توسعه بازی Dispatch به اندازه GTA 6 زمان برد؛ فصل دوم سریعتر ساخته میشود؟
بازی Dispatch که اخیراً منتشر شده، با فروش ۱ میلیون نسخه در ۱۰ روز، موفقیتی چشمگیر را تجربه کرده و در فهرستهای بهترینهای سال جای گرفته است؛ اما مسیر رسیدن به این نقطه بسیار دشوار و طولانی بوده است. به نقل از رسانه گیم اسپات، سازندگان بازی در مصاحبهای اعلام کردهاند که توسعه این اثر، حدود ۷ سال به طول انجامیده است. این زمان طولانی نه صرفاً برای بهبود کیفیت بازی، بلکه بهدلیل چالشهای مالی، از دست دادن ناشر و تلاش برای بقای استودیو در شرایط سخت صنعت بازی بوده است. با این حال، خبر خوب برای طرفداران این است که با آماده بودن زیرساختها، فصل دوم نیازی به این مدت زمان طولانی نخواهد داشت.
پییر شورت، نویسنده و همبنیانگذار استودیو AdHoc، در گفتوگویی توضیح داد که چرا ساخت فصل اول بازی Dispatch تا این حد زمانبر شده است. او با اشاره به اینکه آنها زمانی در حد و اندازه نسخه ششم بازی جی تی ای را صرف این پروژه کردهاند، گفت که این مدت طولانی صرفاً برای پولیش کردن یک اثر موفق نبوده، بلکه ناشی از تغییر برنامهها و قطع بودجه بوده است.
نیک هرمن، کارگردان بازی، نیز به صراحت درباره نزدیکی پروژه به شکست کامل صحبت کرد. او توضیح داد که ناشر بازی در میانه راه بهدلیل مسائل مالی آنها را رها کرد. پییر شورت این اتفاق را در بستر بحران گستردهتر صنعت بازی توصیف کرد و افزود که اگر پروژههای قراردادی نبودند، استودیو ۳ سال پیش تعطیل میشد. برای سالها، این پروژه با درهای بسته روبهرو میشد و بسیاری به آنها میگفتند که این ایده خوبی نیست و نباید آن را انجام دهند.
بازی Dispatch همچنین همیشه آن اثری نبوده که بازیکنان امروز میشناسند. این پروژه ابتدا قرار بود یک اثر تعاملی لایو اکشن باشد، اما همهگیری ویروس کرونا باعث لغو آن نسخه شد. نسخههای اولیه تاریکتر و محدودتر بودند و روی یک قهرمان تمرکز داشتند، اما به مرور زمان بازی به تجربهای وسیعتر با تمرکز بر سیستم دیسپچ و گروهی از ابرقهرمانان متفاوت تبدیل شد. حتی شخصیت اصلی یعنی رابرت، در ابتدا قرار نبود توسط ارون پال صداگذاری شود و راهول کوهلی برای این نقش در نظر گرفته شده بود.
اکنون که بازی Dispatch منتشر شده و عملکرد خوبی داشته، نوع فشارها تغییر کرده است. شورت وضعیت فعلی را به موسیقیدانی تشبیه میکند که تمام عمرش را صرف نوشتن آلبوم اول میکند، اما برای آلبوم دوم زمان بسیار کمتری دارد. با این حال، پس از صرف زمانی طولانی برای عرضه یک فصل، بازی Dispatch دیگر از صفر شروع نمیکند و این موضوع ساخت دنباله آن را بسیار سریعتر خواهد کرد.
بازی Dispatch هماکنون برای پلی استیشن 5 و کامپیوتر در دسترس است. این اثر همچنین در تاریخ ۸ بهمن ۱۴۰۴ (۲۸ ژانویه ۲۰۲۶) برای کنسول نینتندو سوییچ و سوییچ 2 عرضه خواهد شد.