نویسنده: زومجی زومجی
// سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۰

۳ دلیل برای تماشای تبلیغات در بازی‌های موبایل

در آینده‌ای نزدیک، شاهد تبلیغات بیشتری در بازی‌های موبایل خواهیم بود. اما این تبلیغات، معمولی نیستند. اگر می‌خواهید با روش‌های بازاریابی  در آینده بیشتر آشنا شوید، همراه زومجی باشید.
در چندسال آینده، افرادی که روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود بازی‌های ویدئویی می‌کنند، تبلیغات بیشتری را خواهند دید؛ تبلیغاتی که بهتر و مناسب‌تر از گذشته است. اما چرا این موضوع اتفاق خواهد افتاد؟ سازندگان تبلیغات درون بازی، به کمک دیگر طراحان اپلیکیشن‌های موبایل، درحال ساخت نوع جدیدی از «تبلیغات درون بازی» هستند که نه تنها برای کاربران آزار دهنده نیست، بلکه می‌تواند جذاب هم باشد. این شیوه تبلیغاتی، برای هر سه دسته یعنی مخاطبان، سازندگان و طراحان تبلیغات، بسیار مفید و مناسب است. به گزارش  ونچوربیت (VentureBeat) ، دیو مدن (Dave Madden) از مدیران بخش بازی‌های موبایل شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) عقیده دارد بزودی بازی‌های موبایل «بزرگترین مکان برای تبلیغات در جهان» خواهند بود. مدن تبلیغات در بازی‌های امروزی را با تبلیغات در دورانی مقایسه کرده که ای‌اس‌پی‌ان (ESPN) یک شبکه کابلی تازه تاسیس بود. او در این مورد می‌گوید:
ما درحال شروع کار و معاملات با آژانس‌هایی همچون Madison Avenue و برندهای مختلف هستیم. برندهای امروزی در تلاش‌اند تا راه درست وارد شدن به عرصه این مصرف کنندگان جوان و پرهیجان را پیدا کنند؛ راهی که بتواند با استقبال افراد همراه شود. این دقیقا مثل کاری است که شبکه ای‌اس‌پی‌ان انجام داد. در ابتدا، آن‌ها با تبلیغات مستقیم شروع کردند، اما همانطور که اکنون مشاهده می‌کنیم، آن‌ها از روش تبلیغات بادوایزر (Budweiser) استفاده می‌کنند.
اما چرا تبلیغات درون بازی‌ها در آینده افزایش خواهد یافت؟در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که نه تنها اینگونه تبلیغات آزار دهنده نیست، بلکه ممکن است از دیدن آن‌ها لذت ببرید. smartphone-user2

۱. تبلیغات درون بازی کمتر از تبلیغات تلویزیونی آزار دهنده است

به عقیده مدن، بزودی تبلیغات از تلویزیون‌ دور خواهد شد؛ زیرا اینگونه تبلیغات معمولا تجربه‌ای بد و آزار دهنده هستند و میان محتوای اصلی درحال پخش و مخاطب، فاصله ایجاد می‌کنند. تبلیغات تلویزیونی، کاری می‌کند که مخاطب برای دیدن محتوای مورد نظر خود صبر کند. از سویی دیگر، مخاطبان شبکه‌های رادیویی هم با چنین موضوعی مواجه می‌شوند و در اکثر مواقع نمی‌توانند شبکه را عوض کنند و موسیقی مورد نظر خود را بیابند. درحالی که تبلیغات در رادیو و تلویزیون برای تمام شنوندگان و بینندگان آن‌ها یکی است، تبلیغات در بازی‌های موبایل می‌تواند تنها برای یک کاربر خاص پخش شود. این تبلیغ، با علایق شخصی فرد مطابقت دارد و به صورت ویژه برای او پخش می‌شود. مدن می‌گوید طراحان تبلیغاتی در مواردی همچون «خسته نکردن» و «آزار نرساندن» به مخاطبان در تبلیغات، بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. به گفته وی، آنها در مورد تجربه کاربران بسیار حساس هستند تا از دور شدن آن‌ها از تبلیغاتی با شیوه «رادیو و تلویزیون» جلوگیری کنند. در واقع با حساس بودن در مورد اینگونه تبلیغات و بررسی دقیق آن‌ها، طراحان تبلیغاتی قادراند تجربه‌های آزار دهنده را به خوبی شناسایی کنند. به جای مجبور کردن مخاطبان برای مشاهده تبلیغاتی که به آن‌ها ارتباطی ندارد، سازندگان و طراحان تبلیغاتی می‌توانند تبلیغی را مورد هدف قرار دهند که به جای کاستن از میزان رضایت مخاطبان، آن را افزایش دهد. تبلیغاتی که جالب هستند و به کاربر مورد نظر مربوط می‌شوند، می‌توانند باعث «لذت بردن کاربر از بازی» شده و تاثیر مثبتی در تصمیم‌گیری برای بازگشت آن‌ها به بازی داشته باشند. این درسی است که به انواع رسانه‌های موبایل مربوط می‌شود. عمده رسانه‌های موبایل در جهان، از تبلیغات آزار دهنده‌ای روی موبایل‌ها استفاده می‌کنند؛ مثل تبلیغات تمام صفحه، و یا مواردی که زمان مشخصی دارند و نمی‌توان دیدن آن‌ها را متوقف کرد. این‌ها همگی تبلیغاتی هستند که کاربر با آن‌ مشغول نمی‌شود، و یا حداقل نمی‌خواهد ارتباط مستقیمی داشته باشد. به جای درخواست از مخاطبان برای پرداخت هزینه محتوای درون برنامه توسط کارت‌های بانکی، سازندگان درحال اجرای طرح‌هایی از تبلیغات هستند که در آن‌ها کاربر می‌تواند با «تعامل خود در تبلیغات» (مشاهده تبلیغ مورد نظر)، هزینه درخواست شده محتوای موردنظر را پرداخت کند. اینجاست که تبلیغات درون بازی، از حالت «آزار دهنده»، به یک بخش سرگرم کننده و مفید در بازی‌های موبایل تبدیل می‌شوند. MOBILE

2. اگر با دیدن تبلیغات موافقت کنید، جایزه دریافت خواهید کرد

به جای اجبار کردن مخاطبان برای مشاهده تبلیغات بدون پاداش (مثل تبلیغات تلویزیونی)، در تبلیغات درون بازی، می‌توان در صورت موافقت کاربر با مشاهده تبلیغ، به وی پاداش داد. مخاطبان می‌توانند با مشاهده یک ویدئوی تبلیغاتی در زمینه‌ای که به آن علاقه دارند، پاداشی مثل امتیاز در یک  بازی را دریافت کنند. نکست وب (Next Web) در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید: درحالی که بیش از یک میلیارد نفر از بازی‌های مجانی روی دستگاه‌های خود استفاده ‌می‌کنند، تنها تعداد کمی از آن‌ها حاضراند درون بازی مبلغی را خرج کنند و آیتمی را خریداری کنند. بسیاری از تولیدکنندگان بازی‌ها با این واقعیت روبرو هستند که نباید خرید یک آیتم یا مشاهده یک تبلیغ، به کاربر اجبار شود. در مقابل می‌توان به آن‌ها پیشنهاد مشاهده یک ویدئو یا دانلود یک برنامه را داد؛ پیشنهادی که برایشان امتیازات درون بازی‌ را به ارمغان خواهد آورد. به طور معمول، میانگین کلیک کردن  روی تبلیغات درون برنامه‌ها، چیزی درحدود ۱۰ درصد است (می‌توانید این آمار را با رقم ۰.۳ درصدی کلیک روی تبلیغات وبسایت روزنامه‌ها مقایسه کنید.) نکست وب عنوان می‌کند که تبلیغات برمبنای پاداش، درآمد مناسبی را به سازندگان بازی‌های مستقل رسانده است؛ تا جایی که آن‌‌ها می‌توانند بازی‌های جدیدی بسازند. از طرفی دیگر، اینگونه تبلیغ توانسته برای عرضه کنندگان اصلی تبلیغات هم مناسب باشد؛ چرا که تعامل مناسب‌تری را با محتوای ارائه شده در تبلیغ، ایجاد می‌کند. اشلی هیگینز (Ashley Higgins) مدیر ارشد بخش تبلیغات شرکت سگا (SEGA) می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌گوید مخاطبان با مشاهده ویدئوهایی با مدت زمان ۱۵ الی ۳۰ ثانیه‌ای که با پاداش همراه است، مشکلی ندارند. او به ونچوربیت می‌گوید:
ما همچنان روی خریدهای درون بازی به عنوان یک منبع درآمد اصلی نگاه می‌کنیم، اما ویدئوهایی که پاداش دارند همچنان انتخاب اول مخاطبان ما هستند و آن‌ها به شدت این ویدئوها را دوست دارند. آن‌ها تجربه مثبتی از تعامل با اینگونه تبلیغات دارند.

test11

۳. تعداد دستگاه‌های بازی از تلویزیون‌ها بیشتر خواهد شد

دیدن تبلیغات بیشتر روی  بازی‌های موبایل امری غیرقابل انکار است؛ حتی اگر به اندازه این صنعت بزرگ نگاهی بیاندازید، متوجه این موضوع خواهید شد. مدن در ادامه به توضیح این موضوع می‌پردازد که با توجه به تعداد افرادی که از بازی‌های موبایل استفاده می‌کنند و دستگاه‌هایی دارند که می‌تواند از این بازی‌ها پشتیبانی کند، آینده بازی‌ها به عنوان یک مکان تبلیغاتی،  بسیار بزرگ خواهد بود. وی پیش‌بینی می‌کند که در ۱۰ سال آینده، بازی‌ها نه تنها یک سکوی بزرگ برای تبلیغات خواهند بود، بلکه به عنوان «بزرگترین‌ و تنها محل بزرگ برای تبلیغات» شناخته می‌شود. دلیل این موضوع، رقم تعداد دستگاه‌هایی است که مردم در اختیار دارند؛ رقمی که از تعداد تلویزیون‌ها بیشتر خواهد بود. به گزارش وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) در ماه اوت، نیمی از زمانی که ما با رسانه‌های دیجیتالی سروکار داریم، صرف کار با اپلیکیشن‌ها می‌شود و یک سوم زمان کار با این اپلیکیشن‌ها، به بازی‌های موبایل اختصاص می‌یابد. به همین دلیل مدن بازی‌های موبایل را «اپلیکیشن شماره ۱ » در میان اینگونه دستگاه‌ها می‌نامد. این آمار و ارقام هرروزه درحال رشد هستند. اکنون، عرضه کنندگان تبلیغات باید این آمار و اعداد را دنبال کنند تا به درک درستی از خواسته مخاطبان برسند. هنوز تولید کنندگانی وجود دارند که به «خریدهای درون بازی»  اصرار می‌کنند،  و قصد ندارند اجازه تغییر تجربه کاربران در بازی را به شیوه‌هایی همچون «ویدئوهایی با پاداش» بدهند. آمار منتشر شده مشخص می‌کند میزان حساب به دست آمده در سال ۲۰۱۴  از خریدهای درون بازی، مبلغی در حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. در این میان بیشتر تحلیل‌گران حرفه‌ای در صنعت بازی‌های ویدئویی عقیده دارند «سطح وسیعی از مخاطبان» در بازی‌ها پولی خرج نمی‌کنند؛ پس بعضی از بازی‌ها تنها می‌توانند از تعداد محدودی از کاربران انتظار سودهی را داشته باشند. برای به دست آوردن سود بهتر و بیشتر از میلیون‌ها کاربر در دنیای بازی‌ها موبایل، تولید کنندگان و عرضه کنندگان تبلیلغات، ویدئوها و یا بهتر است بگوییم تبلیغاتی را می‌سازند که می‌تواند با مخاطبان تعامل داشته باشد و عرضه کننده تبلیغ را راضی نگه دارد. البته در کنار عرضه کنندگان تبلیغات، تولید کنندگان بازی‌ها هم می‌توانند از خرید بازی‌های خود سود مناسبی به دست بیاورند. تبلیغات درون بازی‌ها، روز به روز درحال گسترش است. باید صبر کرد و دید آیا شیوه‌های جدید تبلیغاتی می‌تواند موثر باشد؟ منبع: Wallstcheatsheet


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده