نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰

کارت گرافیک مجزا؛ راه حل AMD برای تبدیل لپ تاپ های باریک به لپ تاپ مخصوص بازی

چند وقتی است که بحث اضافه کردن یک کارت گرافیک مجزا به لپ‌تاپ داغ است و حال به نظر می‌رسد که کمپانی بزرگ AMD هم برنامه‌هایی برای ساخت یک داک کارت گرافیک مجزا مخصوص لپ‌تاپ دارد. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

ایده اضافه کردن یک کارت گرافیک مجزا به لپ‌تاپ برای بالا بردن توان گرافیکی آن چیز جدیدی نیست و پیش از این کمپانی‌های Alienware و MSI شیوه‌ای مشابه را معرفی کردند که البته با محدودیت‌هایی همراه بود و فقط برای لپ‌تاپ‌های خودشان کاربرد داشت. به‌علاوه کمپانی ریزر هم چندی پیش داک مخصوص به خود را با نام Razer Core برای لپ‌تاپ Blade Stealth معرفی کرد که البته آن هم فقط بر روی این لپ‌تاپ قابل استفاده است.  با این حال اخیرا رابرت هالوک، مدیر روابط عمومی و مسوول بازاریابی کمپانی AMD، پستی در حساب فیسبوک خود منتشر کرده که از ایده‌ای انقلابی برای کارت‌های گرافیکی مجزا لپ‌تاپ خبر می‌دهد:

زمان آن فرا رسیده است تا به صورت جدی در مورد بازی کردن با لپ‌تاپ‌ها صحبت کنیم؛ لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی فعلی عملکردی عالی را ارائه می‌دهند، با این حال کم‌تر کسی توانایی حمل دائمی آن‌ها را [به دلیل وزن بالا] دارد. در نقطه مقابل لپ‌تاپ‌های باریک برای حمل کردن عالی هستند و در عوض عملکرد آن‌ها در بازی‌های ویدیویی بسیار ضعیف است.

به همین دلیل هم ساخت لپ‌تاپ باریکی که بتواند برای بازی کردن هم مناسب باشد عالی به نظر می‌رسد، به‌علاوه افراد زیادی هستند که پس از رسیدن به سنین ۳۰ یا ۴۰ سالگی، دوست دارند که تنها یک دستگاه داشته باشند که بتواند تمام نیاز‌های آن‌ها را از جمله بازی کردن، به بهترین شکل رفع کند. همچنین به نظر من افراد زیادی هم هستند که به راحتی سیستم‌های مینی خانگی خود را در صورت داشتن لپ‌تاپی قدرتمند فراموش خواهند کرد.

راه‌حل تمامی این مشکلات، کارت‌های گرافیکی مجزا لپ‌تاپ هستند که البته باید از شیوه‌ای استاندارد از لحاظ داشتن پورت‌های اتصالی، درایور‌ها و پشتیبانی از سیستم عامل پیروی کنند و استفاده از آن‌ها به سادگی وصل کردن یک ماوس به لپ‌تاپ باشد.

بدون شک اگر ای‌ام‌دی بتواند داک مخصوص کارت گرافیکی عرضه کند که با تمام لپ‌تاپ‌ها و کارت‌های گرافیکی استاندارد سازگار باشد، انقلابی در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی ایجاد خواهد کرد. چرا که در حال حاضر، لپ‌تاپ‌های گیمینگ چند مشکل اساسی دارند، یکی این که حمل و نقل‌ آنها به دلیل داشتن وزن بالا بسیار دشوار است و بیشتر برای استفاده در یک مکان ثابت مناسب هستند و مورد دوم این که قیمت این کلاس از لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با یک رایانه رومیزی با همان عملکرد، بسیار بالاتر است و این مسئله باعث می‌شود تا برخی از کمپانی‌ها مجبور به کاهش کیفیت قطعات استفاده شده شوند.

ption id="attachment_110075" align="aligncenter" width="2256"]کارت گرافیکی مجزا لپ‌تاپ AMD کمپانی Alienware پیش از این از داک کارت گرافیک مجزا در لپ‌تاپ‌هایش استفاده کرده است

همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، برخی از کمپانی‌ها مثل Alienware و MSI مدتی است که از داک‌های کارت گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند که البته این وسیله‌ها محدود به دستگاه‌های خود این کمپانی‌ها است. به همین دلیل هم نیاز به ساخت داکی استاندارد و قابل استفاده در تمامی لپ‌تاپ‌ها، امری بسیار ضروری به نظر می‌رسد. جیسون ایوانگلو، از تحلیل‌گران سایت فوربِس هم نظر مشابهی دارد:

داک‌های مخصوص کارت گرافیک کمپانی‌های Alienware و MSI نشان دادند که اضافه کردن گرافیک مجزا به لپ‌تاپ می‌تواند راه‌حلی عالی برای بسیاری از گیمر‌ها باشد؛ بازی کردن با لپ‌تاپ در حین سفر و در حال حرکت واقعا لذت بخش است، ولی این وسیله‌ها هرگز نتوانستند قدرتی مشابه پی‌سی‌های خانگی داشته باشند و به همین دلیل هم اکثر افراد پی‌سی را ترجیح می‌دهند.

شخصا از ایده ساخت داک استاندارد استقبال می‌کنم و به نظرم این وسیله می‌تواند تا حد زیادی محبوب شود.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که منظور هالوک از پست منتشر شده در فیسبوکش چیست، AMD با ساخت داک استاندارد و قابل استفاده در تمامی لپ‌تاپ‌ها می‌تواند نیاز به خرید یک لپ‌تاپ مجدد را کاملا از بین ببرد و گیمر‌ها به سادگی و همانند ارتقا کارت گرافیک پی‌سی خود، می‌توانند فقط با خرید یک کارت مناسب و قرار دادن آن در داک مخصوص لپ‌تاپ فعلی خود را تبدیل به لپ‌تاپ مخصوص بازی کنند.

نظر شما در مورد این ایده چیست؟  در پایان از شما دعوت میکنیم برای اطلاع از قیمت لپ تاپ و مشخصات فنی آن به دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید. مشخصات فنی کامل لپ تاپ ایسوس، لنوو، ایسر، دل، اپل، HP و دیگر برندهای مطرح به همراه گالری تصاویر، مقایسه و لینک فروشگاههای عرضهکنندهی آنها در بخش لپتاپ دیتابیس محصولات زومیت در اختیار شما خواهد بود.

منبع: Wccftech


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده