سایه سنگین GTA 6 و Silksong؛ چگونه غول‌ها سرنوشت بازی‌های دیگر را تعیین می‌کنند؟

پنج‌شنبه 4 دی 1404 - 08:20
مطالعه 2 دقیقه
جیسون با سلاح سوار موتور در بازی GTA 6
انتخاب تاریخ انتشار بازی دیگر یک تصمیم ساده نیست؛ گاهی یک اشتباه کوچک به قیمت نابودی یک پروژه تمام می‌شود.
تبلیغات

زمانی انتخاب تاریخ برای انتشار بازی‌های ویدیویی کار ساده‌ای بود؛ ناشران بزرگ بازی‌های‌ خود را چند ماه پیش از کریسمس روانه‌ بازار می‌کردند و استودیوهای مستقل ترجیح می‌دادند تا هر زمانی جز تعطیلات پایان سال یا تابستان دست به انتشار بزنند. اما این نظم قدیمی حالا دیگر وجود ندارد.

طی دهه گذشته ازدحام بازی‌های بزرگ در فصل کریسمس باعث شد تا ناشران و استودیوهای بازی‌سازی به ماه‌های فوریه تا آوریل کوچ کنند، اما این بازه زمانی هم خیلی زود شلوغ شد و موج انتشار به ماه‌های مه و ژوئن رسید. نتیجه روشن است: در سال ۲۰۲۵ هیچ فصل طلایی برای انتشار بازی باقی نمانده است؛ بازار هر روز با ده‌ها بازی جدید اشباع می‌شود و رقابت نفس‌گیرتر از همیشه است.

بااین‌حال هنوز «زمان‌های بد» وجود دارند؛ همان لحظاتی که غول‌های صنعت ناگهان در مسیر دیگران قد علم می‌کنند. جی‌تی‌ای ۶ نمونه بارز این آشفتگی است. راک‌استار ابتدا وعده انتشار بازی در سال ۲۰۲۵ را داد، اما تاریخ دقیق را مشخص نکرد و همین کافی بود تا ناشران در تلاش برای گریختن از سایه GTA 6 سردرگم شوند. سپس اعلام شد که عرضه بازی به ماه مه ۲۰۲۶ موکول شده است و بعد به نوامبر همان سال عقب افتاد که هر بار موجی تازه از نگرانی و تغییر برنامه در میان ناشران ایجاد کرد.

از سوی دیگر، سکوت طولانی استودیو تیم چری و اعلام ناگهانی تاریخ انتشار Hollow Knight: Silksong در سال ۲۰۲۵ مثل بمبی در تقویم انتشار بازی‌ها عمل کرد. آثاری مثل Demonschool و Baby Steps مجبور شدند تاریخ انتشارشان را تغییر دهند تا از موج عظیم هیجان این مترویدوانیا در امان بمانند. حتی تیم سازنده بابت این آشفتگی عذرخواهی کرد. بااین‌حال شرکت‌هایی مثل آتاری که تصمیم گرفتند همزمان بازی خود (Adventure of Samsara) را عرضه کنند، با شکست مواجه شدند.

اکنون انتخاب تاریخ عرضه بیش‌ازپیش به یک بازی شطرنج پیچیده شباهت دارد؛ هر حرکت می‌تواند سرنوشت پروژه‌ای را دگرگون کند، به‌ویژه وقتی غول‌هایی مثل GTA 6 وارد میدان می‌شوند.

نظرات