NVLink و 3D Memory) و ۴۰۰ درصد راندمان بیشتر در محاسبات اعشاری ترکیبی از جمله دیگر ویژگی‌های تراشه‌های پاسکال در مقایسه با مکسول است. همچنین فناوری NVLink توانایی داشتن ۸ کارت گرافیکی در یک سیستم را برای کاربران فرآهم خواهد کرد، چیزی که در سیستم‌های کنونی به ۴ کارت گرافیکی در حالت SLI محدود است.

منبع: Guru3D


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده