شان لیدن مدیر سابق پلی استیشن: دوران بازی‌های انحصاری به پایان نرسیده است

یک‌شنبه 7 دی 1404 - 14:33
مطالعه 3 دقیقه
شان لیدن کنار لوگو زومجی در گیمزکام آسیا ۲۰۲۴
رئیس پیشین پلی استیشن، ضمن دفاع از اهمیت استراتژیک بازی‌های انحصاری برای کنسول‌ها، خواهان بازگشت صنعت گیم به ساخت آثار کوتاه‌تر با هزینه کمتر شد.
تبلیغات

شان لیدن که در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ سکان هدایت پلی استیشن را در دست داشت، یکی از ارکان اصلی موفقیت برند سونی در دوران پلی استیشن ۴ بود. او درست پیش از عرضه پلی استیشن ۵ از سمت خود کناره‌گیری کرد و جای خود را به جیم رایان داد؛ مدیری که خود نیز مدتی پیش و پس از یک دوره پرفرازونشیب و تمرکز بر بازی‌های سرویس‌محور، سونی را ترک کرد. لیدن که اکنون عملاً بازنشسته شده و به‌عنوان مشاور راهبردی با شرکت تنسنت گیمز همکاری می‌کند، دیدگاه‌های خود را درباره وضعیت فعلی صنعت بازی، انحصاری‌ها و هزینه‌های سرسام‌آور تولید بیان کرده است.

به نقل از رسانه دارک هورایزنز، لیدن در وهله اول تأکید کرد که بازی‌های انحصاری برای شرکت‌هایی مثل سونی و نینتندو حذف‌شدنی نیستند. او در این باره گفت: «فکر نمی‌کنم لازم باشد همه بازی‌ها انحصاری کنسولی باشند، اما این واقعیت را می‌پذیرم که برای شرکت‌های صاحب پلتفرم، داشتن انحصاری‌های قدرتمند ارزش تجاری بسیار زیادی دارد. اگر شخصیت ماریو روی پلی استیشن ظاهر شود، حکم آخرالزمان را دارد؛ همین موضوع برای شخصیت نیتن دریک و سری بازی Uncharted نیز صادق است. این بازی‌ها هستند که به پلتفرم‌ها هویت می‌بخشند.»

او توضیح داد که وقتی بازی‌سازان برای چندین پلتفرم اقدام به توسعه می‌کنند، مجبور هستند تا بازی را بر اساس محدودیت‌های ضعیف‌ترین سخت‌افزار (پایین‌ترین حد مشترک) طراحی کنند. اما در صورت ساخت یک اثر انحصاری، می‌توان از تمام توان و ظرفیت‌های آن پلتفرم خاص بهره برد. با این حال، لیدن معتقد است که بازی‌های چندنفره آنلاین کلان، استثنا هستند و برای موفقیت باید روی تمام پلتفرم‌ها عرضه شوند تا بتوانند جامعه مخاطبان وسیع‌تری را جذب کنند.

بخش مهمی از صحبت‌های لیدن به انتقاد از طولانی شدن چرخه ساخت بازی‌ها و هزینه‌های گزاف آن‌ها اختصاص داشت. او معتقد است استودیوها باید به مدل‌های قدیمی‌تر و چابک‌تر بازگردند: «ما باید به چرخه توسعه دو تا سه ساله برگردیم. باید به نقطه‌ای برسیم که هزینه ساخت بازی‌ها ارقام دورقمی باشد، نه سه‌رقمی. من دوست دارم بازی‌هایی با گیم‌پلی ۲۰ تا ۲۵ ساعته ببینم.»

مدیر سابق پلی استیشن دلیل این رویکرد را تغییر سن گیمرها می‌داند. او توضیح داد: «زمانی که ما بازی را شروع کردیم، میانگین سنی کاربران ۱۸ تا ۲۲ سال بود؛ قشری که زمان زیادی داشت اما پول کمی. اکنون میانگین سنی گیمرها به دهه ۳۰ رسیده است و وضعیت برعکس شده؛ ما شاید پول کافی داشته باشیم، اما قطعاً زمان کمی داریم. بنابراین باید درک کنیم که همه ۸۸ ساعت وقت خالی ندارند تا بازی Red Dead Redemption 2 را تجربه کنند.»

برندگان گیم اواردز در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که آثاری مانند Astro Bot از بهترین بازی های ps5 و بازی It Takes Two حدود ۱۲ ساعت گیم‌پلی دارند. عناوینی همچون بازی Clair Obscur: Expedition 33، بازی The Last of Us Part II، بازی Sekiro: Shadows Die Twice و بازی God of War نیز داستانی بین ۲۰ تا ۳۰ ساعت را روایت می‌کنند. این در حالی است که آثار نقش‌آفرینی عظیمی مانند بازی Elden Ring، بازی Baldur’s Gate 3 و بازی The Witcher 3 حداقل به ۶۰ ساعت زمان نیاز دارند و با احتساب مأموریت‌های فرعی، این رقم می‌تواند تا سه برابر افزایش یابد.

نظرات