نویسنده: محسن وزیری
// چهار شنبه, ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۵

اتصال ۲۰۰ پلی‌استیشن 3 به یکدیگر برای مطالعه‌ بر روی سیاه‌چاله‌های فضایی

دانشمندی در ایالت نیوانگلند آمریکا، به وسیله‌ی ۲۰۰ عدد پلی‌استیشن 3، ابرکامپیوتری ساخته است که برای بررسی سیاه‌چاله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اطلاع از جزئیات کار او با زومجی همراه باشید.
هدف این فیزیکدان که تحقیقات خود را در دانشگاه ماساچوست انجام می‌دهد این است که درباره‌ی لرزه‌ها در فضا-زمان تحقیق کند. پدیده‌ای که در علم نجوم به آن موج‌های جاذبه‌ای می‌گویند. اون تحقیقات خود را در سال ۲۰۰۷ در مرکز علوم محاسبه و تحقیقات تجمسی دانشگاه آغاز کرد، جایی که ۱۶ دستگاه پلی‌استیشن۳ را به هم متصل کرد تا برخورد سیاه‌چاله‌ها را مدل‌سازی کند. دکتر گاراو کانا، دلیل خود برای استفاده از کنسول‌های بازی در این کار را  قیمت بالای تجهیزات علمی می‌داند و چون این تعداد پلی‌استیشن۳ توانایی لازم برای انجام محاسبات مورد نظر او را دارند و همچنین می‌توان سیستم‌عامل‌های شخصی‌سازی شده روی آن‌ها نصب کرد، راه حل کم‌هزینه و مناسبی به نظر می‌رسد. بخش سرگرمی‌های سونی یکی از پشتیبان‌های این تحقیقات است و حتی چهار کنسول هم برای کمک به آن‌ اهدا کرده است. کنسول‌های مورد نظر این فیزیکدان از سیستم‌عامل لینوکس بهره می‌برند و باید از مدل‌های اولیه‌ی پلی‌استیشن۳ باشند، چرا که سونی در به روزرسانی‌های سال ۲۰۱۳، امکان نصب سیستم‌عامل‌ را غیر فعال کرده است. این اولین باری نیست که از پلی‌استیشن 3 به عنوان ابرکامپیوتر استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۱، نیروی هوایی آمریکا ۱۷۱۶ کنسول پلی‌استیشن 3 را به یکدیگر متصل کرد که تا آن زمان به عنوان بزرگ‌ترین‌، سریع‌ترین و ارزان‌ترین ابرکامپیوتر دنیا شناخته می‌شد. احتمالاً در آینده  دیگر شاهد اینگونه تحقیقات به وسیله‌ی پلی‌استیشن 3 نباشیم. به دلیل محدودیت حافظه‌ی این کنسول، استفاده از کامپیوترهای شخصی با کارت‌های گرافیک قدرتمند منطقی‌تر به نظر می‌رسد. کانا اضافه می‌کند ابرکامپیوتر بعدی آن‌ها احتمالاً به طور کامل از این کارت گرافیک‌ها استفاده می‌کند.
این نوع ابرکامپیوترها برای هر نوع تحقیقی مناسب نیست، اما قطعاً در پروژه‌های علمی و مهندسی بسیاری قابل استفاده خواهد بود. به خصوص اگر روی بهبود آن‌ها کار کنیم.
منبع: GameSpot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده