// سه شنبه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۳

جدیدترین اخبار و دانستنی های پی سی و سخت افزار | فروردین ۱۴۰۰

مهمترین اخبار و دانستنی‌ها از فناوری‌های مورد استفاده در قطعات پی‌سی و سخت‌افزار در یک ماه‌ گذشته که به صورت مختصر و مفید در اختیار کاربران زومجی قرار می‌گیرد.

در این سری مقالات تلاش می‌کنیم مهمترین اخبار و اطلاعات روز مربوط به سخت‌افزار گیمینگ و پی‌سی‌های مخصوص بازی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. دانشِ مربوط به فناور‌ی‌های مدرن، نسل جدید کارت‌های گرافیکی و پردازنده‌های مناسب برای بازی‌های کامپیوتری به صورت روزمره گسترش پیدا می‌کند و دور نماندن از این غافله‌ی در حال حرکت، نیازمند به‌روز رسانی دانسته‌های ما از قطعات و سخت‌افزارهای جدید است، هر چند که لزوما و در هر شرایطی شخصا به تمام آنها دسترسی نداشته باشیم.

رویکرد جدید اینتل برای جبرانِ گذشته

مدتی پیش پَت گِلسینگر، مدیر عامل جدید شرکت اینتل طی برنامه‌ای از دو تغییر اساسی در سیاستِ کاری اینتل رونمایی کرد: اولین تغییر از تصمیمِ جدید اینتل برای ارائه‌ی خدماتِ تولیدی به شرکای تجاریِ ثانویه ناشی شده و دیگری هم از آغازِ برون‌سپاری تولید خانواده‌ی محصولات پردازشی، تا بهترین محصول در زمان مد‌نظر تولید شود. اینتل نه‌تنها می‌خواهد حق امتیاز معماری x86 را تحت عنوان "خدماتِ تولیدیِ اینتل" به مشتریانش عرضه کند، بلکه به دنبالِ آن است که محصولاتِ پردازشیِ برترِ خود را با پروسه‌ی ساخت کمپانی‌های دیگر نیز تولید کند. این تغییرات، چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از عملکرد گذشته‌ی اینتل محسوب می‌شود و مشابه با استراتژی کاریِ شرکت Arm است که هم مجوز تولید پردازنده و هم استفاده از معماریِ خود را به شرکت‌های دیگر می‌فروشد.

اسلاید اینتل از برنامه های آینده برای نود 7 نانومتری و سرویس تولید تراشه برای مشتریان

برای ۲۰ تا ۲۵ سالِ گذشته، اینتل مصمم بود تا از جواهراتِ تاجِ طراحی محصولاتش در میان دیوارهای مستحکمِ شرکت محافظت کند. در طولِ سال‌ها، طراحی‌های x86 اینتل در بازار از جنبه‌ی راندمان و توان اغلب پیشرو بودند (به‌جز Pentium 4 و Rocket Lake که در برابر Athlon 64 و Ryzen 5000 عقب‌تر بودند). محفوظ نگه‌داشتن حق مالکیتِ طراحیِ پردازنده‌ها فقط برای استفاده‌ی داخلی، به این معنی است که نه مشتریان و نه رقبا قادر به دیدن مشخصات طراحی خام نبوده‌اند و این موضوع مدت‌هاست که این امکان را برای اینتل فراهم کرده که ویژگی‌های اصلیِ طراحی پردازنده‌های خود مانند بخش branch predictors (یا پیش‌بینی‌های انشعاب) خود را از همه به جز کنجکاوترین چشم‌ها دور نگه دارد. حالا در یک تغییرِ رویکرد قرار است آن دیوراها برداشته شوند و تولید و طراحی پردازنده‌ها هم از انحصار خارج شود.

همچنین برخلاف شایعات قبلی، اینتل نه‌تنها کارخانه‌های خود را در معرض فروش نخواهد گذاشت، بلکه ۲۰ میلیارد دلار هم برای ساخت دو مجموعه‌ی تولیدی در آریزونا هزینه خواهد کرد که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میلادی به بهره‌برداریِ کامل برسند. همچنین گفته شد که توسعه‌ی محصولات ۷ نانومتری طبق برنامه پیش می‌رود و به‌علاوه اینتل برای توسعه‌ی فناوریِ ساختِ نسل بعدی خود با شرکت IBM همکاری خواهد کرد. شرکت IBM پیشینه‌ی قوی و توانمندی در ساخت پردازنده‌ها و مخصوصا مدل‌های شناخته شده‌ی PowerPC بر اساس معماری RISC دارد که در برخی رایانه‌ها و کنسول‌ها هم استفاده شده است.

Meteor Lake اولین پردازنده‌ی ۷ نانومتری اینتل

این نسل از پردازنده‌ها که جانشینِ نسل Alder Lake محسوب می‌شوند، قرار است با روش  جدیدی مشابه با Chiplet که مدتی طولانی است توسط AMD بکار گرفته شده بود تولید شوند. همچنین نسل Raptor Lake نیز با بهبودِ معماریِ ۱۰ نانومتریِ Alder Lake در سال ۲۰۲۲ میلادی با فناوری ساخت ۱۰ نانومتری و روی همان سوکت LGA1700 عرضه خواهد شد.

مشخصات فاش شده از پردازنده های آینده شرکت اینتل

به احتمال زیاد اکنون می‌دانید که پردازنده‌های Rocket Lake که همان نسل یازدهم پردازنده‌های رومیزی اینتل است، همین امروز به صورت رسمی به بازار عرضه خواهند شد و در مورد راندمان و برتریِ آنها نسبت به نسل دهم و پردازنده‌هایِ رقیبِ Ryzen 5000 شک و تردید وجود دارد. همچنین شاید قبلا خوانده باشید که Alder Lake که پیش‌تر از آن نام بردیم، نسلِ دوازدهم پردازنده‌های سری Core اینتل برای رایانه‌های دسکتاپی است و با معماریِ جدیدی بر اساس مفهومِ Big-Little شامل ترکیبی از پردازنده‌های کم‌مصرف و قدرتمند ساخته خواهد شد و برای اولین بار از حافظه‌های DDR5 و گذرگاه‌ PCIe 5.0 پشتیبانی خواهد کرد.

تراشه‌های گرافیکی Intel Xe

در مورد کارت‌های گرافیکی جدید اینتل که در پایان مراحلِ توسعه و ساخت قرار دارند هم اخباری منتشر شده مبنی بر این که برخی مدل‌های نسل جدید با نام DG2 برای لپ‌تاپ‌ها و برخی مدل‌ها هم به صورت کارت گرافیکیِ مجزا با حافظه‌های ۴، ۶ ، ۸ و ۱۶ گیگابایتی از GDDR6 عرضه خواهند شد. البته این تراشه‌های گرافیکی احتمالا بر اساس  فناوری ساخت ۷ نانومتری و توسط TSMC تولید خواهند شد و نه توسط خود اینتل.

تشریح اینتل از گرافیک سری Xe HPG بهینه شده برای بازی

از طرف دیگر اینتل تایید کرده که تراشه‌های گرافیک DG2 در هنگام عرضه شامل ۳ گونه‌ی مختلف خواهند بود: مدل‌هایی با ۵۱۲، ۳۸۴ و ۱۲۸ واحد EU (اختصاری از Execution Units یا واحدهای اجرایی که نام اختصاصی اینتل برای بلاک‌های مستقل معماریِ گرافیکیش است). این تراشه‌ها از ۸ واحد سایه‌زن به ازای هر EU برخوردار خواهند بود که در نتیجه مدلی که ۵۱۲ واحد EU دارد، مجموعا به ۴۰۹۶ هسته‌ی پردازشیِ مجهز خواهد بود. مدل‌های ضعیفتر‌ نیز ۳۰۷۲ و ۱۰۲۴ هسته‌ی پردازشی خواهند داشت.

بحران کم آبی برای TSMC و مایکرون

اخیرا بحران کمبود آب هم به مشکلات متعدد کمپانی‌های تولیدکننده‌ی تراشه در دنیا اضافه شده و کاهش بارندگی در تایوان باعث شده که برای اولین بار در شش سالِ گذشته وضعیت قرمز اعلام شود. کمبود آب می‌تواند در روند تولید TSMC که همین حالا هم با وجود کار با حداکثر ظرفیت تولید نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز بازار باشد، محدودیت‌ تازه‌ای ایجاد کند. ایجاد مشکلاتِ احتمالی در خط تولید TSMC به شکلی مستقیم عرضه‌ی محصولات ای‌ام‌دی، اپل، انویدیا، کوالکام، مدیاتک، اینتل و دیگر مشتریان آن شرکت را تحتِ تاثیر قرار خواهد داد.

یکی از کارخانه های شرکت tsmc

البته دولت تایوان به جهت اشراف به پیامدهای جهانیِ محدود کردن دسترسی به آب برای کمپانی‌های سازنده‌ی نیمه هادی، فعلا آنها را از طرحِ جیره‌بندی آب معاف کرده، اما تضمینی برای ادامه‌ی این شرایط در صورت کمبود نزولات جوی در فصل بارندگیِ جدید که از اوایلِ تابستان شروع می‌شود نخواهد بود.

کارت‌های گرافیک‌ جیفورس RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti

از ابتدای عرضه‌ی نسل آمپر توسط انویدیا، شایعاتی از مشخصات و برنامه‌ی عرضه‌ی مدل‌های RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti را به صورت مکرر می‌شنیدیم. اکنون می‌دانیم که تصمیم ابتدایی انویدیا برای عرضه‌ی RTX 3080 Ti با ۲۰ گیگابایت حافظه تغییر کرده و تراشه‌هایی که برای این مدل در نظر گرفته شده بودند نیز با برچسبِ تغییر کرده، به خطوطِ تولید RTX 3090 منتقل شده‌اند. کمبودِ تراشه و تقاضای بسیار بالا در بازار باعث شده که انویدیا دست‌کم دوبار موعدِ عرضه‌ی این محصولات را به عقب بیاندازند تا بارِ دیگر عرضه‌ی کاغذی و صوری محصولات بدون دسترسی واقعی کاربران به مدل‌های جدید را رقم نزند.

مشخصات تراشه های گرافیکی نسل آمپر انویدیا

مشخصات جدیدِ فاش شده نشان می‌دهند که اکنون RTX 3080 Ti قرار است با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X و گذرگاهِ حافظه‌ی ۳۸۴ بیتی (مشابه با عرضِ باندِ حافظه‌ی کارت RTX 3090) عرضه شود. این بار تراشه‌ی GA102-225 برای این مدل در نظر گرفته شده که از ۱۰۲۴۰ هسته‌ی CUDA برخوردار است و قطعا راندمانی بسیار نزدیک به RTX 3090 هم خواهد داشت. کارت گرافیک RTX 3070 Ti هم با تراشه‌ی GA104-400 ساخته خواهد شد و ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X خواهد داشت و فاصله‌ی راندمانیِ این کارت با داشتن ۶۱۴۴ هسته‌ی CUDA نسبت به RTX 3070 معمولی بسیار کمتر از فاصله‌ی RTX 3080 Ti با RTX 3080 خواهد بود.

فعلا قرار است RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد معرفی و به بازار عرضه شوند، مگر این که وضعیتِ نابسامانِ عرضه و کمبودِ شدید، موجب شود تا دوباره تاریخِ عرضه‌ی این محصولات با تاخیر مواجه شود. همچنین برخی فاش‌کنندگان ادعا کرده‌‌اند که GeForce RTX 3070 Ti قرار است در دو نسخه‌ی ۸ و ۱۶ گیگابایتی عرضه شود.

درآمد ۲۵ میلیارد دلاری انویدیا و ای‌ام‌دی

بنگاه خبری ترندفورس به نقل از PC Gamer گزارش داد که به رغمِ کمبودِ جهانیِ تراشه‌ها و مشکلات زنجیره‌ی تامینِ کارت‌های گرافیکی، سال ۲۰۲۰ میلادی برای AMD و Nvidia پُررونق به پایان رسیده است. این شرکت‌ها در سال گذشته بیشترین افزایش درآمد سالانه نسبت به سال قبل از آن (YoY Change در جدول) را در میان شرکت های برتر‌ فن آوری افسانه تجربه کرده‌اند که در مجموع به حدود ۲۵ میلیارد دلار برای این دو شرکت بالغ می‌شود. در حالی که در ابتدای شیوعِ همه‌گیریِ جهانی، به نظر می‌رسید که صنعت طراحی و تولید نیمه‌هادی‌ها به شدت آسیب ببیند، اما این رویداد به افزایشِ گرایشِ مردم به انجام کارها و آموزش از راه دور و افزوده شدن به شمار گیمرها منجر شد که همگی به تقاضای بی‌سابقه در این بازار منتهی شدند.

گزارش Trendforce از درآمد ده شرکت برتر نیمه هادی در سال 2020 میلادی

در حالی که شرکت‌های Qualcomm و Broadcom از نظر میزانِ درآمد سالانه به ترتیب رتبه‌های اول و دومِ این جدول هستند، انویدیا با درآمد ۱۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ در رتبه‌ی سومِ جدول قرار گرفته، اما از نظر درصدِ افزایشِ درآمد نسبت به ۲۰۱۹ با ۵۲.۲ درصد پیشتاز است. برای ای‌ام‌دی هم در رتبه‌ی پنجم سالِ خوبی سپری شده، چرا که درآمد ۹.۷ میلیارد دلاریِ این شرکت نسبت به سالِ قبل از آن ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است. پردازنده‌های ۷ نانومتری عرضه شده برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها به ادامه‌ی کاستن از سهمِ اینتل از بازار منجر شده است، هر چند که گفتیم اینتل می‌خواهد بخشی از تاسیساتِ خود را برای تولید در اختیار مشتریانِ بالقوه مثل ای‌ام‌دی و انویدیا قرار دهد.

نظراتِ خود در مورد این فناوری‌های جدید و اخبار روزِ پی‌سی را با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده