تصاویر و اطلاعاتی از محیط‌ها و شخصیت‌های بازی بایوشاک ۴ فاش شد

شنبه 6 دی 1404 - 23:41
مطالعه 6 دقیقه
بوکر و الیزابت بین دو نسخه بازی BioShock
بایوشاک ۴ سال‌ها است که در سکوت خبری به سر می‌برد، اما اطلاعات و تصاویر جدیدی از منطقه و شخصیت‌های بازی لو رفته است.
تبلیغات

به نقل از mp1st، بازی BioShock 4 به یکی از آن بازی‌هایی تبدیل شده است که انگار قرار نیست هیچ‌وقت رنگ انتشار را ببیند؛ پروژه‌ای که هر بار درست زمانی که تصور می‌کنیم به فراموشی سپرده شده است، نشانه‌ی ضعیفی از حیات از خود نشان می‌دهد. این بازی از سال ۲۰۱۸ در استودیوی Cloud Chamber در دست توسعه قرار دارد، اما با گذشت این همه زمان، اطلاعات رسمی بسیار محدودی از آن منتشر شده و حتی یک فریم گیم‌پلی یا تصویر تأییدشده‌ی رسمی نیز در دسترس نیست.

گزارش تازه‌ای از بلومبرگ تصویری از گرفتار شدن بازی BioShock 4 در چرخه‌ی موسوم به «جهنم توسعه» ارائه می‌دهد. طبق این گزارش، بازنویسی‌های متعدد در بخش روایت داستانی باعث شده‌اند روند توسعه با تأخیرهای جدی مواجه شود؛ به‌طوری‌که احتمال می‌رود زمان عرضه‌ی بازی حتی به پس از سال ۲۰۲۷ موکول شود. با‌این‌حال استراوس زلنیک، مدیرعامل Take-Two، همچنان با اطمینان در مورد آینده‌ی این پروژه صحبت کرده و اعلام کرده است که BioShock 4 «در نهایت منتشر خواهد شد».

در سوی دیگر، اگرچه اطلاعات رسمی بسیار محدود است، اما لیک‌ها و گزارش‌های غیررسمی جزئیات جالب‌توجهی را در اختیار مخاطبان قرار داده‌اند. یکی از این موارد، افشای محیطی با نام Borealis است؛ شهری خیالی در جنوبگان با حال‌وهوایی متعلق به دهه‌ی ۱۹۶۰. همچنین در سال گذشته تصویری از مراحل اولیه‌ی توسعه منتشر شد که نگاهی خام و ابتدایی به روند تولید بازی ارائه می‌داد. اکنون اطلاعات جدیدتری به دست آمده که شامل جزئیاتی درباره‌ی لوکیشن‌ها، دارایی‌های محیطی، شخصیت‌ها و حتی آنتاگونیست احتمالی بازی می‌شود.

یک بازی BioShock بدون جامعه‌ای در آستانه‌ی فروپاشی معنا ندارد. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، یکی از لوکیشن‌های مهم بازی یک کازینوی بزرگ خواهد بود؛ عنصری که با‌توجه‌به سابقه‌ی حضور قمار و دستگاه‌های اسلات در نسخه‌های پیشین، کاملاً با DNA مجموعه همخوانی دارد. این‌بار اما به نظر می‌رسد این کازینو در مقیاسی بزرگ‌تر طراحی شده و احتمالاً میزبان یکی از نبردهای مهم و سینمایی بازی خواهد بود.

همچنین به منطقه‌ای با نام Solaria یا Solaris اشاره شده است. اگرچه تصویری از این بخش دیده نشده، اما نام آن بارها در اطلاعات غیررسمی تکرار شده و حتی از گروهی با عنوان «Solarians» نیز یاد شده است. هنوز مشخص نیست این افراد چه جایگاهی دارند؛ آیا طبقه‌ی حاکم شهر هستند، جناحی دشمن محسوب می‌شوند یا صرفاً شهروندان عادی‌ هستند.

از نظر فضاسازی، حضور برف و شرایط آب‌وهوایی سرد نقش مهمی در اتمسفر بازی خواهد داشت؛ موضوعی که با‌توجه‌به مکان جنوبگانی داستان چندان دور از انتظار نیست. در کنار این محیط‌های یخ‌زده، دارایی‌هایی از مناظر عظیم و دره‌مانند نیز دیده شده که نشان می‌دهد بازی تنها به فضاهای بسته محدود نخواهد بود. کابل‌ها، ماشین‌آلات و طراحی صنعتی محیط نیز حاکی از آن است که تیم سازنده قصد دارد همچنان به سبک هنری اغراق‌شده و خاص مجموعه، مشابه آنچه در BioShock Infinite دیده بودیم، وفادار بماند.

برای طرفداران قدیمی شاید هیجان‌انگیزترین بخش اطلاعات جدید، اشاره به بازگشت سیستمی مشابه Splicerها باشد. هرچند نام Splicer به‌طور مستقیم ذکر نشده، اما به موجود یا شخصیتی با عنوان «Male Flusher» اشاره شده است. گمان می‌رود این Flusherها معادل جدید Splicerها در این شهر باشند.

اولین نگاه به دنیا و شخصیت‌های بازی BioShock 4
اولین نگاه به دنیا و شخصیت‌های بازی BioShock 4
اولین نگاه به دنیا و شخصیت‌های بازی BioShock 4
اولین نگاه به دنیا و شخصیت‌های بازی BioShock 4

علاوه‌بر‌این شواهدی از بازگشت ماده‌ی معروف ADAM نیز به چشم می‌خورد؛ ماده‌ای که در نسخه‌های ابتدایی سری نقش مهمی در اعطای قدرت‌های فراانسانی و همچنین سقوط روانی کاربرانش داشت. این موضوع می‌تواند بار دیگر به حضور شهروندان دیوانه و ازخودبی‌خود در جهان بازی منجر شود.

در مورد آنتاگونیست احتمالی، تصاویری از مجسمه‌ای طلایی با چهره‌ی مردی جدی منتشر شده که دستان خود را در حالتی شبیه اطلس بالا نگه داشته است. در تصویری دیگر، سه مجسمه‌ی مشابه دیده می‌شوند که گوی‌هایی شبیه به کره‌ی زمین را حمل می‌کنند و ساختاری عظیم را نگه داشته‌اند. باتوجه‌به جزئیات چهره و مدل مو، این احتمال وجود دارد که این مجسمه نماد دشمن اصلی بازی باشد؛ الگویی آشنا که پیش‌تر در قالب شخصیت‌هایی مانند اندرو رایان یا زکری کامستاک دیده بودیم.

اولین نگاه به دنیا و شخصیت‌های بازی BioShock 4
اولین نگاه به دنیا و شخصیت‌های بازی BioShock 4
اولین نگاه به دنیا و شخصیت‌های بازی BioShock 4

در مورد شخصیت اصلی نیز، مدلی کوچک در برخی تصاویر محیطی دیده می‌شود که صرفاً برای نشان دادن مقیاس فضا استفاده شده، اما ظاهری بسیار مشخص دارد: مردی با کت‌وشلوار خاکستری و کراوات که کاملاً با زیبایی‌شناسی نیمه‌ی قرن بیستم همخوانی دارد. اگرچه ممکن است این مدل صرفاً یک NPC موقت باشد، اما شباهت آن به الگوی شخصیتی بوکر دویت باعث شده گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی نقش محوری او افزایش یابد.

با‌این‌حال منابع تأیید می‌کنند که رسیدن به این مرحله از توسعه ساده نبوده است. گزارش‌ها از دوره‌ای پرتنش در حوالی سال ۲۰۲۲ خبر می‌دهند و حالا با بازنویسی‌های روایی، مشخص نیست چه میزان از این ایده‌ها در نسخه‌ی نهایی باقی بماند.

در نهایت، نکته‌ی کنایه‌آمیز اینجا hست که پروژه‌ای که اکنون به انتشار نزدیک‌تر به‌نظر می‌رسد، بازی Judas، بازی جدید کن لوین، خالق بایوشاک است. عنوانی که آن هم مسیر توسعه‌ی دشواری داشته، اما اخیراً نمایش جدیدی از آن منتشر شده و نشان می‌دهد پروژه در وضعیت مناسبی قرار دارد. اگر طرفداران به‌دنبال تجربه‌ای هستند که از نظر حال‌وهوا و ساختار، نزدیک‌ترین چیز به یک BioShock جدید باشد، Judas می‌تواند گزینه‌ای جدی برای انتظار باشد.

نظرات