نویسنده: حامد افرومند
// یکشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰

هفته نامه - قسمت ۳۶: از Far Cry در عصر حجر تا کاهش قیمت پلی‌استیشن 4

امیدواریم هفته‌ی خوبی را پشت سر گذاشته باشید. شنبه‌ای دیگر و هفته‌ نامه‌ای دیگر از راه رسید و با گزارش کامل رویدادهای مهم هفته‌ی گذشته در خدمتتان هستیم.
هفته‌ای که گذشت هفته‌ی خلوتی در بازار بود و تنها در انتهای آن شاهد انتشار Uncharted: The Nathan Drake Collection بودیم. طبق تحقیقی که ناتی‌داگ انجام داده، حدود ۸۰ درصد دارندگان این کنسول تا به حال هیچ‌ نسخه‌ای از بازی را تجربه نکرده‌اند. اگر این آمار درست باشد به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 در نسل قبلی کنسول‌ها، کنسول پلی‌استیشن 3 را در اختیار نداشته‌اند. مگر می‌شود که دارندگان کنسول پلی‌استیشن 3 در آن‌ سال‌ها که سری آنچارتد برگ برنده‌ی سونی محسوب می‌شد، حتی یکی از نسخه‌های این سری را تجربه نکرده باشند؟ ما دقیقا نمی‌دانیم که ناتی‌داگ این آمار را از چه راهی به دست آورده، اما هر چه بوده به بهانه‌ای تبدیل شده تا آن‌ها را ترغیب به انتشار نسخه‌ی کالکشن کند و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. بازی FIFA 16 پس از موفقیت‌های متوالی در جدول فروش هفتگی بریتانیا، توانست در صدر جدول فروش نسخه فیزیکی بازی‌های ماه سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر) این منطقه نیز قرار بگیرد. بر اساس اعلام شرکت GfK Chart-Track، در ماه سپتامبر ۲.۶۷ میلیون نسخه بازی در خرده فروشی‌های منطقه بریتانیا فروخته شده که این رقم در مقایسه با ماه سپتامبر سال پیش افتی ۶.۵ درصدی داشته است. در این میان بازی FIFA 16 توانست تقریبا یک سوم از میزان فروش کل را تصاحب کند. بازی‌های Metal Gear Solid V: The Phantom Pain و Destiny: The Taken King هم در رتبه‌های دوم و سوم این جدول قرار گرفتند. درست است که FIFA 16 نسبت به نسخه‌ی قبلی در زمان مشابه با افت ۷ درصدی فروش مواجه شده، اما طبق روال سال‌های پیش باید منتظر قدرتنمایی این بازی در بازار تا ماه‌های آینده نیز باشیم. در هفته‌ای که گذشت تیم زومجی در آیتم نیم‌نگاه به بازی‌های FIFA 16 و PES 2016 پرداخت که می‌توانید در ادامه آن‌ها تماشا کنید:

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

 در ادامه نیز به مرور مهم‌ترین اخبار و رویدادهای هفته‌ی گذشته می‌پردازیم:

شوهی یوشیدا، رئیس بخش سرگرمی‌های سونی، در مصاحبه‌ای که اخیرا با وب‌سایت ریکد داشت، درباره اینکه چه زمانی‌ آنها کنسول پلی‌استیشن 5 را عرضه می‌کنند توضیحاتی داد. او در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که هر وقت بازی‌سازان این نیاز را احساس کنند که برای ساخت بازی‌های خود به سخت‌ افزار بهتری نسبت به پلی استیشن 4 نیاز دارند، ما پلی‌استیشن 5 را عرضه خواهیم کرد. با صحبت‌های او کاملا مشخص است که نهایتا روزی فرا می‌رسد که می‌توان کنسول بعدی سونی را نیز تجربه کنیم و فعلا بقای کنسول‌های بازی ادامه خواهد داشت. در حال حاضر کنسول‌ها دارای قدرت بسیار خوبی‌ هستند و می‌توانند حداقل تا ۵ سال آینده طرفداران را راضی‌ نگاه دارند و همانطور که در بالا یوشیدا اشاره کرد، تا زمانی‌ که سازندگان نیاز به قدرت بیشتر را حس نکنند، نسل جدیدی از کنسول‌ها عرضه نخواهد شد. چندی پیش نیز یوشیدا مصاحبه‌ای با وب‌سایت یوروگیمر انجام داده بود که در آن‌ مصاحبه چشم‌انداز سونی برای ۲۰ سال آینده برند پلی‌استیشن را توضیح داده بود. متن کامل این مصاحبه را می‌توانید در زومجی بخوانید. 1 سونی امسال تصمیم گرفت تا در نمایشگاه گیمز‌کام 2015 حضور نداشته باشد، ولی شوهی یوشیدا، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که در نمایشگاه بازی پاریس شاهد یک کنفرانس بزرگ و در مقیاس گیمزکام خواهیم بود. همچنین  احتمال دارد کوانتیک دریم هم از بازی جدید خود رونمایی کند. نمایشگاه بازی پاریس از تاریخ ۲۸ اکتبر تا ۱ نوامبر (۶ تا ۱۰ آبان) جریان خواهد داشت. کمپانی بلیزارد در حال کار بر روی یک پروژه جدید از سری دیابلو است و به همین منظور یک طراح هنری جدید استخدام خواهد کرد تا سرپرستی پروژه را به عهده بگیرد. بلیزارد هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده که پروژه جدید آن‌ها مربوط به یک نسخه جدید از بازی است یا یک بسته‌الحاقی، ولی با توجه به نحوه عرضه بازی‌های بلیزارد ساخت یک بسته‌الحاقی جدید برای دیابلو 3 محتمل‌تر است.به نظر می‌رسد که به دلیل فشردگی برنامه‌های بلیزارد این شرکت نتواند بر روی یک بازی کاملا جدید کار کند و از آن‌جایی که قسمت جدید Starcraft به زودی عرضه می‌شود، تنها گزینه موجود به عنوان بازی بعدی، بسته الحاقی دیابلو 3 است. 2 بازی Quantum Break که به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس وان عرضه خواهد شد، در طول پروسه ساخت خود بار‌ها دچار تاخیر شده است، حال رمدی، استودیو سازنده این اثر، دلایل تاخیر‌های متوالی بازی را شرح می‌دهد.سم لیک، سرپرست تیم سازنده بازی Quantum Break، اخیرا مصاحبه‌ای با مجله EDGE داشته و اشاره کرده که این بازی از تمام زمان‌های اضافی بابت بهبود پتانسیل‌های موجود استفاده کرده استبه هر حال و پس از کش و قوس‌های فراوان بازی Quantum Break در تاریخ ۱۷ فروردین ۹۵ به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس وان عرضه می‌شود که باید منتظر ماند و دید اقدامات رمدی تا چه حد باعث بهبود کیفیت بازی شده است.

مایکروسافت  شرکت Havok‌ را از اینتل خریداری کرده است. Havok در زمینه ارائه ابزارهایی به توسعه دهندگان بازی برای ساخت اجسام سه بُعدی فعالیت می‌کند.شرکت هاوک در سال ۱۹۹۸ در شهر دوبلین تاسیس شد و اینتل در سال ۲۰۰۷ برای شتاب بخشی به نقش خود در حوزه بازی سهام این شرکت را خریداری کرد.مدل تجاری Havok به این ترتیب است که این شرکت لایسنس فناوری اجسام مفهومی خود را به توسعه دهندگان می‌فروشد. مایکروسافت هنوز جزییات این معامله را منتشر نکرده است.

سونی نیز کمپانی Softkinetic (سافت‌کینتیک) را خریداری کرده که برای طراحی سنسور‌های تصویری و سنسور‌های شناخت حرکات بدن انسان شهرت دارد و در شهر بروکسل بلژیک مستقر شده است. کمپانی سافت‌کینتیک چندین سال است بر روی پروژه‌ای به نام «Time to Flight» کار می‌کند که هدف آن طراحی سنسور‌های انقلابی در زمینه رابط کاربری کامپیوتر‌ها، بازی‌های ویدیویی و دستگاه‌های موبایل است. البته هیچ یک از طرفین فعلا در مورد مبلغ توافق شده در این قرارداد صحبتی نکرده‌اند و فقط سونی اشاره کرده که خرید این کمپانی مشکلی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی این شرکت ایجاد نمی‌کند. 3 کمپانی برادران وارنر به تازگی در خبری اعلام کرده فروش نسخه رایانه‌های شخصی بازی Batman: Arkham Knight، اواخر ماه اکتبر (اوایل ماه آبان) مجددا آغاز خواهد شد. به دلیل مشکلات فراوان نسخه رایانه‌های شخصی بازی Batman: Arkham Knight، تا زمان انتشار بروزرسانی و رفع آن‌ها، کمپانی وارنر فروش فیزیکی و دیجیتالی این بازی را در همان روزهای ابتدایی انتشار متوقف کرد. مشکلات نسخه پی‌سی بازی تا حدی زیاد بود که حتی انویدیا هم مهندسان حرفه‌ای خود را برای کمک به سازندگان به استودیو راک‌استدی فرستاد. بازی Batman: Arkham Knight هم‌اکنون برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان در دسترس است.

اگرچه بازی Mass Effect: Andromeda در نمایشگاه E3 2015 معرفی شد، اما از آن زمان اطلاعات چندانی از این بازی مورد انتظار منتشر نشده است. ظاهرا این مسئله زمستان امسال تغییر پیدا خواهد کرد و استودیو بایووِر، اطلاعات جدیدی را از این بازی نقش‌آفرینی علمی-تخیلی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد. بازی Mass Effect: Andromeda در تعطیلات سال نوی میلادی ۲۰۱۶ برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. شما همچنین می‌توانید تریلر رونمایی بازی Mass Effect: Andromeda در نمایشگاه E3 2015 را هم از طریق زومجی مشاهده کنید. 4 با توجه به گفته‌های مدیر ایکس‌باکس، مایکروسافت از ایده پخش موسیقی در پس‌زمینه استقبال می‌کند اما در حال حاضر اولویت این شرکت نیست. این نخستین باری نیست که موضوع پخش موسیقی در پس‌زمینه مطرح می‌شود و اسپنسر قبلاً گفته بود این ویژگی تا پیش از ادغام ویندوز ۱۰ با ایکس‌باکس وان اضافه نخواهد شد. به این ترتیب می‌توانیم انتظار اضافه شدن این ویژگی را تا اواخر پاییز داشته باشیم. کاربران ایکس‌باکس وان در حال حاضر می‌توانند به موسیقی‌های خود از طریق اپلیکیشن Xbox Music گوش دهند اما امکان پخش موسیقی در پس‌زمینه در حال حاضر وجود ندارد. سابقا در یک نظرسنجی بیش از ۲۰هزار نفر درخواست این ویژگی را ارائه داده بودند.

شرکت Interbrand از سال ۲۰۰۱، هر ساله لیست ۱۰۰ نشان تجاری برتر جهان را بر اساس عواملی مثل به روز بودن و سود‌دهی منتشر می‌کند که در آخرین لیست این شرکت بر خلاف سال‌های قبل نامی از نینتندو دیده نمی‌شود. لازم به ذکر است که در صدر جدول شرکت Interbrand، نام کمپانی‌های Apple با ارزش حدودی ۱۷۰ میلیارد دلار و Google با ارزش حدودی ۱۲۰ میلیارد دلار دیده می‌شود که با توجه به روند رو به رشد این کمپانی‌ها کاملا منطقی به نظر می‌رسد. به تازگی با انتشار لیست تروفی‌های بازی Call of Duty: Black Ops 3، مشخص شده این بازی دارای یک درجه سختی جدید با نام Realistic (واقعی) خواهد بود. در قسمت‌های قبلی مجموعه بازی‌های Call of Duty، آخرین درجه سختی Veteran (حرفه‌ای) بود. ظاهرا در بازی Call of Duty: Black Ops 3 استودیو تری‌آرک یک درجه سختی جدید با نام Realistic را هم به این بازی اضافه کرده است. بازی Call of Duty: Black Ops 3 که توسط تری‌آرک در حال ساخته شدن است، در تاریخ ۶ نوامبر ( ۱۵ آبان ۱۳۹۴) برای پلتفرم‌هایپلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

با نزدیک شدن به تاریخ عرضه کنترلر الیت ایکس‌باکس، مایکروسافت ویدیویی جدید از نحوه شخصی‌سازی کلیدهای کنترلر منتشر کرد.

دانلود ویدیو با کیفیت 480p|دانلود ویدیو با کیفیت 720p

مایکروسافت در کنفرانس E3 امسال خود از کنترلر الیت رونمایی کرد، یکی از بهترین ویژگی‌های این کنترلر ۱۵۰ دلاری در کنار استفاده از قطعات فلزی کیفیت بالا، قابلیت شخصی‌سازی یا Button-mapping آن است که برای بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. کنترلر الیت در تاریخ ۲۷ اکتبر (۵ آبان) و همزمان با بازی Halo 5: Guardians عرضه می‌شود. 5 اگرچه بازی The Witcher 3: Wild Hunt پروژه بسیار بزرگی برای استودیو لهستانی سی‌دی پراجکت رد بود، اما ظاهرا وسعت و بزرگی بازی Cyberpunk 2077، این محصول را به بزرگ‌ترین پروژه تاریخ این استودیو تبدیل کرده است. طی مصاحبه‌ای که به تازگی با جوز تِیزیِرا، طراح ویژگی‌های بصری سی‌دی پراجکت رد انجام شده، وی در رابطه با وسعت و بزرگی بازی Cyberpunk 2077 گفته است. بازی Cyberpunk 2077 در سال ۲۰۱۲ با یک تریلر سینمایی بسیار زیبا معرفی شد. سی‌دی پراجکت رد در گذشته اعلام کرد تا سال ۲۰۱۷، هیچ‌گونه اطلاعات و تصاویری را از داستان و روند ساخت این بازی با کاربران در میان نخواهد گذاشت. Cyberpunk 2077 بازیکنان را در سال ۲۰۷۷ و جایی می‌برد که تکنولوژی هم به دوست و هم دشمن انسان‌ها تبدیل شده است. داستان بازی توسط بازیکنان شکل می‌گیرد و سازندگان وعده‌ ارائه‌ی یک بازی نقش‌آفرینی واقعی را به طرفداران این سبک دادند. احتمالا در بازی بخش چندنفره هم وجود خواهد داشت، اما سی‌دی پراجکت رد تاکید دارد Cyberpunk 2077 یک بازی تیراندازینیست و تنها برای راضی کردن مخاطبان سبک نقش‌آفرینی تولید می‌شود. یوبی‌سافت در جریان نمایش زنده در کانال یوتیوب خود با یک تریلر جدید به صورت رسمی بازی Far Cry Primal را معرفی کرد که قرار است در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۶ (۴ اسفند ۹۴) عرضه شود.

|

بر اساس اطلاعات منتشر شده داستان نسخه جدید از سری فار‌کرای ۱۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح روایت می‌شود و گیمر‌ها در نقش شخصیت تاکار بازی خواهند کرد که یک شکارچی حرفه‌ای بوده و تنها بازمانده قبیله خود است که به سرزمین اوروس مهاجرت می‌کند. این سرزمین صحنه‌ی  درگیری بین انسان‌ها است که برای بقا در دنیای بی‌رحم بازی تلاش می‌کنند. این بازی در تاریخ یاد شده برای کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 و در ماه مارس ۲۰۱۶ ( فروردین ۹۵) برای رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. مایکروسافت لپ تاپ سرفیس بوک خود را معرفی کرد. این لپ‌تاپ صفحه نمایش ۱۳.۵ اینچی با چگالی پیکسلی ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ دارد و مجهز به آخرین نسل پردازنده‌های اینتل شده است. 6 این لپ تاپ مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی  Nvidia GeForce با GDDR5 است و ضخامتی ۷.۷ میلی‌متری دارد. صفحه کلید سرفیس بوک از نمایشگر جدا شده و مجهز به ترک‌پد شیشه‌ای است. به علاوه این لپ‌تاپ از قلم نیز پشتیبانی می‌کند. قیمت پایه‌ی این لپ‌تاپ ۱۴۹۹ دلار است. مایکروسافت در کنفرانس خود در هفته‌ی گذشته،  اطلاعات تازه‌ای در باره‌ی هولولنز ارائه و یک بازی بسیار جذاب نیز با نام Project Xray رونمایی کرد. مایکروسافت با کمپانی های مختلف در صنعت‌های گوناگون توافق کرده تا استفاده‌ی هولولنز را در مصارف بسیاری گسترش دهد. این کمپانی همچنین پروژه‌ی جدیدی را با نام Project Xray رونمایی کرد که در آن ترکیبی از دنیای مجازی و واقعی را به شکلی خیره‌کننده تجربه خواهید کرد. این بازی را می‌توانید در اتاق‌های مختلف بازی کنید و در آن شما روبات‌ها را به اتاق خود وارد خواهید کرد. نسخه‌ی مخصوص توسعه‌دهندگان هولولنز در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ با قیمت ۳۰۰۰ دلار عرضه می‌شود، اما انتظار می‌رود نسخه‌ی نهایی قیمت اقتصادی‌تری داشته باشد. اگرچه طرفداران مجموعه بازی‌های Resident Evil این روزها می‌توانند نسخه‌های بازسازی شده قسمت‌های قبلی این مجموعه را بازی کنند، اما درخواست بیشتر آن‌ها، معرفی بازی Resident Evil 7 است. طی مصاحبه‌ای که به تازگی با ماساچیکا کاواتا، تهیه‌کننده قدیمی کپ‌کام انجام شده، او اعلام کرده که در حال حاضر نمی‌تواند اطلاعاتی از بازی در اختیار طرفدارها قرار دارد. اما از آن‌ها خواسته که منتظر این بازی باشند. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ و با فاش شدن رزومه کاری کارمند کپ‌کام، مشخص شد این شرکت در حال ساخت قست جدید و شماره‌دار مجموعه بازی‌های Resident Evil است. 7 شاید به خاطر داشته باشید که نسخه اول بازی Homefront دارای تعداد زیادی صحنه‌های تند و خشن بود. صحنه‌هایی مثل کشته شدن والدین درمقابل بچه هایشان، گورهای دسته جمعی و صحنه‌هایی از این دست که برای بسیاری از افراد غیر قابل هضم بودند. حال  توسعه‌دهندگان رویه جدیدی در ساخت نسخه دوم این بازی در پیش گرفته‌اند. خط داستانی در نسخه جدید به دنبال ایجاد حس دائمی تهدید و شکنجه در بازیکن است. بازی Homefront: The Revolution بر روی سه پلتفرم پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. هرچند که هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار بازی مشخص نشده ولی انتظار می رود که در بهار ۲۰۱۶ شاهد ورود بازی به بازار باشیم. سونی طی خبری اعلام کرد که کنسول پلی‌استیشن 4 را از ۹ اکتبر (۱۷ مهر) در آمریکا و کانادا با قیمت ۳۴۹ دلار خواهد فروخت. این بدین‌ معنا است که این کنسول شاهد کاهش قیمت ۵۰ دلاریشده است. این اولین کاهش قیمت پلی‌استیشن 4 در آمریکا پس از عرضه آن در نوامبر سال ۲۰۱۳ به شمار می‌رود. این حرکت ناگهانی سونی را می‌توان جوابی به کاهش قیمت دائمی ایکس‌باکس وان دانست. ت ریلری جدید از گیم‌پلی بازی Resident Evil: Umbrella Corps یا همان Biohazard: Umbrella Corps روی کانال کپ‌کام در یوتیوبمنتشر شده است:

دانلود با رزولوشن 360p | دانلود با رزولوشن 720p

بازی Resident Evil: Umbrella Corps که وقایع آن پس از بازی رزیدنت اویل ۶ اتفاق می‌افتد، یک بازی تمام‌ آنلاین و رقابتی است که بازیکنان را مقابل یکدیگر و البته زامبی‌ها قرار می دهد.. در ویدیوی جدیدی که ازگیم‌پلی بازی Resident Evil: Umbrella Corps منتشر شده است نکات جدیدی دیده می‌شود. در این ویدئو ما شاهد نمایش سبک سوم شخص تیر‌اندازی این بازی هستیم که در آن شما هم زامبی‌ها را می‌کُشید و هم با دشمنان انسانی طرف هستید. همچنین اطلاعاتی از سلاح‌ها و مکانیک‌های بازی نیز منتشر شده است که می‌توانید از طریق این لینک به مطالعه‌ی آن‌ها بپردازید. در انتها نگاهی می‌اندازیم به منتخب مهمترین مقالات و مطالب منتشر شده در زومجی در هفته‌ای که گذشت: (برای خواندن مطالب روی تصویر مورد نظر کلیک کنید). 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 امیدواریم از عملکرد تیم زومجی در هفته‌ای که گذشت راضی بوده باشید. ما را در جریان نظرات و انتقادات خود بگذارید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی  اینستاگرام زومجی دنبال کنید. با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید. ممنون! تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده