نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۵

کمپانی فاکس و ساخت بازی واقعیت مجازی بر اساس فیلم The Martian

یکی از فیلم‌های موفق سال ۲۰۱۵ مریخی (The Martian) بود که یک اثر علمی تخیلی رخ داده در مریخ است. حال کمپانی مشهور فاکس یک بازی  ۳۰ دقیقه‌ای با محوریت این فیلم را به هدست‌های واقعیت‌مجازی خواهد آورد. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

مقاله مرتبط

یکی از مشکلاتی که دنیای واقعیت‌مجازی دارد، مشکلات جسمی است که در اثر استفاده طولانی مدت از برخی فیلم‌ها و بازی‌های آن برای افراد امتحان کننده پیش می‌آید. البته چندی پیش کمپانی ولو اعلام کرد که مشکلاتی مثل سردرد و حالت تهوع نه به دلیل ضعف هدست‌ها، که به دلیل ضعف برنامه‌نویسان و ساخت محتوی نامناسب است. به همین دلیل هم زمانی که مدت زمان یکی از برنامه‌های واقعیت مجازی بیش از چند دقیقه می‌شود، نگرانی‌هایی در مورد رخ دادن چنین مشکلات جسمی پیش می‌آید. ولی کمپانی فیلم‌سازی فاکس تجربه‌ای ۳۰ دقیقه‌ای با محوریت فیلم مریخی ریدلی اسکات خلق کرده که با استناد به صحبت‌های مدیر‌عامل این کمپانی، هیچ مشکل جسمی برای کاربر نخواهد داشت. تِد گاگلیانو در این مورد گفت:

هدف ما از ساخت The Martian VR خلق محتوایی بسیار جذاب و لذت‌بخش است. متاسفانه با فراگیر شدن واقعیت مجازی، آثاری مبتنی بر این فناوری عرضه خواهند شد که کاربر در اثر آن‌ها دچار سردرد یا حالت تهوع می‌شود. ولی The Martian از این قاعده مستثنی است و به همین دلیل هم مطمئن هستیم که خیلی زود خود را از آثار سطح پایین جدا و به عنوان یکی از بهترین‌های واقعیت مجازی مطرح خواهد کرد.

کمپانی فاکس در جریان نمایشگاه CES سال گذشته، از یک اثر واقعیت‌مجازی با نام WIld رونمایی کرده بودند که قرار بود دنباله آن هم به شکل سریالی ساخته شود. ولی امسال در تغییری ۱۸۰ درجه‌ای، این کمپانی Wild را فراموش کرد و به سراغ ساخت اثری مبتنی بر The Martian رفت. کارگردانی نسخه واقعیت مجازی فیلم مریخی بر عهده روبرت استرامبرگ است که پیش از این به دلیل طراحی شخصیت‌های فیلم Avatar برنده جایزه اسکار شده بود.

در The Martian VR کاربر می‌تواند در مدت زمان ۳۰ دقیقه‌ای حضورش در نقش شخصیت مارک واتنی (شخصیت اصلی فیلم که نقش آن را مت دیمون ایفا می‌کرد) در محیط مریخ گردش کند. در طی این مدت شاهد صحنه‌هایی از فیلم هم خواهیم بود و کاربر می‌تواند با استفاده از کنترلر‌های مخصوص واقعیت‌مجازی، به پرتاب سیب‌زمینی (!)، اکتشاف در محیط‌های یخ‌بندان سیاره، رانندگی با یک Rover و استخراج ماده پلوتینیوم مشغول شود.

The Martian VR1

استرامبرگ یکی از افرادی است که تمرکز زیادی بر ساخت پروژه‌های واقعیت‌مجازی دارد و به همین دلیل هم به همراهی گروهی از دیگر کارگردانان (از جمله استیون اسپیلبرگ) گروهی به نام VRC تشکیل داده‌اند که هدف آن ساخت محتویات واقیعت مجازی خواهد بود. این کارگردان اعتقاد دارد که تا امروز در هیچ یک از معدود آثار واقعیت‌مجازی داستان‌پردازی به معنای واقعی وجود نداشته است. ولی The Martian VR قرار است این قضیه را تغییر دهد. چرا که کاربر در مدت ۳۰ دقیقه‌ای حضورش در مریخ، به معنای واقعی تنها بودن در یک محیط بسیار بزرگ و وسیع را حس خواهد کرد. به‌علاوه استرامبرگ اعتقاد دارد که ساخت محتوای واقعیت‌مجازی کاملا متفاوت از کارگردانی کردن یک فیلم است. چرا که در این نوع آثار «باید دقیقا حس و حال بودن در آن محیط و شرایط به کاربر منتقل شود».

به‌علاوه تجربه رانندگی با Rover، قسمتی است که استرامبرگ آن را سخت‌ترین مرحله ساخت این اثر و البته لذت‌بخش‌ترین تجربه در The Martian VR معرفی می‌کند:

تیم ما تلاش زیادی برای شبیه‌سازی دقیق رانندگی با Rover در این اثر کرده است. برای این کار باید دقیقا سرعت این وسیله، پستی بلندی‌های سطح مریخ و همچنین موقعیت دقیق افق در این سیاره را شبیه‌سازی می‌کردیم. شما در واقعیت مجازی رخ دادن چیزی را حس خواهید کرد که بدن شما در واقعیت آن را حس نمی‌کند. به همین دلیل اگر شبیه‌سازی این موارد درست نباشد، مشکلات جسمی زیادی برای شما رخ خواهد داد. ولی در این اثر تمامی این موارد به دقت صورت گرفته است و به همین دلیل هم یک تجربه لذت بخش؛ علی‌الخصوص از رانندگی با Rover خواهید داشت.

پروژه ساخت نسخه واقعیت مجازی مریخی نزدیک به ۸ ماه زمان برده است و قرار است برای هدست‌های آکیولس ریفت، اچ‌تی‌سی وایو، پلی‌استیشن VR و گییِر VR سامسونگ عرضه شود. به‌علاوه استفاده از کنترلر‌های مخصوص هریک از این هدست‌ها هم در این اثر عملی است که البته در این بین کنترلر‌های تاچ هدست آکیولس مشکلات زیادی برای تیم سازنده ایجاد کرده‌اند. چرا که این کنترلر‌ها فعلا در مرحله آزمایشی است و فاکس و آکیولس سعی کردند تا با همکاری یکدیگر مشکلات آن برای استفاده در The Martian VR را حل کنند.

The Martian VR2

لازم به ذکر است که نه فقط این اثر، بلکه تمامی محتویات بعدی فاکس هم که برای واقعیت‌مجازی ساخته می‌شوند، برای تمامی هدست‌های موجود ساخته خواهند شد. به همین دلیل هم تیم سازنده تغییراتی در موتور بازیسازی آنریل ایجاد کرده که به موجب آن می‌توان بازی را به راحتی برای تمامی پلترفم‌های موجود پورت کرد.

در ادامه رونمایی از این بازی،‌ مدیر کمپانی فاکس اعلام کرد که فعلا قیمت نهایی دقیقی برای The Martian VR مشخص نشده است. همچنین این کمپانی قصد دارد تا محصولاتی مشابه بر اساس فیلم‌های Planet of the Apes و Independence Day هم بسازد. هدف کلی از ساخت این نوع محصولات، تلفیق نزدیک دنیای سینما با بازی‌های واقعیت‌مجازی خواهد بود. ولی استرامبرگ قصد دارد تا با استفاده از واقعیت‌مجازی، به افراد معلول هم کمک کند. وی در این مورد گفت:

هدف بعدی من در ساخت محتوای واقعیت مجازی، کمک کردن به افرادی خواهد بود که به دلیل مشکلاتی مثل سوختگی شرایط بدی را در زندگی تجربه می‌کنند. افراد زیادی مجبور هستند تا به دلیل چنین مشکلاتی، همواره به طور ثابت بر روی یک تخت بمانند. ولی با واقعیت مجازی می‌توان دنیا‌های جدیدی خلق کرد که به این افراد کمک می‌کند تا از طریق آن به همه جا سفر کنند و تجربیات جدیدی را لمس کنند.

The Martian VR3

استرامبرگ همچنین اعتقاد دارد که آینده در اختیار واقعیت‌مجازی خواهد بود:

همان‌طور که امروزه داشتن یک کنسولی خانگی مثل ایکس‌باکس، پلی‌استیشن یا Wii در منزل امری عادی و همه‌گیر است، در آینده هم هدست‌های واقعیت‌مجازی چنین شرایطی خواهند داشت. از این پس شما می‌توانید در خانه خودتان بمانید و از آن‌جا به یک مسافرت بروید یا یک منطقه کاملا جدید را اکتشاف کنید. واقعیت‌مجازی شکل جدیدی از سرگرمی و همچنین فرار از واقعیت‌های زندگی خواهد بود.

نظر شما در مورد The Martian VR و توضیحات سازندگانش چیست؟

منبع: ENGadget


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده