نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

بهترین SSD های بازار برای کامپیوتر و کنسول

در اینجا بهترین SSD ها برای گیمینگ و کارکردهای مختلف را از رده حرفه‌ای تا بودجه‌ی پایین و مدل‌های ارزان‌قیمت فهرست کرده‌ و براساس معیارهای موجود معرفی می‌کنیم.

امروزه ذخیره‌سازهای SSD به جزئی جدایی‌ناپذیر از تمام رایانه‌ها و کنسول‌های نسل جدید مبدل شده‌اند و انتخاب گزینه‌ی مناسب به تناسب کاربری و بودجه، به دیگر مراحل خریدِ قطعاتِ پی‌سی اضافه شده است. اینکه بدانیم انواع فناوری‌های مورد استفاده در تولیدِ SSD‌ها کدام‌اند و کدامیک برای استفاده‌ی مدنظر ما مناسب‌تر هستند امری ضروری است. در اینجا قصد داریم بهترین محصولات موجود مطابق با فناوری‌های روز و تولیداتِ جدید را به شما معرفی کنیم تا گزینش و خرید مدل‌های مناسب با سهولت بیشتری ممکن شود.

اگر شما هنوز گیمری باشید که از یک هارددیسک در قلب پی‌سیِ گیمینگ خود استفاده می‌کنید، اکنون دیگر زمانی فرا رسیده که باید به فکر ارتقای HDD به SSD باشید. SSD‌ها دیگر آن اجزای گران‌قیمتِ گذشته نیستند و انواع بسیار متنوعی از آن‌ها با رابط‌های مختلف و ظرفیت‌های متنوع موجود است که استفاده از آن‌ها را در هر سیستمی، از پی‌سی‌ها و لپ‌تاپ‌های بسیار قدیمی گرفته تا مدل‌های جدید و قدرتمند ممکن می‌سازد.

اس اس دی های ساتا و NVME

ارتقای درایو بوت سیستم و سیستم‌عامل به یک SSD می‌تواند به شکل بسیار محسوسی سرعت عمل و پاسخ‌گویی رایانه‌ی شما را افزایش دهد، چرا که با این کار قادر خواهد بود عملیات خواندن و نوشتنِ تصادفی را که به‌صورت متناوب و در پس‌زمینه از آن درخواست می‌شود، بسیار بهتر از قبل مدیریت کند. این کار سرعت بوت و اجرای برنامه‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد و به‌نوعی کارکرد کلیِ سیستم را بهبود می‌بخشد.

امروزه راحت‌ترین کار برای اجرایی کردنِ این مهم، حتی در پی‌سی‌ها و لپ‌تاپ‌های قدیمی، خرید یک SSD با رابط SATA است. اما برخی SSD‌ها از رابط SATA با کابل‌های قدیمی فراتر می‌روند و برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر، از گذرگاهِ PCI Express استفاده می‌کنند (استاندارد NVMe). این SSD-ها سرعت فوق‌العاده بالایی را ارائه می‌کنند و برخی مدل‌های مبتنی بر PCIe 4.0 می‌توانند انتقال تا سقف ۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه را نیز عملی کنند. شاید این سرعت بسیار بیشتر از چیزی که نیاز داشته باشیم و بی‌استفاده به نظر برسد، اما کارت‌های گرافیکیِ نسل RTX 3000 انویدیا و کنسول‌های نسل جدید درواقع قادر خواهند بود که داده‌های فشرده شده‌ی بازی را مستقیماً از SSD بارگیری کنند، از پردازنده‌ صرف‌نظر کرده و در عوض از پهنای باند بالای رابط PCIe بهره‌گیری کنند.

همچنین ارتقا به یک SSD به‌عنوان درایو اصلی، به شما امکان می‌دهد تا هارددیسک قدیمی خود را برای کاربرد دیگری مورد استفاده قرار دهید. شما می‌توانید آن را به یک کتابخانه‌ی اختصاصی بازی یا به آرشیوی از محتوای رسانه‌ای مثل فیلم و موزیک تبدیل کنید.

بهترین حافظه های SSD بازار در قیمت‌های مختلف

بهترین حافظه SSD از نوع SATA

حافظه اس اس دی SAMSUNG 870 EVO مدل SATA

SAMSUNG 870 EVO

ظرفیت: یک ترابایت | رابط: SATA III | سرعت خواندن ترتیبی: ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه | سرعت نوشتن ترتیبی: ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه| نوع حافظه‌ی NAND: مدل ۱۲۸ لایه V-NAND 3-bit TLC | طول عمر/گارانتی: ۶۰۰ ترابایت نوشتن/۵ سال

ذخیره‌سازهای SATA هنوز هم برای بسیاری از سیستم‌ها کاربرد فراوانی دارند و این مدل از سامسونگ هم تمام معیارهای یک SSD سریع و بادوام را دارد. با وجود محدودیت رابط SATA III به سرعت ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه، هنوز هم سرعت خواندن تصادفی و مخصوصا سرعت خواندن در بلاک‌های 4K برای این محصولات عامل تعیین کننده و برتری بی‌چون و چرای سرعت هنگام مقایسه با هارددیسک‌های مکانیکی است. SAMSUNG 870 EVO می‌تواند سرعت خواندن ترتیبی ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه را ارائه کند که با مدل قبلی در همین رده یعنی SAMSUNG 860 EVO تفاوت ناچیزی دارد.

اما از جنبه‌ی طول عمر و تضمین کارکرد قبل از خرابی احتمالی هم SSD-های سامسونگ همیشه بهترین رکوردها را برای خود ثبت کرده‌اند و این مدل هم در ظرفیت یک ترابایتی برای نوشته‌شدن ۶۰۰ ترابایت داده یا ۵ سال کارکردِ مداوم تضمین شده است. این محصول از تراشه‌های NAND از نوع ۳ بیتی یا همان TLC با فناوری ساخت ۱۲۸ لایه‌ی سامسونگ که V-NAND نامیده می‌شود برای ذخیره‌سازی و از تراشه‌ی MKX برای کنترلر استفاده کرده است. این مشخصات آن را قادر ساخته که به کمکِ حافظه‌ی DRAM یک گیگابایتی، در بیشتر مقایسات برتری خود را در بین مدل‌های دیگر SATA حفظ کند.

مدل جایگزین: Crucial BX500 - WD Blue SATA SSD


بهترین حافظه SSD از نوع NVMe ارزان‌قیمت

SSD ساخت وسترن دیجیتال با مدل SN550 و سری آبی

WD BLACK SN550

شرکت وسترن دیجیتال سال گذشته یکی از بهترین رده‌ی SSD-های خود را به مدل جدید SN550 ارتقا داد و سری مدل‌های میان‌رده و خوش‌قیمتِ آبی‌رنگِ این شرکت، یکی از بهترین نسبت‌های راندمان به قیمت را در بین تمام SSD‌های همرده و  بدون DRAM به مشتری ارائه می‌کنند. این محصول از تراشه‌ی NAND-Flash از نوع ۹۶ لایه و طراحی ۳ بیتِ TLC ساخت شرکت SanDisk استفاده کرده و کنترلر این مدل نیز طراحیِ اختصاصیِ خود شرکت WD را دارد. حدودا ۵ سال از خریداری شدن SanDisk توسط وسترن دیجیتال می‌گذرد و در این مدت شرکتِ مالک از خط تولید تراشه‌های NAND در SSD-های خود بهره گرفته و کنترلر‌های کارآمدی را هم روی آن‌ها تعبیه کرده است.

جالب است که بدانید مدل ۱ ترابایتی این SSD تنها ۹۹ دلار قیمت دارد و دربرابر مدل‌های رقیب که عموما از ۱۳۰ دلار به بالا قیمت‌گذاری شده‌اند علاوه‌بر برتری قیمتی، راندمانی بالاتر و پایدارتر را نیز عرضه می‌کند. سرعت خواندن ترتیبی ۲۴۰۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبیِ آن هم ۱۷۵۰ مگابایت بر ثانیه اعلام شده است. این مدل همچنین با گارانتیِ ۵ ساله و عمرِ عملیاتیِ ۶۰۰ ترابایت فروخته می‌شود. SN550 نه‌تنها دربرابر مدل‌های رقیب، بلکه دربرابر مدل‌های M.2 که از تراشه‌های کندتر QLC در SSD-های خود استفاده کرده‌اند هم ارزش خرید بیشتری دارد و راندمان بالاتری ارائه می‌کند. چه قصد استفاده از آن در سیستم گیمینگِ خود را داشته باشید و چه برای استفاده به‌عنوان درایو مخصوص چند رسانه‌ای یا بوت ویندوز، این مدل از WD فارغ از رنگِ نه‌چندان جذابش، شما را ناامید نخواهد کرد.

مدل جایگزین: Lexar NM610


بهترین SSD ارزشمندِ M.2

خشاب SSD از نوع M.2 با مدل 980

SAMSUNG 980

ظرفیت: یک ترابایت | رابط: M.2 2280 PCIe 3.0 x 4 | سرعت خواندن ترتیبی: ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه | سرعت نوشتن ترتیبی: ۳۰۰۰ مگابایت بر ثانیه| نوع حافظه‌ی NAND: مدل ۱۲۸ لایه V-NAND 3-bit TLC | طول عمر/گارانتی: ۶۰۰ ترابایت نوشتن/۵ سال

SAMSUNG 980 یکی از بهترین SSD‌های NVMe موجود در بازار و مدلی است که به‌تازگی و بعد از 980Pro به بازارعرضه شده و با رابط PCIe 3.0 و با قیمت کمتر به فروش می‌رسد. در این محصول هم مانند 870EVO از تراشه‌های NAND از نوع ۳ بیت TLC و ۱۲۸ لایه استفاده شده، اما فاقد حافظه‌ی DRAM است. داشتنِ کنترلر بدون DRAM باعث افت راندمان کلی می‌شود، اما برخورداری از حافظه‌ی کش پویای SLC به میزان ۱۶۰ گیگابایت، به افزایش سرعت نوشتن داده‌ها و پرهیز از افت راندمانِ ناگهانی کمک می‌کند. بعد از پُر شدن حافظه‌ی واسطه‌ی SLC، این تنها حافظه‌های NAND هستند که سرعت نهایی این SSD را هنگام عملیات نوشتن تعیین می‌کنند که البته برای کاربردهای عادی این اتفاق کمتر رقم خواهد خورد. عملیات خواندن ترتیبی تا سقف ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه و نوشتن ترتیبی تا ۳۰۰۰ مگابایت بر ثانیه در این محصول انجام می‌شود که آن را نسبت به قیمت به محصولی ارزنده در بین مدل‌های موجود تبدیل می‌کند.

مدل جایگزین: ADATA XPG SX8200 Pro


بهترین SSD از نوع PCIe 4.0

خشاب SSD از نوع M.2 با مدل 980 PRO و رابط PCIe 4.0

SAMSUNG 980 PRO

ظرفیت: یک ترابایت | رابط: M.2 2280 PCIe 4.0 x 4 | سرعت خواندن ترتیبی۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه | سرعت نوشتن ترتیبی: ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه| نوع حافظه‌ی NAND: مدل ۱۲۸ لایه V-NAND 3-bit TLC | طول عمر/گارانتی: ۶۰۰ ترابایت نوشتن/۵ سال

SSD جدید سامسونگ با گذرگاه PCIe 4.0 کمی دیرتر از رقبای دیگر معرفی شد، اما در عوض توانست به جایگاهی که مطلوبش بود دست یابد. این محصول برخلاف مدل‌های PRO از سری SAMSUNG 950 Pro تا SAMSUNG 970 Pro، از تراشه‌های ۳ بیتیِ TLC NAND Flash به‌جای تراشه‌های ۲ بیتی MLC استفاده می‌کند. کنترلر ۸ کاناله‌ی این درایو سریع‌تر از کنترلر ۴ کاناله‌ی مدل 980 معمولی کار می‌کند و قادر به آدرس‌دهی حافظه‌ی DRAM تعبیه شده روی برد است. ظرفیت DRAM بکار رفته برای مدل‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ گیگابایتی، ۵۱۲ مگابایت و برای مدل یک ترابایتی هم ۱ گیگابایت است. در بخشِ حافظه‌ی کش هم بسته به ظرفیتِ SSD، از ۴۹ تا ۱۱۴ گیگابایت کشِ SLC برای آن در نظر گرفته شده است.

در مجموع تمام قابلیت‌های ذکر شده از SAMSUNG 980 Pro باعث می‌شود که مدل یک ترابایتی بتواند به سرعت ۷ گیگابایت در ثانیه برای عملیات خواندن ترتیبی و ۵ گیگابایت در ثانیه هم برای عملیات نوشتی ترتیبی (در حالتی که کشِ SLC هنوز پر نشده باشد) نائل شود که آن را به یکی از بهترین SSD های بازار تبدیل می‌کند. این مدل از معدود محصولات کنونیِ بازار است که هم برای فناوری DirectStorage مایکروسافت و بارگذاری مستقیم داده‌ها به حافظه‌ی کارت‌های گرافیکی سری RTX 3000 جوابگو خواهد بود و هم به احتمال قوی برای استفاده در کنسول پلی استیشن 5 سرعت کافی را دارد و توسط سونی تایید خواهد شد.

مدل جایگزین: Corsair Force Series MP600


بهترین SSD گیمینگ کامپیوتر و پلی استیشن 5

SSD ساخت وسترن دیجیتال با مدل SN850 و سری سیاه یا Black

WD BLACK SN850

ظرفیت: یک ترابایت | رابط: M.2 2280 PCIe 4.0 x 4 | سرعت خواندن ترتیبی۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه | سرعت نوشتن ترتیبی: ۵۳۰۰ مگابایت بر ثانیه| نوع حافظه‌ی NAND: مدل ۱۲۸ لایه V-NAND 3-bit TLC | طول عمر/گارانتی: ۶۰۰ ترابایت نوشتن/۵ سال

سریع‌ترین SSD شرکت Western digital با تکیه روی بالاترین راندمان و استفاده از رابط PCIe 4.0، از کنترلر ۸ کاناله‌ی SanDisk 20-82-10035 با طراحی داخلی سازنده بهره گرفته است. اما تراشه‌های NAND توسط توشیبا ساخته شده‌اند و از نوعِ ۹۶ لایه‌ی TLC هستند. این مدل تا ظرفیت ۲ ترابایت را هم در فهرست خود دارد. بردِ سیاه‌رنگِ SN850 از نوع M.2 2280 است که طبیعتا ۸۰ میلی‌متر طول دارد. حافظه‌ی DRAM بکار رفته در این مدل نیز یک تراشه‌ی ساخت Nanya از نوع DDR4 و فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز است که درکنار کنترلرِ مذکور توانسته SN850 را به‌عنوان یکی از پرچمدارانِ SSD-های عرضه شده به بازار مطرح کند و سرعتی ارائه کند که هم در آخرین نسل از پی‌سی‌ها و هم نسل جدیدِ کنسول‌ سونی قابل رقابت و استفاده باشد. این مدل درکنار SAMSUNG 980 Pro، از جمله گزینه‌های خرید برای یکی سیستم گیمینگ رده بالا یا کنسول پلی استیشن 5 در ماه‌های آینده باقی خواهند ماند و از بهترین SSD های بازار است. 

مدل جایگزین: SAMSUNG 980 Pro


تشریح اصطلاحات فنی SSD

دوام و پایداری

عمر متوسطِ حافظه‌های SSD امروزه بستگی مستقیمی به نوع حافظه‌ی NAND، ظرفیتِ مجموع و میزان نوشته شدن اطلاعات روی آن‌ها دارد. این معیار معمولا با TBW سنجیده می‌شود که حجم عملیات نوشتن روی حافظه بر حسب ترابایت است. مثلا اگر یک SSD برچسب 150TBW را داشته باشد، به این معنی است که کارکرد پایدار و مطمئنِ آن تا سقف ۱۵۰ ترابایت اطلاعاتِ نوشته شده در طول استفاده روی آن تضمین شده است و بعد از این میزان، ریسک فرسوده شدن یا خراب شدنِ آن بیشتر می‌شود. حتی همین ۱۵۰ ترابایت برای استفاده در رایانه‌های شخصی میزان زیادی است و اگر فرض کنید که هر روز ۵۰ گیگابایت اطلاعات را روی SSD کپی کنید، بعد از یکسالِ تمام، حجم اطلاعات نوشته شده ۱۸.۲۵ ترابایت خواهد شد و با این الگو حدودا ۸ سال طول خواهد کشید که به آستانه‌ی ۱۵۰ ترابایت اطلاعات نوشته شده روی SSD برسید.

کنترلر با حافظه‌ی DRAM و بدون حافظه

کنترلرهای SSD به دو نوع تقسیم می‌شوند: یکی با حافظه‌ی DRAM اختصاصی که روی برد SSD نصب می‌شود و یکی بدون حافظه‌ی DRAM اختصاصی یا اصطلاحا DRAMLess که تراشه‌ی DRAM روی برد ندارد و به‌جای آن از حافظه‌ی اصلی سیستم با اصطلاحِ Host Memory Buffer یا اختصارا HMB استفاده می‌کند. SSD-های ارزان‌قیمت با حذف تراشه‌ی حافظه و البته کمی سرعت پایین‌تر، از این رویکرد برای ذخیره‌ی اطلاعات و map table برای آدرس‌دهی داده‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین هنگام خرید حتما به نوع کنترلر و اینکه از DRAM اختصاصی برخوردار است یا خیر توجه داشته باشید، چرا که در راندمان و قیمت نهایی SSD تأثیرگذار خواهد بود.

انواع حافظه‌ی NAND Flash

حافظه‌ی Flash یک ابزار ذخیره‌سازی غیرِ فرار الکترونیکی است که می‌تواند به‌صورت الکتریکی پاک و دوباره برنامه‌ریزی شود. دو نوع حافظه‌ی فلش داریم که یکی براساس گیت‌های منطقی NAND و یکی براساس گیت‌های منطقی NOR ساخته می‌شوند. نوعِ NAND امروزه در درایوهای USB، کارت‌های حافظه‌ و SSD-ها استفاده می‌شود و به همین دلیل به آن‌ها NAND-Flash هم می‌گویند.

انواع حافظه فلش و رده بندی دوام سرعت و قیمت در مقایسه

اما در مجموع ۴ روش تولید این نوع حافظه داریم که به این ترتیب است:

  • نوع SLC: یک بیت در هر سلول حافظه نوشته می‌شود و مخففی از Single-Level Cell است. این نوع تراشه همیشه گران‌قیمت‌ترین و سریع‌ترین نوع NAND بوده است و امروزه تنها به‌عنوان بخش کوچکی از SSD‌-ها به‌عنوان حافظه‌ی میانجی یا Cache استفاده می‌شود.
  • نوع MLC: دو بیت در هر سلول حافظه نوشته می‌شود و مخففی از Multi-Level Cell است. سرعت و دوام MLC کمتر از SLC است، اما تولیدِ آن هزینه‌ی کمتری دارد.
  • نوع TLC: سه بیت در هر سلولِ حافظه نوشته می‌شود و مخففی از Triple-Level Cell است. سرعت و دوام TLC کمتر از MLC است، اما تولیدِ آن هزینه‌ی کمتری دارد و به همین خاطر امروزه بیشتره SSD-ها از این نوع حافظه‌ی فلش استفاده می‌کنند. فعلا این نوع فلش بهترین توازن بین قیمت، راندمان و دوام را با فناوریِ روز داراست.
  • نوع QLC: چهار بیت در هر سلولِ حافظه نوشته می‌شود و مخففی از Quad-Level Cell است. سرعت و دوام QLC کمتر از TLC است، اما تولیدِ آن هم هزینه‌ی کمتری دارد و امروزه تنها در SSD-های پرظرفیت و ارزان‌قیمت از این نوع حافظه‌ی فلش استفاده می‌کنند. در مورد خرید این نوع SSD-ها همیشه باید ریسک سرعت پایین (بالاتر از هارددیسک‌ها) و دوام کمتر را در نظر داشته باشید.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در پی تمام بحران‌ها و افزایش بی‌سابقه‌ی تقاضا برای محصولاتِ نیمه‌هادی و تراشه‌های رایانه‌ای در سال گذشته، امسال با افزایش قیمت‌ها تا حدود ۲۰ درصد در بخش حافظه‌ها و ذخیره‌سازهای فلش نیز مواجه شویم. بنابراین بی‌مناسبت نخواهد بود که اگر نیاز به فضایِ بیشتر ذخیره‌سازی از این نوع محصولات دارید یا در آینده‌ی نزدیک خواهید داشت، برای تهیه‌ی آن‌ها زودتر اقدام کنید. تولید محصولاتِ جدید و پیشرفتِ فناوری همیشه به کاهش قیمت‌ها و رقابتِ بیشتر منجر می‌شد، اما این بار ممکن است در ماه‌های آتی روند معکوسی داشته باشد و با افزایشِ تقاضا به سمتِ کمبود یا افزایش قیمت پیش رود.

نظر شما در بهترین حافظه های SSD معرفی شده چیست؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده