مخالفت بسیار شدید گیمرها به استفاده از هوش مصنوعی در توسعه بازی ها
در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از Tech4Gamers، استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازیهای ویدیویی بدون شک داغترین بحث دنیای گیمینگ در سال جاری بوده است؛ هر هفته یک استودیو یا توسعهدهنده درباره آن صحبت میکند. آخرین نمونه استودیو لاریان است که علناً اعلام کرد از ابزارهای هوش مصنوعی در مراحل مختلف توسعهی بازیها بهره میبرد.
درحالیکه بسیاری از طرفداران به دفاع از توسعهدهنده بازی Baldur’s Gate 3 پرداختهاند، اما بخش قابلتوجهی از جامعهی گیمینگ واکنش مثبتی نشان نداده است و استفاده از این فناوری حتی در مراحل اولیه را غیراخلاقی میدانند. یک نظرسنجی تازه نشان میدهد این نگرش به این زودیها تغییر نخواهد کرد و اکثر بازیکنان دیدگاه منفی نسبت به کاربرد هوش مصنوعی تولیدی در توسعه بازیها دارند.
استودیوها بهطور ضمنی تایید کردهاند که قصد دارند استفاده از هوش مصنوعی تولیدی را در روند توسعه ادامه دهند، بنابراین مقاومت و اعتراض طرفداران برای جلوگیری از عادی شدن این موضوع ضروری است. مطالعهی جدید Quantic Foundry نشان میدهد که ۶۳ درصد از بازیکنان دیدگاه «خیلی منفی» نسبت به استفاده از هوش مصنوعی تولیدی در توسعه بازیها دارند. در مجموع، ۸۵ درصد پاسخها منفی و تنها ۷.۶ درصد نظر مثبتی درباره کاربرد این فناوری ارائه کردهاند.
نکتهی جالب توجه این است که بازیکنان مسنتر دیدگاه مثبتتری نسبت به هوش مصنوعی دارند. ۲۲ درصد از افراد بالای ۴۵ سال با استفاده از این فناوری در بازیها مشکلی ندارند، درحالیکه این نسبت در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال تنها ۷ درصد است. کودکان و نوجوانان حتی دیدگاه منفیتری نشان دادهاند؛ تنها ۳ درصد از بازیکنان بین ۱۳ تا ۱۷ سال، نظر مثبتی نسبت به کاربرد هوش مصنوعی تولیدی دارند.
تحلیل نظرسنجی نشان میدهد که بازیکنانی که به روایت داستان، پیشینهی شخصیتها و سفارشیسازی اهمیت میدهند، دیدگاه منفیتری نسبت به هوش مصنوعی دارند، درحالیکه افرادی که روی مکانیکهایی مانند «ارتقا سطح» تمرکز میکنند، پذیرای این فناوری هستند.
حتی بازی Clair Obscur: Expedition 33، برندهی جایزهی بهترین بازی سال ۲۰۲۵ در مراحل توسعه از هوش مصنوعی تولیدی استفاده کرده است، بنابراین واضح است که این فناوری قرار نیست به این زودیها بهخصوص با حمایت استودیوهایی مانند یوبیسافت از صنعت گیم حذف شود.