پلی استیشن 5 به محل آزمایش ویژگی‌های کنسول دستی PS6 تبدیل شده است

چهارشنبه 26 آذر 1404 - 18:03
مطالعه 2 دقیقه
تجربه بازی Astro Bot در پلی استیشن پورتال
شایعه جدیدی از برنامه‌های بلندمدت سونی برای پلی استیشن می‌گوید. این بار تمرکز روی حالتی مرموز در PS5 است که شاید آینده سخت‌افزارهای بعدی را رقم بزند.
تبلیغات

در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از گیمینگ‌بولت، در ادامه شایعه‌ای که اوایل همین ماه منتشر شده بود و ادعا می‌کرد سونی از حالت مصرف انرژی پایین PS5 به‌عنوان یک «اسب تروا» برای تضمین Backward Compatibility با کنسول دستی PS6 استفاده می‌کند، حالا Moore’s Law is Dead ادعای تازه‌ای را مطرح کرده است. به گفته او، کیت توسعه نرم‌افزاری پلی استیشن 5 یا همان SDK به‌تازگی به‌روزرسانی شده است و تمرکز اصلی آن حالا روی پشتیبانی از Power Saver Mode قرار دارد.

Moore’s Law is Dead در یکی از قسمت‌های اخیر پادکست ویدیویی Broken Silicon توضیح داد که نسخه SDK پیش از این روی عدد 12.0 قرار داشت، اما پس از این به‌روزرسانی، شماره نسخه به‌طور غیرمنتظره‌ای به 1.0 تغییر کرده است. از نگاه او، این تغییر می‌تواند نشان‌دهنده اولویت بالای سونی برای اطمینان از پشتیبانی گسترده‌تر بازی‌ها از حالت مصرف انرژی پایین باشد.

علاوه‌بر‌این Moore’s Law is Dead به سند تازه‌ای درباره بهینه‌سازی پردازنده اشاره کرده که طبق آن، در آینده حالت‌های مصرف انرژی پایین بیشتری معرفی خواهند شد. در بخشی از این سند آمده است: «ممکن است در آینده حالت‌های عملیاتی جدیدی پشتیبانی شوند و برنامه‌ها در محیط‌هایی با پیکربندی‌های متفاوت پردازنده اجرا شوند.»

او همچنین مدعی شده یکی از توسعه‌دهندگان به او گفته است که با‌توجه‌به تغییرات اعمال‌شده در دوکیت، تمرکز سونی بیشتر روی ترویج Power Saver Mode است تا پشتیبانی از حالت‌هایی که از توان پردازشی بالاتر PS5 Pro استفاده می‌کنند. طبق گفته این توسعه‌دهنده، در یکی دیگر از اسناد سونی تأکید شده که «بازی‌ها باید امکان اجرا تنها با ۸ ترد پردازشی را داشته باشند»؛ نکته‌ای که می‌تواند سرنخ مهمی از قدرت سخت‌افزاری کنسول دستی پلی استیشن 6 باشد.

در مورد سخت‌افزار کنسول دستی PS6 با اسم رمز Canis نیز گفته می‌شود این دستگاه از یک پردازنده AMD با چهار هسته Zen 6c بهره می‌برد و در کنار آن، یک پردازنده گرافیکی AMD با معماری RDNA 5 و بین ۱۲ تا ۲۰ واحد پردازشی خواهد داشت که با فرکانسی بین ۱.۶ تا ۲.۰ گیگاهرتز کار می‌کند. حافظه دستگاه نیز احتمالاً حدود ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5X-7500+ با گذرگاه ۱۲۸ بیتی خواهد بود.

طبق این گزارش، کل این مجموعه با مصرف انرژی حدود ۱۵ وات طراحی شده و هدف عملکردی آن، دستیابی به حدود نیمی از توان رستریزیشن پلی استیشن 5 است که البته با عملکردی قوی‌تر در زمینه ری تریسینگ خواهد بود.

نظرات