نیویورک پیشگام شفافیت در استفاده از بازیگران هوش مصنوعی و حقوق پس از مرگ

سه‌شنبه 25 آذر 1404 - 19:11
مطالعه 4 دقیقه
قانون شفافیت برای بازیگران هوش مصنوعی
نیویورک با تصویب قانونی تازه شفافیت استفاده از بازیگران هوش مصنوعی و حقوق پس از مرگ را الزامی کرد.
تبلیغات

به نقل از آی‌جی‌ان، نیویورک با تصویب قانونی تاریخی به نخستین ایالت آمریکا تبدیل شد که شفافیت در استفاده از بازیگران تولیدشده با هوش مصنوعی و همچنین به‌کارگیری نام، تصویر و شباهت افراد پس از مرگ را الزامی می‌کند. کتی هوکول، فرماندار نیویورک در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۰ آذر ۱۴۰۴) دو لایحه را امضا کرد که هدف آن‌ها مهار استفاده بی‌ضابطه از هوش مصنوعی در حوزه سرگرمی و تبلیغات است.

نخستین لایحه، تبلیغ‌دهندگان را ملزم می‌کند هر زمان که به‌جای انسان از بازیگران تولیدشده با هوش مصنوعی در آگهی‌های تجاری خود استفاده می‌کنند، این موضوع را به‌طور شفاف اعلام کنند. لیندا بی‌روزنتال، عضو مجلس ایالتی درباره تأثیر هوش مصنوعی در این حوزه‌های تخصصی گفت: «گسترش دیپ‌فیک‌ها و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی، مرز میان دنیای دیجیتال و واقعیت را مخدوش کرده و موجب از بین رفتن فرصت‌های شغلی و آسیب به مصرف‌کنندگان شده است.»

دومین لایحه، استفاده تجاری از نام، تصویر یا شباهت افرادِ درگذشته را منوط به دریافت رضایت از وراث یا متولی قانونی اموال آن‌ها می‌کند. این موضوع طی سالیان اخیر به یکی از مباحث بحث‌برانگیز صنعت تبدیل شده است؛ به‌ویژه با درگذشت بسیاری از چهره‌های بزرگ که پرسش‌هایی را درباره کسب سود از شباهت آن‌ها پس از مرگ مطرح کرده است. هرچند برخی املاک چنین استفاده‌ای را تأیید کرده‌اند، اما در نبود چارچوب‌های لازم، سوءاستفاده از این امکان همچنان نسبتا آسان است.

هوکول در توضیح این قانون اظهار داشت: «ما قوانینی مبتنی بر عقل سلیم تصویب می‌کنیم تا هم شفافیت کامل در استفاده از تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی تضمین شود و هم از استفاده تجاری غیرمجاز از نام یا شباهت افراد درگذشته جلوگیری به عمل آید. ما در ایالت نیویورک معیاری روشن تعیین می‌کنیم که همگام با فناوری پیش می‌رود و در عین حال از هنرمندان و مصرف‌کنندگان، حتی مدت‌ها پس از پایان تیتراژ، محافظت می‌کند.» مایکل جیاناریس، سناتور ایالتی نیز تأکید کرد: «تولیدات سینمایی و تلویزیونی همچنان بخش جدایی‌ناپذیری از اقتصاد نیویورک هستند و نیویورک به پیشگامی خود در حفاظت از کارگرانی که نیروی محرک این صنعت‌اند ادامه خواهد داد.»

اتحادیه کارگری بازیگران، اسکرین اکتورز گیلد یا همان SAG-AFTRA به‌طور کامل از این قانون‌گذاری حمایت کرده است. دانکن کرابتری-آیرلند، مدیر اجرایی ملی این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حمایت‌ها نتیجه مستقیم گردهم آمدن هنرمندان، قانون‌گذاران و کنشگران برای مقابله با خطرات بسیار واقعی و فوری ناشی از استفاده مهارنشده از هوش مصنوعی است. با الزام به شفافیت و تضمین اخذ رضایت، نیویورک خط قرمزی روشن ترسیم کرده که خلاقیت انسانی، یکپارچگی و اعتماد را در اولویت قرار می‌دهد. این قانون‌گذاری هوشمندانه و آینده‌نگرانه است و تأثیری ملی خواهد داشت.»

پخش از رسانه

این خبر در پی دو آگهی تبلیغاتی بحث‌برانگیز مناسبتی که به‌طور کامل با هوش مصنوعی تولید شده بودند منتشر می‌شود؛ یکی از سوی کوکاکولا که برای دومین سال پیاپی چنین رویکردی را در پیش گرفت و دیگری از سوی مک‌دونالد. مک‌دونالد نهایتا در پی موج انتقادات، این تبلیغ را از چرخه پخش خارج کرد؛ اما آگهی کوکاکولا همچنان در دسترس است. جیسون زادا، بنیان‌گذار و مدیر ارشد خلاقیت استودیوی هوش مصنوعی Secret Level از کار شرکت خود در تبلیغ کریسمسی کوکاکولا دفاع کرد و گفت: «منتقدان در اینترنت بلندترین صدا را دارند. بسیاری از کسانی که سال گذشته شکایت می‌کردند از دل صنعت خلاق می‌آمدند و صرفا از تأثیری که این کار می‌گذاشت، می‌ترسیدند؛ اما به‌نظر من این آگهی در آزمون‌های مخاطب عملکرد بسیار خوبی داشت و مردم عادی واقعا از آن لذت بردند.»

پراتیک تاکار، معاون جهانی و رئیس بخش هوش مصنوعی مولد کوکاکولا نیز افزود: «سال گذشته تصمیم گرفتیم کاملا وارد این حوزه شویم و نتیجه هم برای ما موفقیت‌آمیز بود. بله، بخش‌هایی از صنعت از این‌که ما از یک فیلم صددرصد مبتنی بر هوش مصنوعی مولد استفاده کردیم رضایت نداشتند؛ اما این بخشی از ماهیت پیشگام بودن است. ما این نگرانی را درک می‌کنیم؛ اما باید به حرکت رو به جلو و جابه‌جا کردن مرزها ادامه دهیم. این غول از چراغ بیرون آمده است و دیگر نمی‌توان آن را به داخل بازگرداند.» این روزها استفاده از هوش مصنوعی مولد برای تولید ویدیو، چه در حوزه تجاری و چه غیرتجاری به یکی از داغ‌ترین مباحث صنعت سرگرمی تبدیل شده است.

پخش از رسانه

برای نمونه، اپلیکیشن محبوب Sora 2 از شرکت OpenAI پس از آن‌که برای انتشار گسترده ویدیوهایی با نمایش شخصیت‌های دارای حق کپی‌رایت از جمله آثار محبوبی مانند وان پیس، دیمن اسلیر، پوکمون و ماریو در شبکه‌های اجتماعی به کار رفت، جنجال فراوانی به پا کرد. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI ویدیوهای Sora 2 با شخصیت‌های دارای کپی‌رایت را فن‌فیکشن تعاملی توصیف کرده است. همچنین در سپتامبر ۲۰۲۵ SAG-AFTRA در واکنش به ظهور تیلی نوروود، بازیگر تولیدشده با هوش مصنوعی که خشم هالیوود را برانگیخته است، بیانیه‌ای با لحنی تند منتشر کرد.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟

نظرات