نویسنده: فرشید معتمد
// چهار شنبه, ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۸

بررسی راندمان رهگیری پرتو و DLSS در بازی Cyberpunk 2077

در اینجا قصد داریم نگاهی اجمالی به راندمان Ray Tracing و DLSS در بازی سایبرپانک 2077 با کارت‌های گرافیکی AMD و انویدیا داشته باشیم.

سایبرپانک 2077 دوران پرفراز و نشیبی را پس از عرضه سپری کرده است، اما CDProjekt Red تلاش کرده آن شرایط را با بهبودِ مداوم بازی جبران کند. نسخه‌ی ۱.۲ بازی یک بروزرسانی عمده و بزرگ است که پیشرفت‌های متعددی را برای بازی به ارمغان می‌آورد و در عین ‌حال، کارکردهای رهگیری پرتو یا Ray Tracing را هم برای تمام سخت‌افزارهای پشتیبانی کننده فعال می‌کند. این به معنی آن است که کارت‌های گرافیک مبتنی بر RDNA 2 نیز اکنون می‌توانند از قابلیت‌های گرافیکیِ نسل بعدی سایبرپانک 2077 شامل Ray Traced Reflections (بازتاب‌های پرتویابی شده)، Ray Traced Shadows (سایه‌های پرتویابی شده) و Ray Traced Lighting (نورپردازیِ پرتویابی شده) بهره‌مند شوند.

اما دلیل پرداختن به این موضوع در این مقاله، بحثِ راندمان است و این که آخرین آپدیتِ بازی در زمینه‌ی رهگیری پرتو به انضمامِ DLSS چه راندمانی ارائه می‌کند. استفاده از تکنیکِ FidelityFX CAS مقداری از راندمان را به کارت‌های سری RX 6000 بازمی‌گرداند، اما خواهید دید که DLSS یک گلوله‌ی جادویی است که با رهگیری پرتو و بدون‌ آن عملکردی عالی دارد. 

FidelityFX CAS مخفف FidelityFX Contrast Adaptive Sharpening و معرفی شده توسط AMD است که امکان ایجاد ترکیبی از افزایش وضوح یا شارپ کردن پیکسل‌ها، در عینِ تغییر مقیاسِ آن را میسر می‌کند. این الگوریتم میزان شارپ کردن به ازای هر پیکسل را برای رسیدن به میزان وضوح دلخواه در کل تصویر تعیین می‌کند. همچنین این تکنیک ساخته شده تا به بهبود کیفیت صحنه‌ها به هنگام استفاده از TAA کمک کند. TAA در ذاتِ خود باعث محو شدنِ تصویر می‌شود و الگوریتم CAS با میزانِ اعمال متغییر می‌تواند به بهبود خروجی نهایی کمک کند. بر اساس مشاهداتِ ما، کیفیتِ اجرای DLSS در بازی به مراتب بهتر از FidelityFX CAS به نظر می‌رسد.

روش آزمایش Cyberpunk 2077 و سیستم مرجع

سایبرپانک 2077 بنچمارک داخلی ندارد و به همین خاطر باید به ترتیب دادن یک مسیرِ آزمون قابل تکرار و پایدار در بازی بسنده کنیم تا بتوانیم راندمانِ قابلِ قیاس را بدست آوریم. به‌ خاطر ماهیت یک بازی جهان‌باز، این کار قطعا با چالش همراه خواهد بود، چرا که محیط بازی به صورت مداوم تغییر می‌کند. مثلا راندمانی که از حضور در یک کلوب با جزئیات بالا انتظار داریم، کاملا متفاوت خواهد بود با راندمانی که از رفتن به صحرای خارج از نایت‌سیتی خواهیم دید .

بخشی از نقشه نایت سیتی در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷

برای تستِ مرجع، مسیر مشخص شده در تصویر را انتخاب کردیم که به شکل پیاده و سپس با رانندگی در همان مسیر طی کردیم تا ایده‌ای کلی از راندمانِ خارج از نایت‌سیتی هم بدست آوریم. همچنین این آزمون را ۳ بار تکرار کردیم و میانگینِ آن را در نمودار قرار دادیم. تنظیماتِ بازی با پیش‌فرضِ Ultra بدون تغییر بود، اما برای پیش‌فرض‌های Ray Traced Medium و Ray Traced Ultra گزینه‌ی DLSS را از Auto به Quality تنظیم کردیم تا هنگامِ آزمایش به طور خودکار کیفیتِ اعمالِ DLSS تغییر نکند.

بخشی از تنظیمات گرافیکی بازی سایبرپانک 2077 مربوط به RT و DLSS و CAS

بخشی از تنظیمات گرافیکی بازی سایبرپانک 2077 مربوط به RT ،DLSS و CAS

در این جدول هم تنظیمات گرافیکی شرح داده شده برای بنچمارک‌های بازی را مشاهده می‌کنید:

تنظیم پیش‌فرضRay Traced ReflectionsRay Traced ShadowsRay Traced LightingDLSS
UltraخاموشخاموشخاموشQuality
Ray Traced MediumخاموشروشنMediumQuality
Ray Traced UltraروشنروشنUltraQuality

مشخصات سیستم تست و درایور

درایور ای‌ام‌دی

قطعهمدل
CPURyzen 9 5900X (بدون اورکلاک)
Memory32GB Hyper X Predator DDR4 3600
MotherboardASUS TUF Gaming X570 Plus-WiFi
StorageTeamGroup Cardea 1TB NVMe PCIe 4.0
PSUCooler Master V1200 Platinum
Windows Versionآخرین نسخه در زمان آزمایش
Hardware-Accelerated GPU Schedulingروشن (اگر بر روی گرافیک و درایور پشتیبانی شده باشد)
درایور انویدیا465.89
درایور ای‌ام‌دی21.3.2

کارت‌های گرافیکی

  • NVIDIA RTX 3090 FE
  • NVIDIA RTX 3080 FE
  • NVIDIA RTX 3070 FE
  • NVIDIA RTX 3060 Ti
  • EVGA RTX 3060 XC Black
  • AMD Radeon RX 6900 XT
  • AMD Radeon RX 6800 XT
  • AMD Radeon RX 6800
  • AMD Radeon RX 6700 XT

راندمان در 1080p

راندمان در تنظیمات Ultra و بدون RT

نمودار اجرای بازی روی کارت های گرافیکی در رزولوشن 1080p و بدون RT

راندمان در تنظیمات RT-Medium

نمودار اجرای بازی روی کارت های گرافیکی در رزولوشن 1080p و با RT-Medium

راندمان در تنظیمات RT-Ultra

نمودار اجرای بازی روی کارت های گرافیکی در رزولوشن 1080p و با RT-Ultra

همان‌گونه که می‌بینید، راندمان RX 6900 XT و RX 6800 XT در حالت Ultra و بدون RT همرده‌ی RTX 3090 و RTX 3080 است، اما بعد از فعال شدنِ رهگیری پرتو، راندمانِ آنها به کمترین حدِ ممکن و پایین‌تر از کارت‌ RTX 3060 در حالت استفاده از DLSS سقوط می‌کند.

راندمان در 1440p

راندمان در تنظیمات Ultra و بدون RT

نمودار اجرای بازی روی کارت های گرافیکی در رزولوشن 1440p و بدون RT

راندمان در تنظیمات RT-Medium

نمودار اجرای بازی روی کارت های گرافیکی در رزولوشن 1440p و با RT-Medium

راندمان در تنظیمات RT-Ultra

نمودار اجرای بازی روی کارت های گرافیکی در رزولوشن 1440p و با RT-Ultra

در دقت 1440p هم الگوی قبلی برقرار است و متاسفانه راندمان خوبی را در هنگام استفاده از RT روی کارت‌های RDNA2 شاهد نیستیم. در حالت RT-Ultra راندمان RX 6900 XT برای بازی قابل قبول نیست و به زیر ۳۰ فریم بر ثانیه سقوط می‌کند. راندمان RTX 3060 هم در این حالت کافی نیست، اما به کمک DLSS توانسته به متوسط ۳۶ فریم در ثانیه رسیده و راندمانی نسبتا قابل بازی را عرضه کند.

آیا CAS می‌تواند به راندمان RDNA2 کمک کند؟

سایبرپانک 2077 نه فقط از DLSS که از ابتدا در بازی تعبیه شده بود، بلکه از FidelityFX CAS ای‌ام‌دی نیز پشتیبانی می‌کند. این تکنیک برای آنهایی که کارت RTX ندارند، برای ابتیاع مقداری راندمانِ بیشتر نسبتا کارآمد خواهد بود. دو گزینه برای انتخاب در اختیار خواهید داشت که یکی Static FidelityFX CAS برای اعمال مقادیر ثابت از این تکنیک و دیگری Dynamic FidelityFX CAS برای اعمال مقادیر پویا بر اساس نرخ فریم هدف، کمینه و بیشینه‌ی رزولوشن مدنظر کاربر است که در صحنه‌های سنگین‌تر رزولوشن رندرِ داخلی بازی را خواهد کاست و در صحنه‌های سبک‌تر، به رزولوشن اصلی باز خواهد گشت.

تا آنجایی که مقصود قیاسِ FidelityFX CAS با DLSS باشد، از نظر کیفیتِ بصری به نظر مقایسه‌ای منصفانه و برابر نخواهد بود و کیفیت DLSS بسیار بالاتر است، اما اگر بخواهید از CAS برای افزایش دقت و شارپ کردن بیشتر در بازی استفاده کنید، رزولوشن بالاتر به معنای کیفیت بهتر خواهد بود. برای ثبت نتایج در نمودارِ پایین از نوع ثابت CAS تحت گزینه‌ی Static FidelityFX CAS به میزان ۷۵ درصد استفاده کرده‌ایم.

نمودار اجرای بازی روی کارت های گرافیکی در رزولوشن 1080p و با RT-Ultra در حالت فعال سازی ۷۵ درصد برای CAS

جمع ‌بندی

در مقایسه با نتایجی که قبلا در بررسی راندمان بازی سایبرپانک 2077 روی پی‌سی بدست آورده بودیم، می‌توانیم بهبود نتایج محسوسی را در میانگینِ نرخ‌ فریمِ کارت‌های گرافیکِ Nvidia و AMD و اجرای روانترِ بازی ببینیم. البته که این نتیجه هم به بهبود درایورها و هم بهینه‌سازی‌های سازنده‌ی بازی برمی‌گردد.

اما وقتی صحبت از قابلیت‌های نسلِ بعدی بازی می‌شود، به موارد جالب توجهی می‌رسیم، چرا که سرانجام می‌توانیم ببینیم که بازی چگونه با فعال‌سازی Ray Tracing روی کارت‌های گرافیک RDNA2 اجرا می‌شود. بدون استفاده از RT، کارت‌های سری RX 6000 در برابر رقبای جیفورسیِ خود از انویدیا بسیار خوب عمل می‌کنند، اما این عملکرد با فعال شدنِ DLSS روی کارت‌های RTX کمی تعدیل می‌شود. در 1080p و استفاده از DLSS، حتی کارت RTX 3060 هم قادر است با کارت گران‌قیمت‌ترِ RX 6700 XT برابری کند و گرافیک RTX 3060 Ti هم از نظر راندمان در نمودار، بین کارت‌های RX 6800 و RX 6800 XT قرار می‌گیرد.

با فعال کردن ویژگی‌های RT، این داستان حتی بیش از گذشته اغراق‌آمیز می‌شود و هرچه بیشتر از این قابلیت را فعال کنید، بیشتر می‌توانید از مزایای معماری آمپر در سری RTX 3000 و DLSS مبتنی بر واحدهای Tensor استفاده کنید. وقتی رهگیری پرتو با تنظیماتِ Medium یا حتی Ultra را با DLSS در تنظیمِ Quality برای بهترین کیفیت فعال کنید، کارت گرافیک رده میانیِ RTX 3060 می‌تواند حتی RX 6900 XT را نیز پشت‌سر بگذارد.

چه قابلیت‌های رهگیری پرتو برای شما مهم باشد و چه به آن اهمیت ندهید، بازی Cyberpunk 2077 عنوانی است که به میزان قابل توجهی از قابلیتِ DLSS در کارت‌های جیفورس بهره می‌برد. این می‌تواند مثالی از اهمیت بالای فناوری‌هایی مثل DLSS باشد و پی بردن به این که چرا تلاشِ انویدیا برای گنجاندن آن در عناوینِ مختلف به نفع این شرکت خواهد بود. همچنین نشان می‌دهد که چرا دارندگان کارت‌های سری RX 6000 ای‌ام‌دی اینقدر سرسختانه برای عرضه‌ی قابلیت FidelityFX Super Resolution فشار وارد می‌کنند، چرا که مشاهده‌ی این‌گونه ارتقای راندمان‌ها و بهره‌مند نشدن از مزایای مشابه برای آنها دشوار است.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده