نویسنده: محسن وزیری
// جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰

پرونده شکایت در مورد درایو دیسک ایکس باکس 360 بعد از ۸ سال هنوز پابرجا است

پرونده‌ی شکایت در مورد یکی از نقص‌های ایکس‌باکس 360 که به درایورهایآن مربوط می‌شود، بعد از رای دادگاه مبنی بر رد درخواست مایکروسافت که خواسته بود جلوی پرونده را بگیرد همچنان باز است و ممکن است باعث جریمه شدن مایکروسافت شود.

حدود چهار ماه پیش در ماه مارس، هیئت سه‌نفره‌ی دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده آمریکا (که ایالات‌هایی مثل کالیفرنیا و واشینگتن را پوشش می‌دهد) تصمیم یک دادگاه محلی مبنی بر جلوگیری از تبدیل شدن این شکایت به یک پرونده‌ی حقوقی علیه مایکروسافت را که در آن شاکی می‌تواند ادعای غرامت کند، رد کرد. مایکروسافت از دادگاه استیناف خواست که در رأی خود تجدید نظر کنند اما این درخواست آن‌ها هم رد شد.

اگر مایکروسافت نتواند دیوان عالی ایالات متحده آمریکا را راضی کند، پرونده در دادگاه فدرال ناحیه‌ای همچنان باز خواهد ماند و احتمال دارد که به یک پرونده‌ی حقوقی علیه این شرکت تبدیل شود.

شاکیان مدعی‌اند که حتی تحت شرایط معمولی بازی کردن، درایو دیسک کنسول به قدری حساس است که دیسک را به اندازه‌ی خارج از کنترل می‌چرخاند و سبب می‌شود دیسک از جای خود بلند شود و با برخورد به قسمت‌های دیگر دستگاه، صدمه دیده و غیر قابل استفاده شود. مایکروسافت می‌گوید اکثر کاربران ایکس‌باکس 360 این مشکل را تجربه نکرده‌اند و صدمه دیدن دیسک، اگر اتفاق بیافتد، به عدم استفاده‌ی صحیح کاربر از کنسول برمی‌گردد و مشکل طراحی دستگاه نیست.

این شکایت به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد. این شکایت همراه شهادت یک برنامه‌نویس ثبت شد که در آن ادعا کرده بود هنگام طراحی ایکس‌باکس 360، مایکروسافت از این ایراد آگاه بوده که هنگام جابه‌جایی کنسول و تغییر وضعیت آن، دستگاه ممکن است به دیسک‌ها آسیب بزند.

همچنین ادعا شده که مایکروسافت سه راه حل برای این مسئله داشته ولی آن‌ها را رد کرده است. یکی از راه‌ حل‌ها کاهش سرعت درایو و اضافه کردن قطعاتی به کنسول بود که به میزان ۵۰ سنت بر هزینه‌ی ساخت هر دستگاه اضافه می‌کرد. در توضیحات پرونده آمده که مایکروسافت حدود ۵۵هزار شکایت از طرف کاربران در این مورد تا سال ۲۰۰۸ دریافت کرده است.

ایکس‌باکس 360 علاوه بر این باز هم مورد شکایت رسمی قرار گرفته است. مهم‌ترین آن‌ها مربوط به ایراد طراحی کنسول بود که باعث از کار افتادن سخت‌افزار و نشان دادن سه چراغ قرمز می‌شد و با نام «حلقه‌ی قرمز مرگ» بین کاربران شناخته شده بود. این ایراد برای مایکروسافت حدود ۱ میلیارد دلار آب خورد و در بازطراحی کنسول‌های جدیدتر رفع شد.

منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده