نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰

برخی از حامیان مالی بازی Star Citizen خواستار پس‌گرفتن پولشان شده‌اند

تعدادی از حامیان مالی ناراضی بازی Star Citizen از کلاد ایمپریوم، سازنده بازی خواسته‌اند تا پول آنها را پس بدهد. البته علی رغم این‌که این استودیو هیچ تضمینی برای پس دادن پول این افراد نداده است ولی بر اساس گزارشات، پول برخی از شاکیان به آن‌ها بازگردانده شده است. با ادامه مطلب همراه زومجی باشید.

نارضایتی اکثر هواداران از تاخیر‌های متعدد این بازی و پایبند نبودن سازندگان به وعده‌های داده شده نشات می‌گیرد. سازندگان این بازی اولین بار پاییز سال ۲۰۱۲ در کیک‌استارتر اقدام به دریافت کمک‌های مردمی کردند و پس از آن هم فر‌آیند دریافت پول از هواداران در وب‌سایت رسمی بازی ادامه پیدا کرد و در نهایت کل دریافتی‌ها به ۸۷ میلیون دلار رسید و سازندگان وعده ساخت بازی فراتر از حد انتظار را دادند. همان زمان بود که کلاد ایمپایریوم وعده داد تا پایان سال ۲۰۱۳ اولین دمو از مبارزات بازی را منتشر خواهد کرد و نسخه آزمایشی هم که قرار بود شامل کهکشان کامل بازی باشد برای عرضه در اواخر ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی شده بود. ولی دموی مبارزات وعده داده شده تا اواخر ۲۰۱۴ تاخیر خورد. از دیگر قابلیت‌های وعده داده شده بازی هم مثل تیر‌اندازی اول‌شخص، امکان فرود آمدن در سطح سیاره‌ها، شبکه اجتماعی و بخش تک‌نفره هنوز خبری نشده است و همین عوامل موجبات عصبانیت طرفداران را فراهم کرده است.

تمام این عوامل دست به دست هم داد تا در ماه جولای، کلاد ایمپریوم نظر سنجی رسمی در سایت خود برای حامیان مالی این بازی برگزار کند که ۱۱۷۳ نفر در آن شرکت کردند و ۲۵ درصد از این افراد خواستار پس گرفتن پول‌ خود شدند.

البته در توافقنامه سازندگان استار سیتیزن با حامیان مالی اشاره‌ای به امکان پس دادن پول آنها نشده است ولی در عوض تمام کسانی که از بازی حمایت کنند اولین کسانی خواهند بود که محتویات بازی را امتحان می‌کنند.

کریس رابرتس، سازنده بازی، در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده گفته که پول تعدادی از طرفدارن را به آنها پس می‌دهند:

شاید این مسئله را به شکل عمومی مطرح نکنیم ولی رضایت افرادی را که به صورت منطقی خواستار پس گرفتن پولشان شده‌اند جلب کرده‌ایم و پول آنها را پس دادیم زیرا به هیچ وجه نمی‌خواهیم کسی به شکل اجباری بخشی از این بازی باشد. البته باید تاکید کنم که از لحاظ قانونی ما هیچ اجباری به پس دادن پول حامیان نداریم و به این شکل نیست که هر کس شکایت کرد به شکل خودکار پول وی پس داده می‌شود. بلکه وقتی از طرفداران درخواست پول کردیم توافقنامه‌ای با آنها امضا شده است که به ما اجازه خرج کردن پول دریافتی را برای ساخت بازی می‌دهد. ولی با این حال وقتی کسی درخواست می‌کند سعی می‌کنیم در صورت امکان پول وی را پس بدهیم.

همچنین سخنگوی کلاد ایمپریوم، اعلام کرده که تا امروز پول ۱۲۶۹ نفر به آنها پس داده شده است که ۹۳ مورد از این افراد پس از ماه جولای و نظر سنجی مذکور بوده است و همچنین وی گفته که این استودیو به هیچ وجه قصد ناراحت کردن طرفدارانش را ندارد.

تا امروز تاریخ‌های انتشار متعددی برای این بازی مشخص شده است که طبق وعده روبرت در گیمز‌کام ۲۰۱۵ بخش‌هایی از بازی، از جمله قسمت تیراندازی اول شخص تا چند هفته دیگر و یک‌سری قسمت‌های دیگر تا پایان امسال در دسترس خواهند بود. وی همچنین اعلام کرده است که استار سیتیزن یک بازی عظیم است و تیم ۲۰۰ نفره سازنده آن در ۴ کشور مشغول کار و همکاری هستند.

رایان آلن، که یک طراح سایت ساکن در کالیفرنیا است، به میزان ۹۳۰ دلار در طی ۱۸ ماه از استار سیتیزن  حمایت کرده است. ولی طبق اعلام رسمی آلن، وی خواستار باز پس گیری تمام این پول شده است. آلن در این مورد گفت:

من آن زمان واقعا از این که یک بازی شبیه Wing Commander توسط کریس رابرتس ساخته می‌شود هیجان زده بودم و علاقه زیادی به پرداخت پول برای حمایت از این بازی داشتم. ولی در اوایل سال ۲۰۱۵ واقعا از تاخیر‌های پیش‌آمده ناامید شده و خواستار پس گرفتن پولم شدم. پس از آن یک ایمیل به کلاد ایمپریوم زدم که پاسخی دریافت نکردم و پس از ایمیل‌های متعدد جواب این شرکت در مقابل درخواست من منفی بود. زیرا آنها اعتقاد داشتند که زمان زیادی از پرداخت من گذشته است و فقط افرادی که در طول ۱۴ روز پس از پرداخت پول برای بازپس گیری اقدام کنند موفق خواهند شد. پس از آن من سعی کردم تا در انجمن‌های عمومی بازی اعتراض خودم را نشان دهم و حتی به یک سری مراجع مربوطه شکایت کردم. پس از آن یک ایمیل مستقیم از سازندگان به دست من رسید که وعده داد پول من در عرض چند روز پرداخت می‌شود. پس از این ایمیل رفتار سازنده‌ها بسیار محترمانه بود و من طی چند روز کل مبلغ پرداختی را دریافت کردم.

البته رابرتس اعلام کرده است که تعداد افرادی مثل آلن بسیار کم است ولی با این حال این استودیو تمام سعی خود را برای جلب نظر و رضایت کاربران فراهم خواهد کرد. این بازی قرار است در ۴ بخش که شامل حالت اول شخص Star Marine، بخش گروهی Planetside، حالت داستانی تک نفره Squadron 42 و بخش کاملا آنلاین که فعلا نام مشخصی دارد برای رایانه‌های شخصی ویندوزی و لینوکسی عرضه شود. نظر شما در مورد رفتار این استودیو در قبال کاربران ناراضی چیست؟

منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده