راز موفقیت بازی Clair Obscur: Expedition 33 چیست؟
در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از گیمزرادار، سازندگان Clair Obscur: Expedition 33 در گفتوگویی تازه توضیح دادهاند که چرا نخستین بازی استودیو Sandfall Interactive توانست به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کند؛ موفقیتی که از نگاه آنها ریشه در ساخت اثری دارد که پیش از هر چیز برای خودشان ساخته شده است.
Clair Obscur: Expedition 33 از آن دسته آثاری است که با شناخت هرچه بیشتر تیم سازنده هویت آن شفافتر میشود. علاقه اعضای استودیو به آثاری مانند Final Fantasy X و Lost Odyssey بهخوبی در ساختار نقشآفرینی و لحن روایی عنوان دیده میشود. از سوی دیگر، گیمپلی شخصیت Verso و مجموعه حرکات او بهوضوح ادای دینی به Devil May Cry به شمار میآید؛ تا جایی که سیستم امتیازدهی سبک مبارزه و بسیاری از حرکات این شخصیت مستقیماً یادآور ورجیل هستند.
گیوم بروش، کارگردان Clair Obscur: Expedition 33 در گفتوگو با خبرنامه Knowledge مجله Edge درباره راز موفقیت این عنوان گفت: «بهنظرم راز کار این است که عنوان را با تیمی که در اختیار دارید تطبیق دهید نه این که تیم را وادار کنید با یک فرایند از پیش تعیینشده هماهنگ شود.» او در ادامه توضیح داد: «موضوع اصلی فرایندها نیستند بلکه ساخت عنوانی است که خودتان دوست دارید تجربهاش کنید. شاید متناقض بهنظر برسد اما نباید بیش از حد نگران بازیکنان باشید چون اگر به اثری که میسازید اهمیت بدهید در نهایت به بازیکنان هم اهمیت دادهاید.»
بروش همچنین تأکید کرد که صداقت در ساخت اثر نقش کلیدی دارد: «بهترین راه برای اهمیتدادن به مخاطب از نظر من ساخت چیزی صادقانه است. اگر یک اثر حس انسانی داشته باشد حتی با وجود نقصهای کوچک قابلچشمپوشی است. مهم این است که روح و هویت قدرتمندی داشته باشد.»
جنیفر سودبرگ ین، نویسنده ارشد Clair Obscur: Expedition 33 نیز به همکاری نزدیک بخشهای مختلف تیم اشاره کرد و گفت: «قطعات مختلف به این دلیل خوب کنار هم قرار گرفتند که به خودمان اجازه دادیم از یکدیگر تأثیر بگیریم. هنر روی داستان اثر گذاشت داستان روی هنر تأثیر گذاشت و موسیقی هر دو را شکل داد.» او افزود این تعامل مداوم میان اعضای تیم باعث شد همه یکدیگر را ارتقا دهند و در نهایت نتیجهای خلق شود که بهگفته او «مجموع آن بسیار فراتر از اجزای تشکیلدهندهاش است».