نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

شایعه: انویدیا خرداد ۹۵ کارت گرافیک ۸ گیگابایتی GTX 1080 را عرضه می کند

بر اساس گزارش سایت بنچ‌فایل، کمپانی انویدیا قصد دارد اولین کارت گرافیک از خانواده پاسکال را خرداد ماه ۹۵ با ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR 5X عرضه کند. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

پس از معرفی حافظه‌های مقرون به صرفه GDDR 5X، احتمال داده می‌شد که کمپانی انویدیا از این نوع حافظه‌ها برای ساخت برخی از کارت‌های گرافیکی خانواده پاسکال خود در سال ۲۰۱۶ استفاده کند. حال سایت Benchfile، اعلام کرده که Nvidia قصد دارد اولین کارت گرافیکی پاسکال خود را در تاریخ ۲۷ می (۷ خرداد ۹۵) با نام GTX 1080 به بازار عرضه کند که قرار است مبتنی بر تراشه GP104 انویدیا با حافظه ۸ گیگابایتی و عرض حافظه ۲۵۶ بیتی باشد. این کارت، اولین محصول انویدیا با حافظه GDDR 5X خواهد بود که به موجب آن پهنای باند کارت به صورت تئوری دوبرابر می‌شود و نرخ دسترسی به حافظه از ۳۲ به ۶۴ می‌رسد.

همین مساله همچنین موجب می‌شود تا پهنای باند حافظه این کارت و درمجموع کارت‌های GDDR 5X تقریبا به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ GB/s برسد که در مقایسه با کارت‌های فعلی با پهنای ماکزیموم ۴۰۰ GB/s بهبود زیادی محسوب می‌شود. این ارقام همچنین نوع جدید حافظه‌ها را کاملا مهیای رقابت با حافظه‌های HBM می‌کند که قرار است در کارت‌های پرچمدار انویدیا و AMD شاهد استفاده از آن باشیم.

کارت‌های گرافیکی پاسکال انویدیا در کمپانی TSMC در کشور تایوان و با فناوری ۱۶ نانومتری FinFET ساخته می‌شوند. استفاده از پروسه ساخت ۱۶ نانومتری باعث می‌شود تا مصرف برق این کارت‌ها به میزان چشمگیری پایین باشد و به همین دلیل تنها یک رابط ۸ پین برای تامین برق کارت کافی خواهد بود. همچنین بر روی کارت 1080، شاهد پورت‌های DVI، HDMI و دو Display Port خواهیم بود. لازم به ذکر است که این کارت، پرچمدار اصلی انویدیا نخواهد بود که قرار است مبتنی بر تراشه GP100 و با ۱۷ میلیارد ترانزیستور ساخته شود و به احتمال زیاد نوع حافظه آن هم HBM2 خواهد بود.

شایعه عرضه کارت GTX 1080 در حالی منتشر شده که کمپانی میکرون، سازنده حافظه‌های GDDR 5X، چندی پیش اعلام کرده بود که تولید انبوده این حافظه‌ها را از اواسط سال ۲۰۱۶ به بعد آغاز خواهد کرد و حال اگر این شایعه واقعیت داشته باشد، احتمالا انویدیا کمی زودتر به این نوع حافظه دسترسی پیدا کرده است. بدون شک کنفرانس فناوری‌های کارت گرافیک (GTC) که در تاریخ ۵ آوریل (۱۷ فروردین) برگزار خواهد شد، می‌تواند صحت یا کذب این شایعه را مشخص کند.

نظر شما در این مورد چیست؟

منبع: Guru3D


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده