قدرت‌نمایی بازی‌های مستقل؛ سهم خیره‌کننده از درآمد میلیارد دلاری استیم در سال ۲۰۲۵

شنبه 29 آذر 1404 - 18:23
مطالعه 2 دقیقه
والپیپر جذاب بازی Hollow Knight: Silksong
بازی‌های مستقل در سال ۲۰۲۵ توانسته‌اند درآمد فوق‌العاده‌ای در استیم را ثبت کنند.
تبلیغات

در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از Tech4Gamers، نام‌گذاری سال ۲۰۲۵ به‌عنوان سال بازی‌های مستقل چندان هم اغراق‌آمیز نیست؛ چرا که آثاری مانند بازی Clair Obscur: Expedition 33، بازی Hollow Knight: Silksong و بازی Dispatch موفق شدند به‌راحتی همتایان AAA خود را تحت‌الشعاع قرار دهند. بازی Clair Obscur: Expedition 33 ساخته استودیو Sandfall حتی با شکستن رکورد بیشترین جوایز تاریخ The Game Awards، جایزه بازی سال را نیز از آن خود کرد.

موفقیت بازی‌های مستقل تنها به تحسین منتقدان محدود نبوده و این آثار از نظر مالی نیز سال درخشانی را پشت سر گذاشته‌اند؛ به‌طوری که نیمی از بازی‌های پرفروش استیم در سال ۲۰۲۵ را عناوین مستقل یا AA تشکیل می‌دهند. حالا داده‌های جدید نشان می‌دهند که بخش بزرگی از درآمد رکوردشکن استیم در سال ۲۰۲۵ مستقیماً توسط بازی‌های مستقل ایجاد شده است.

بازی‌های مستقل سال‌هاست که به‌عنوان اصلی‌ترین بستر خلاقیت در صنعت بازی شناخته می‌شوند و افزایش سهم آن‌ها در استیم، نشانه‌ای امیدوارکننده از آینده این صنعت به‌حساب می‌آید. بر‌اساس داده‌های منتشرشده توسط Alinea Analytics، بازی‌های مستقل در سال ۲۰۲۵ ۲۵ درصد از کل درآمد استیم را به خود اختصاص داده‌اند. فروشگاه دیجیتالی Valve تا اینجای سال بیش از ۱۷.۷ میلیارد دلار درآمد داشته که سهم بازی‌های مستقل از این رقم، حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده است.

نکته جالب‌تر این‌که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از این درآمد تنها توسط ۵ بازی مستقل پرفروش به دست آمده است؛ آثاری که شامل این موارد می‌شوند:

  • Schedule I با ۱۵۱ میلیون دلار درآمد
  • R.E.P.O. با ۱۴۷ میلیون دلار درآمد
  • PEAK با ۸۷ میلیون دلار درآمد
  • Hollow Knight: Silksong با ۷۵ میلیون دلار درآمد
  • Escape from Duckov با ۵۳ میلیون دلار درآمد

طبق تحلیل Alinea Analytics، یکی از دلایل اصلی این سلطه جدید بازی‌های مستقل، محبوبیت عناوین کوآپ با فیزیک اغراق‌آمیز و کمدی است؛ بازی‌هایی که اشتباهات بازیکنان را به موقعیت‌های خنده‌دار تبدیل می‌کنند و فرصت مناسبی برای ضبط و به‌اشتراک‌گذاری لحظات بامزه دوستان فراهم می‌آورند. آثاری مانند R.E.P.O. و PEAK نمونه‌های شاخص این روند هستند.

از سوی دیگر بازی‌هایی مانند Hollow Knight: Silksong استانداردهای تازه‌ای برای فن‌ سرویس در صنعت بازی تعریف کرده‌اند. این بازی با قیمت تنها ۲۰ دلار عرضه شد و پس از فروش بیش از ۷ میلیون نسخه، یک بسته‌الحاقی رایگان نیز در اختیار بازیکنان قرار داد.

نظرات