نگاهی به موفقیتهای پلی استیشن در ۲۵ سال گذشته
واژهی «پلی استیشن» بدون ذرهای شک، چه برای گیمرها و چه برای افرادی که این هنر/صنعت را دنبال نمیکنند، خاطرهانگیز و بهشدت جذاب است. سونی که امسال تولد ۲۵ سالگی این فرزند معرکه و شگفتیآور خود را جشن گرفت، بهاندازهای طی این سالها موفق عمل کرد که فهرست کردن آنها واقعا کاری مشکل است؛ موفقیتها و پیروزیهایی که بهشکلگیری یکی از جریانسازترین و پیشگامترین نامهای سرگرمی انسان تبدیل شد؛ پلی استیشن. در ادامه نگاهی به موفقیتهای پلیاستیشن در ۲۵ سال گذشته خواهیم داشت. این آیتم اولین بار در لودینگ ۷۵ پخش شد:
دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب
برای اینکه بتوانیم بهصورت جامع تمامی موفقیتها و رکوردهای پیروزمندانهی پلی استیشن طی ۲۵ سال گذشته را مرور کنیم، ابتدا سراغ کنسول پلی استیشن 1 میرویم. این کنسول خانگی که در تاریخ دسامبر ۱۹۹۴ راهی بازار شد، در کمتر از ۱۰ سال توانست ۱۰۲ میلیون دستگاه را بهفروش برساند و دنیا را متعجب کند! کنسول پلی استیشن وان که با معرفی سیدی رامها بهعموم استودیوهای بازیسازی توانست یک جهش گرافیکی بزرگ را بهصنعت بازیهای ویدیویی بیاورد، حدود ۷ هزار و ۹۱۸ بازی مختلف را در دسترس گیمرها قرار داد و آنها را برای سالیان سال، سرگرم کرد. بهلطف پلی استیشن ۱، دنیای گیم با آثاری همچون مجموعهی سایلنت هیل، سری بازیهای متال گیر سالید، بازیهای رزیدنت ایول، داینو کرایسیس، درایور، توئیستد متال، کرش بندیکوت، گرن توریزمو و بیشتر آشنا شدند و اینگونه بود که سونی و پلی استیشن، از همان ابتدا توانستند برج آثار انحصاری باکیفیت خود را بهبهترین شکل ممکن پایهریزی کنند.
در سال ۲۰۰۰ میلادی، سونی قدم بعدی خود در عرصهی ساخت کنسولها را محکمتر از قبل برداشت و کنسول پلی استیشن 2 را تقدیم گیمرها کرد. سختافزار قدرتمند پلی استیشن ۲ باعث شد تا بازیهای این کنسول که بخش عظیمی از آنها دنبالههای آثار انحصاری پلی استیشن ۱ بودند، با گرافیک بالاتر و چشمنوازتر اجرا شوند و گیمرها را در خودشان غرق کنند. پلی استیشن ۲ در زمینهی فروش کنسولها توانست رکورد ۱۵۵ میلیون دستگاه را بهنام خود بزند و خودش را بهعنوان پرفروشترین کنسول خانگی تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی مطرح کند. از میان حدود ۳ هزار و ۸۷۴ بازی مختلفی که راهی پلی استیشن ۲ شد، بازیهایی جدید مثل سری گاد آو وار (God of War)، اسلای کوپر، شدو آو کلوسوس، اوکامی و بیشتر متولد شدند و همچنین دنبالهی انحصاریهای با کیفیت سونی مثل متالگیر سالید ۲ و ۳، رزیدنت ایول ۴ و بازیهای تکن توانستد عملکردی عالی را ثبت کنند. سونی با پلی استیشن ۲ توانست چه از نظر محتوایی و چه از نظر تجاری، یک عملکرد شگفتآور را از خودش برجای بگذارد.
پس از پلی استیشن ۲، سونی با پیاسپی (PSP) وارد بازار کنسولهای دستی و موبایل شد. پیاسپی در سال ۲۰۰۴ وارد بازارها شد و سونی با وجود اینکه تمرکز اصلیاش روی این کنسول دستی نبود اما، با فروش ۸۰ میلیونی این پلتفرم همراه، توانست موفقیتهای تجاری خود را ادامه بدهد.
سال ۲۰۰۶ اما نوبت بهنسل هفتم از کنسولهای خانگی سونی رسید و این غول ژاپنی با پلی استیشن 3 دوباره سراغ گیمرها رفت. پلی استیشن ۳ در آغاز نسل هفت و مخصوصا در قسمت تجاری، متزلزل ظاهر شد و پیچیدگی معماریاش هم کار تیمهای بازیسازی را سخت میکرد. سونی که در نسل هفتم از بازیهای ویدیویی شرکت مایکروسافت را جدیتر از قبل بهعنوان یکی از رقیبان خودش پذیرفته بود و شروع بسیار خوب این کمپانی در نسل هفتم را دنبال میکرد، بهخوبی توانست ایرادات پلی استیشن ۳ را رفع کند و قویتر از همیشه بهرقابت بازگردد. سونی در نسل هفت از بازیهای ویدیویی مثل گذشته آثار انحصاری فوقالعادهای را در دسترس مخاطبانش قرار داد و در این زمینه حتی بهتر از قبل هم عمل کرد. سونی علاوه بر ساخت دنبالههای آثار انحصاری قبلی خود و انتشار بازیهای مولتیپلتفرم باکیفیت، مجموعههایی جدید مثل سری آنچارتد، Infamous، سری بازیهای Little Big Planet، بازی Heavy Rain و در صدر تمامی این موارد، بازی The Last of Us را بهصورت انحصاری برای کنسول نسل هفتمی خود تولید کرد و از نظر محتوایی، دوباره توانست موفق ظاهر شود. سونی در نسل هفت وارد عرصهی بازیهای آنلاین هم شد و تاسیس سرویسهای پلی استیشن نتورک (Playstation Network) و پلی استیشن استور (Playsation Store) توانست تجربهی بازیهای ویدیویی بهشکل آنلاین را در شریان سرگرمیهای ویدیویی خود جاری کند. سونی با تمامی پستی و بلندیهای تجاری که پشت سر گذاشت در پایان توانست ۸۷ میلیون دستگاه را بهفروش برساند.
کمپانی سونی در سال ۲۰۱۳ میلادی، کنسول خانگی نسل هشتمی خود با نام پلی استیشن ۴ را بهبازار عرضه کرد. تا بهامروز حدود ۱۰۲ میلیون دستگاه پلی استیشن ۴ در سراسر جهان فروخته شده که علاوه بر تایید کردن موفقیت تجاری سونی در نسل هشتم، مجموع فروش تمامی کنسولهای تاریخ پلی استیشن را بهعدد ۴۵۰ میلیون واحد رسانده و یک رکورد گینس را برای این غول ژاپنی پدید آورده است! سونی همراه با پلی استیشن ۴ دوباره بهارائهی بازیهای انحصاری و مولتیپلتفرم باکیفیت ادامه دادند و علاوه بر تولید دنبالههای اثار انحصاری قبلی پلی استیشن، شاهد بازیهای انحصاری جدید مثل Horizon Zero Down، Spider-Man، Death Stranding و در آیندهای نزدیک، بازی Ghost of Tsushima و The Last of Us Part 2، بودیم که نشاندهندهی ثبات غنای محتوایی آثار پلی استیشن پس از ۲۵ سال است. سونی بهتازگی کنسول پلی استیشن 5 را هم بهصورت رسمی معرفی کرده و با وجود اینکه هنوز هیچ اطلاعاتی از ظاهر این کنسول جدید در دسترس نیست اما، میتوان پایان نسل هشتم از ویدیو گیم را حس کرد. طی این ۲۵ سال، سونی با حفظ روند تجاری و محتوایی موفق خود توانست گیمرهای بیشماری را بهخود جذب و سرگرم کند. باید صبر کنیم و ببینیم که در نسل بعدی ویدیو گیم رقابت سونی و مایکروسافت چطور ادامه پیدا میکند.