سازندگان Clair Obscur: Expedition 33 به حواشی استفاده از هوش مصنوعی واکنش نشان دادند

چهارشنبه 3 دی 1404 - 15:59
مطالعه 2 دقیقه
شخصیت های بازی Clair Obscur: Expedition 33
کارگردان بازی Clair Obscur: Expedition 33 پس از حواشی جوایز ایندی گیم اواردز، استفاده از هوش مصنوعی را احساسی ناخوشایند توصیف کرد.
تبلیغات

در تازه‌ترین اخبار بازی و به نقل از رسانه TheGamer، سال ۲۰۲۵ به بهترین شروع ممکن برای استودیو سندفال اینتراکتیو و بازی Clair Obscur: Expedition 33 تبدیل شد. این بازی نقش‌آفرینی پس از عرضه در آوریل امسال، موفق به کسب تحسین منتقدان شد و در ادامه جوایز زیادی را در دو مراسم معتبر The Golden Joysticks و The Game Awards کسب کرد.

با این حال استفاده از فناوری هوش مصنوعی مولد که اخیرا به موضوعی داغ برای رسانه‌ها و مخاطبین تبدیل شده است، سازندگان بازی Clair Obscur: Expedition 33 را مجبور کرد تا جایزه بهترین بازی سال و بهترین بازی اول را که در مراسم ایندی گیم آواردز کسب کرده بودند، پس دهند. این اعلامیه برگزارکنندگان مراسم ایندی گیم اواردز، واکنش‌های متفاوتی در پی داشت؛ زیرا برخی مخاطبان به دفاع از آن پرداختند و برخی دیگر ابراز تاسف کردند.

اخیرا برای اولین بار پس از جنجال‌ها گیوم بروش، کارگردان Clair Obscur: Expedition 33 به مصاحبه پرداخت و گفت که همه چیز در بازی نهایی ساخته دست بشر بوده و درباره استفاده از هوش مصنوعی در بازی سوءتفاهم شده است: «بله، ما از آنچه در این مورد اتفاق افتاد آگاه هستیم، اما باید بگویم که همه چیز در بازی، ساخته دست انسان‌ها است.»

بروش ادامه داد: «وقتی نسل جدید هوش مصنوعی مولد برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ عرضه شد، ما کار روی بازی را شروع کرده بودیم. این فقط یک ابزار جدید بود؛ ما آن را امتحان کردیم و اصلاً از آن خوشمان نیامد. احساس خوبی نداشتیم. در ابتدا از آن به عنوان یک جایگزین برای داده‌هایی که از دست داده بودیم استفاده می‌کردیم، اما به محض پیدا کردن جایگزین، هوش مصنوعی را حذف کردیم. طرح‌های مفهومی، صداپیشگان و در کل همه چیز بازی ساخته دست انسان است.»

هوش مصنوعی در طول سال گذشته به موضوعی داغ در صنعت بازی‌ تبدیل شد. برخی از برجسته‌ترین توسعه‌دهندگان جهان نظیر سی‌دی پراجکت رد، اپیک گیمز و لارین تاکنون از این فناوری حمایت کرده‌اند. با این حال بروش مطمئن نیست که در آینده چه رخ خواهد بود، اما با اطمینان از سوی استودیو سندفال اینتراکتیو گفت: «پیش‌بینی آینده بسیار دشوار است، اما همه چیز بازی‌های ما توسط انسان‌ها ساخته خواهند شد.»

بخش زیادی از موفقیت Clair Obscur: Expedition 33 را می‌توان به حس انسانی داستان بازی و توانایی توسعه‌دهنده در خلق آنچه که تمایل داشتند بدون فشارهای یک ناشر عظیم ارائه دهند، مربوط دانست. این موضوع به توسعه‌دهندگان کوچکتر اجازه می‌دهد تا در آینده هم زیر بار استفاده اجباری از هوش مصنوعی نروند؛ زیرا آزادی عمل بیشتری نسبت به زیرمجموعه‌های شرکت‌های بزرگ دارند.

نظرات