نویسنده: محسن وزیری
// چهار شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

رئیس گیرباکس شکایت علیه بازی Aliens: Colonial Marines را نوعی اخاذی مافیایی می‌داند

دو سال پیش بود که شکایتی علیه شرکت سگا و استودیوی گیرباکس، ناشر و سازنده‌ی بازی Aliens: Colonial Marines ثبت شد. پرونده‌ی این شکایت حالا بسته شده ولی رندی پیچفورد، رئیس گیرباکس هنوز حرف‌هایی برای گفتن دارد.

بحث همیشگی افت گرافیک بازی‌ها هنگام عرضه این بار دامن گیرباکس را گرفت و شکایتی هم که از آن‌ها شد، مستقیماً به این موضوع مربوط می‌شد. شاکی پرونده معتقد بود تریلری که در نمایشگاه E3 2011 از بازی پخش شده، تفاوت بسیاری از لحاظ گرافیکی با بازی اصلی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد دارد. بعد از مطرح شدن این شکایت که مربوط به جنبه‌های بازاریابی بازی می‌شد، گیرباکس ادعا کرد هیچ نقشی در بازاریابی ندارد و تمام تقصیرها بر گردن ناشر بازی، یعنی سگا خواهد افتاد.

اما سگا عقیده‌ی دیگری داشت و معتقد بود گیرباکس هم در تمام مسائل بازاریابی شریک است و با توجه به قراردادی که بین آن‌ها بسته شده، ناشر با توسعه‌دهنده در تمامی مواردی مثل کمپین‌های تبلیغاتی و میزان فروش همکاری می‌کند. بعد از همه‌ی جنجال‌ها، سگا پیشنهاد غرامت ۱.۲۵ میلیون دلاری را داد اما گیرباکس باز هم مخالفت کرد و سعی داشت شکایت را ناعادلانه جلوه بدهد. حال بعد از دو سال مشخص شد که حرکت گیرباکس عاقلانه بوده چرا که در ماه می امسال، شکایت علیه این استودیو مردود اعلام شد و قاضی پرونده این شکایت را نامعتبر تشخیص داد.

حال که قضیه ختم به خیر شده است، رندی پیچفورد نظرات خود را در مورد کل این قضیه اظهار کرده است. او در مصاحبه‌ای با وبسایت Games Industry گفت:

تمام آن قضیه فقط تلف کردن وقت بود. بازار ثابت کرد که کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد. بازار بازی‌های رایانه‌ای بی‌طرف است، از هرچه خوشش بیاید استقبال می‌کند و هرچه را که مطابق میلش نباشد آزار می‌دهد. در این نوع عدالت محکم و خشن بازار، واقعیت و انصاف خاصی وجود دارد.

اما در حالی که بازار کار خود را همان‌گونه که باید انجام می‌دهد، پیچفورد معتقد است سیستم حقوقی نتوانسته از پس کار خود بربیاید. او می‌گوید دادگاه توسط چیزی که به نظر او «تاکتیک‌های اخاذی مافیایی» است فریب خورده و اگر به خاطر استودیوی گیرباکس نبود، نقشه‌ی شاکیان پرونده جواب می‌داد.

آن‌ها کار اشتباهی کردند که ما را متهم دانستند چرا که ما جلو آن‌ها ایستادیم. تمام کاری که باید می‌کردیم همین بود، کسی لازم بود تا جلوی آن‌ها بایستد. آن‌ها شکست خوردند چرا که پرونده‌ی آن‌ها ناحق بود.

منبع: PC Gamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده