نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۶

با Internet Archive بازی های خاطره انگیز DOS را روی مرورگر خود تجربه کنید

اگر جزو گیمر‌های قدیمی پی سی هستید، به لطف Internet Archive می‌توانید با تقریبا پنج هزار بازی قدیمی DOS تجدید خاطره کنید.

این روز‌ها، برای تجربه بازی‌های کامپیوتر کافی است آن را از طریق یکی از پلتفرم‌های موجود مثل استیم، اپیک یا GOG دانلود کنید و حتی بدون نگرانی از داشتن پیش‌نیاز‌های نرم‌افزاری که معمولا به‌صورت خودکار نصب می‌شوند، وارد دنیای بازی شوید. ولی در گذشته و در زمان DOS، تجربه بازی‌ها به این سادگی نبود و گیمر‌ها باید فرایند پیچیده‌ای را قبل از اجرای بازی پشت سر می‌گذاشتند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که با بازی‌های آن دوران خاطره دارید، Internet Archive با جمع کردن تقریبا پنج هزار بازی DOS، امکان تجربه آن‌ها روی مرورگر را فراهم کرده است. 

Internet Archive، از سال ۲۰۱۳ اقدام به جمع‌آوری بازی‌های قدیمی این سیستم عامل کرد و اولین بار در سال ۲۰۱۵، آرشیو آن‌ها با ۲۴۰۰ بازی قابل‌اجرا روی مرورگر در دسترس قرار گرفت. سال گذشته هم ۲۵۰۰ بازی دیگر از جمله Lost Vikings، Loom و The Elder Scrolls Adventures: Redguard به این آرشیو اضافه شدند تا در حال حاضر با رفتن به این سایت، بتوانیم به ۴۹۰۰ بازی دسترسی داشته باشیم. 

جالب‌ترین نکته در مورد بازی‌های موجود در این سایت، این است که برای بازی کردن‌شان لازم نیست کار خیلی پیچده‌ای انجام دهید و صرفا با انتخاب بازی، می‌توانید آن را روی مرورگر اجرا کنید و حتی امکان بازی کردن آن‌ها در حالت تمام صفحه هم وجود دارد. البته به گفته جیسون اسکات، شروع بعضی از بازی‌ها و مخصوصا آن‌هایی که در زمان خودشان روی سی‌دی عرضه شده بودند، بسته به سرعت اینترنت کاربر شاید کمی زمان‌بر باشد. در ادامه می‌توانید لیست همراه با لینک برخی از بازی‌های مشهور این سایت را ببینید و برای دیدن همه آن‌ها و اجرای بازی‌ها، از این لینک استفاده کنید:

نظرات خود را در مورد بازی‌های DOS که با آن‌ها خاطره دارید، با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده