افشاگری کارمندان سابق ایکس باکس از پشتپرده اخراجها
به نقل از اینسایدرگیمینگ، با انتشار گزارشهایی درباره موج جدیدی از تعدیل نیروهای گسترده در ایکس باکس، چندین کارمند سابق این شرکت به کارکنان فعلی هشدار دادهاند که خود را آماده کنند. آنها ادعا میکنند که کاهش نیروهای قبلی در مواردی به عنوان ابزاری برای هدف قرار دادن کارکنانی استفاده شده است که مشکلات محیط کار را گزارش کرده یا مدیریت را به چالش کشیدهاند.
این جزئیات در گزارش وبسایت گیم دِولِپر منتشر شده است؛ رسانهای که با چهار کارمند سابق ایکس باکس گفتگو کرده و آنها الگویی تکرارشونده را در استودیوهای ایکس باکس توصیف کردهاند.
بر اساس اظهارات منابع، کارکنانی که به بخش منابع انسانی شکایت برده، به عنوان شاهد در پروندههای تحقیقاتی حضور یافته یا علیه رفتارهای سمی اعتراض کرده بودند، اغلب در لیست تعدیل نیرو قرار گرفته، مشمول برنامههای بهبود عملکرد شده یا به سمت استعفا سوق داده شدهاند.
در میان افرادی که به صورت علنی در اینباره صحبت کردهاند، نام گلن ایزرائیل، مدیر هنری سابق هیلو استودیوز به چشم میخورد که پیش از این نیز مدیریت استودیو را به آزار و اذیت و انتقامجویی متهم کرده بود. ایزرائیل به این نشریه گفت کارکنانی که دغدغههای خود را در داخل شرکت مطرح کردهاند، باید پیش از آغاز هرگونه تعدیل نیروی احتمالی در آینده، شروع به جمعآوری و حفظ مستندات کنند.
ایزرائیل ضمن توصیه به کارکنان برای نگهداری سوابق ارتباطات و شکایات خود گفت: «کاهش نیرو به عنوان یک اقدام تلافیجویانه در نظر گرفته خواهد شد.» او همچنین از کارکنان خواست تا در صورت آسیب دیدن از اخراجهای آینده، از حقوق قانونی خود آگاه باشند و افزود: «قبل از امضای هرگونه برگه با یک وکیل مشورت کنید و حداقل، یک توافقنامه حفظ و نگهداری اسناد دریافت کنید.»
این گزارش در حالی منتشر میشود که ایکس باکس خود را برای تعدیل تعدادی از کارکنان و همچنین تعطیلی چند استودیو آماده میکند. اگرچه این شرکت هنوز به طور رسمی کاهش نیروهای بیشتر را اعلام نکرده، اما گزارشها حاکی از آن است که تغییرات ساختاری بیشتری در راه است.
ایزرائیل ادعا میکند که خودش این انتقامجویی را از نزدیک تجربه کرده است. او میگوید در دوران حضورش در هیلو استودیوز، به طور همزمان سه پست مدیریتی را در چندین پروژه هدایت کرده و به خاطر این حجم از کار، جایزه خدمات ویژهای را نیز از سوی ایکس باکس دریافت کرده بود.
با این حال در اواخر سال ۲۰۲۵ تعدیل شد. طبق این گزارش در توافقنامه قطع همکاری او ذکر شده بود که موقعیت شغلی او به عنوان مدیر هنری دیگر مورد نیاز نیست. با این حال ایزرائیل ادعا میکند که حدود یک ماه پس از رفتن او، کارمند دیگری از استودیو به سمت مدیر هنری ارتقا یافته است.
فراتر از اظهارات ایزرائیل، چندین کارمند دیگر نیز به شرط ناشناس ماندن، تجربیات مشابهای را بازگو کردند. یکی از این منابع به گیم دولپر گفت که پس از حضور به عنوان شاهد در یک پرونده تحقیق مربوط به یکی از مدیران ارشد استودیو، نامش در لیست یک تعدیل نیروی بزرگ قرار گرفته است.
به گفته این منبع، مدیر مذکور تلاش کرده بود تا کسانی را که در این تحقیق شرکت داشتند شناسایی کند و بعدها در تصمیمگیریهای مربوط به تعدیل نیرو اعمال نفوذ کرده است. کارمند سابق دیگری کار کردن زیر نظر سرپرستی را توصیف کرد که به گفته او رفتار توهینآمیز کلامی داشته است.
این کارمند گفت پس از اینکه در یک جلسه با این سرپرست مخالفت کرده، به دلیل بیاحترامی به مدیریت، در برنامه بهبود عملکرد قرار گرفته است. این منبع مدعی شد که شکایات بعدی او به بخش منابع انسانی نیز نادیده گرفته شده است. سومین کارمند سابق نیز ادعا کرد که مدیریت یکی از استودیوهای متعلق به ایکس باکس، به طور معمول از کارکنانی که نسبت به شرایط محیط کار اعتراض میکردند، انتقام میگرفت. این منبع همچنین مدعی شد شاهد انتقامجویی از کارمندی بوده است که خواستار تسهیلات ویژه مربوط به معلولیت شده بود. این کارمند درباره اقدامات مدیریت به این رسانه گفت: «اگر کوچکترین نشانهای از همرنگ نشدن با جماعت و کورکورانه گوش ندادن به دستورات نشان دهی دیگر تو را نمیخواهند.» نظر شما کاربران زومجی در اینباره چیست؟