نویسنده: سارا مرتضوی
// یکشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

داستان بازی ساز: سم لیک

در این قسمت از داستان یک بازی‌ساز، سراغ سم‌ لیک رفتیم و نگاهی به سرگذشت پر فراز و نشیب این بازی‌ساز فنلاندی انداختیم. با ما همراه باشید.

این روزها دیگر همه سم لیک (Sam Lake) را می‌شناسند. او که کار خود را با داستان نوشتن برای یک بازی ساده ماشینی به نام Death Rally در رمدی (Remedy Entertainment) آغاز کرد، طولی نکشید که به دلیل استعداد بالایش در داستان‌گویی به یکی از اعضای ثابت این شرکت تبدیل شد. نقطه عطف زندگی سم‌لیک اما بدون شک بازی مکس‌پین (Max Payne) بود که اولین پروژه‌ی جدی این نویسنده در رمدی نیز به حساب می‌آید. سم‌لیک که مدت‌ها قبل، ایده‌ی داستانی جنایی که در آینده‌ای نزدیک و در فضایی نوآر جریان دارد را در ذهن داشت، پس از پیوستن به رمدی این ایده‌ را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. سایر اعضای تیم هم که از علاقمندان به سینمای نوآر بودند، از این ایده استقبال می‌کنند و به این ترتیب بازی‌ای ساخته می‌شود که در همان ابتدای راه، موفقیت بی‌نظیری را برای این کمپانی کوچک فنلاندی به همراه می‌آورد.
بعد از موفقیت مکس‌پین، سم لیک کار خود را در رمدی و با نوشتن داستان برای بازی آلن ویک (Alan Wake) ادامه می‌دهد. یکی از دلایل شهرت سم‌لیک در داستان‌گویی را شاید بتوان در ابداع روش‌های جدید برای روایت داستان در بازی‌های ویدیویی دانست. او که علاقه بسیاری به ژانر ادبی New Weird دارد، برای روایت سرگذشت شخصیت‌هایش هم همیشه سراغ روش‌های عجیب و غریب و نامعمول می‌رود. برای روایت داستان مکس‌پین، سم لیک از کات‌سین‌های کمیک بوکی استفاده کرده بود و عقیده داشت این کات‌سین‌ها، علاوه بر هزینه‌ی کمترِ ساخت، ظرفیت و قابلیت بسیاری در روایت داستان در اختیار بازی‌ساز قرار می‌دهد. علاوه بر این، سم‌لیک از برنامه‌های تلویزیونی نیز استفاده می‌کرد؛ برنامه‌هایی که هرکدام به طریقی گوشه‌ای از ماجرا را روایت کرده و به درک بهتر و بیش‌تر جزئیات ماجرا کمک بسیاری می‌کردند. جالب است که بدانید سم‌لیک هر آن‌چه که در مسیر این سال‌ها از داستان‌گویی یادگرفته‌است را حالا در بازی کنترل (Control)، جدیدترین ساخته رمدی به‌کار گرفته و سعی کرده به این ترتیب، باری دیگر داستانی جذاب و درگیر کننده را تقدیم طرفدارانش کند.
طبق عقیده‌ی این بازی‌ساز فنلاندی، در یک بازی داستان محور، تمام اجزای یک بازی، از کاراکترها گرفته تا طراحی محیط، موسیقی و حتی صداگذاری کاراکترها باید در خدمت داستان‌‌پردازی بازی باشند. برای این‌که با کارنامه کاری این بازی‌ساز که علاقه زیادی به داستان دارد بیش‌تر آشنا شوید، داستان بازی‌ساز این هفته را که اولین بار در قسمت شصت و سوم لودینگ پخش شده بود، از دست ندهید. 

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده