کوجیما: بازی Death Stranding 2 شاهکار من است
به نقل از گیمینگبولت، در ویدیویی جدید که بهتازگی توسط Wired منتشر شده، هیدئو کوجیما، خالق سری Metal Gear از بازی Death Stranding 2: On the Beach بهعنوان «شاهکار» خود یاد کرده است. در این ویدیو که کوجیما به پرسشهای طرفداران آثارش پاسخ میدهد، او توضیح میدهد که همیشه جدیدترین پروژهای که روی آن کار کرده را بهترین اثر خود تا آن لحظه میداند.
وقتی از او پرسیده میشود: «شاهکار خودت را چه اثری میدانی؟» کوجیما پاسخ میدهد که این سؤال را زیاد از او میپرسند و میگوید: «آخرین اثرم، شاهکار من است. پس در حال حاضر Death Stranding 2.»
در طول ویدیو، کوجیما دربارهی جنبههای مختلف بازیسازی نیز صحبت میکند؛ از جمله اینکه بهنظر او تعاملپذیری مهمترین و جذابترین ویژگی بازیهای ویدیویی بهعنوان یک رسانه است. برای مثال از او پرسیده میشود چه چیزی یک بازی را از نظرش «خوب» میکند. او در پاسخ میگوید علاوهبر عشق سازنده، یک بازی زمانی خوب است که بتواند بهدرستی از قابلیت تعاملی خود استفاده کند.
کوجیما میگوید: «اول از همه، عشق سازنده است. این مهمترین چیز است. بعد چون بازی تعاملی است، فرض کنید آیتمی وجود دارد که یک کاربرد مشخص دارد. اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود. بازیکن با خودش میگوید: شاید بتوانم از این آیتم جور دیگری هم استفاده کنم؟ امتحانش میکند و میبیند جواب میدهد و میگوید: وای، چه باحال! بعد روش دیگری را امتحان میکند و میفهمد آن هم از قبل طراحی شده. این همان سطح از آزادی است. بازیکن خودش چیزها را کشف میکند و به مکانیکها میرسد.»
خلاصهی این پاسخ چنین است: «باید عشق سازنده را حس کنی. یک بازی عالی آزادی عمل بالایی دارد و به بازیکن اجازه میدهد راههای منحصربهفرد خودش را برای استفاده از آیتمها کشف کند.» سؤال دیگری که توسط یک بازیساز آماتور مطرح میشود این است که چگونه میتوان بازیای ساخت که «قدیمی نشود و بعد از تمام شدن هم دوباره بخواهی سراغش برگردی؟» کوجیما در پاسخ توضیح میدهد که عناصر مهم یک بازی فقط داستان آن نیست، بلکه دنیا، کنترلها و حس غوطهوری نیز نقش اساسی دارند.
او توضیح میدهد: «تو باید بخواهی آنجا باشی. موضوع این است که بازی کاری کند بخواهی بمانی و بازی کنی. فرض کن شب بازی را متوقف میکنی و فردا به مدرسه یا سر کار میروی. نکتهی کلیدی این است که دلت بخواهد دوباره به آن دنیا برگردی. اینکه بازیکن بخواهد دوباره خودش را در آن جهان غرق کند، برای بازیها حیاتی است. داخل آن فضا یک دنیای منحصربهفرد وجود دارد که در آن میتوانی متفاوت از خودِ عادیات باشی؛ کارهایی انجام بدهی که در زندگی واقعی ممکن نیست. این خیلی مهم است.»
پس از انتشار Death Stranding 2: On the Beach در تابستان امسال، استودیوی Kojima Productions در حال حاضر روی بازی ترسناک OD و بازی جاسوسی Physint دیگر کار میکند.