کارگردان Kingdom Come: Deliverance به منتقدان هوش مصنوعی تاخت
در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از گیمینگبولت، در ادامه بحثهای اخیر سون وینکه، بنیانگذار Larian Studios و کارگردان Divinity درباره استفاده از هوش مصنوعی مولد در توسعه بازیها، حالا دنیل واورا، همبنیانگذار Warhorse Studios و کارگردان مجموعه Kingdom Come: Deliverance نیز دیدگاههای خود را در اینباره مطرح کرده است. واورا در یک پست مفصل در شبکههای اجتماعی، از آنچه «هیستری هوش مصنوعی» مینامد انتقاد کرده و در عین حال از مواضع وینکه در قبال این فناوری دفاع کرده است.
واورا در بخشی از صحبتهایش مینویسد: «من طرفدار هنر تولید شده با هوش مصنوعی نیستم، اما وقتش رسیده با واقعیت روبهرو شویم. هوش مصنوعی آمده که بماند؛ چه خوشمان بیاید چه نه. شخصاً بیشترین ترس من از بخش موسیقی است، چون دیگر حتی نمیتوان تشخیص داد که ساختهی هوش مصنوعی است یا نه.»
او در ادامه به کاربردهای بالقوهی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مولد اشاره میکند؛ ابزارهایی که میتوانند بخشهای خستهکننده و وقتگیر توسعه بازی را حذف کنند، بهخصوص در تولید محتوایی که نقش حیاتی در کلیت تجربه ندارد. واورا میگوید: «میدانید از چه چیزی در بازیسازی بیشترین نفرت را دارم؟ اینکه ساخت یک بازی هفت سال زمان میبرد، به ۳۰۰ نفر نیرو و دهها میلیون دلار بودجه نیاز دارد. اینکه مثلاً تام مجبور شده ۵۰۰ ساعت در استودیو صرف ضبط دیالوگهای کاملاً کلیشهای و بیاهمیت کند.»
او در ادامه تأکید میکند که اگر هوش مصنوعی بتواند روند تولید را کوتاهتر و تیمها را کوچکتر کند، از آن استقبال خواهد کرد: «اگر AI بتواند کمک کند با تیمی کوچکتر، مثل روزهای قدیم در عرض یک سال یک بازی حماسی بسازم، کاملاً موافقم. همچنان کارگردان هنری، نویسنده، برنامهنویس و طراح گرافیک وجود خواهد داشت، اما آنها بهجای کارهای خستهکننده، روی بخشهای مهم تمرکز میکنند. من ایدههای زیادی برای بازی دارم، اما پنجاه سالم است و بهطور میانگین ساخت هر بازی هفت سال طول کشیده. اگر AI کمک کند این ایدهها سریعتر محقق شوند، چرا که نه؟»
واورا همچنین به استفاده از هوش مصنوعی در نویسندگی اشاره میکند، بهخصوص برای دیالوگها و محتواهایی که مستقیماً به داستان اصلی مربوط نیستند اما به جهانسازی کمک میکنند. او با اشاره به فناوریهایی مانند 11labs میپرسد: «آیا عالی نمیشود اگر در یک بازی نقش آفرینی بتوانید از هر NPC هر سؤالی بپرسید؟»
او ادامه میدهد: «برای محتواهای غیر داستانی، این یک انقلاب واقعی از نگاه بازیکن است. چنین چیزی را نمیتوان با بازیگر ضبط کرد، چون بینهایت حالت مختلف دارد. اما صحنههای سینمایی و دیالوگهای داستانی همچنان باید ضبط شوند. برای سفارش یک سوسیس در میخانه یا پرسیدن مسیر قلعه، نیازی به اجرای در سطح اسکار ندارید.»
در پایان، واورا مقاومت در برابر گسترش هوش مصنوعی مولد را با مخالفت با چرخ خیاطی در صنعت نساجی یا اصرار بر اسبسواری در دنیای خودروها و هواپیماها مقایسه میکند. او صحبتهایش را با این جمله به پایان میرساند که هوش مصنوعی «شاید به نابودی بشریت منجر شود، کسی واقعاً نمیداند»، اما در عین حال ممکن است باعث شود هر کسی با هزینهای بسیار کمتر، بتواند تقریباً هر ایدهی بزرگی را به واقعیت تبدیل کند.