هیدئو کوجیما نظر جالب و متفاوتی در مورد استفاده از هوش مصنوعی دارد
در میان جدیدترین اخبار بازی و به نقل از گیمزرادار، هیدئو کوجیما، کارگردان سری Metal Gear Solid و بازی Death Stranding 2 بار دیگر دیدگاههای خود درباره استفاده از هوش مصنوعی در بازیسازی را مطرح کرده است و تأکید دارد که همچنان علاقهای به استفاده از این فناوری برای تولید محتوای خلاقانه ندارد.
در سالهای اخیر استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی به موضوعی جنجالی تبدیل شده است؛ از نگرانیها درباره استفاده شرکتهای بزرگ از AI برای کاهش هزینهها و حذف مشاغل گرفته، تا اعتصاب بازیگران برای محافظت از شباهت و صدای خود و حتی عرضه بازیهای تقلیدی ساختهشده با هوش مصنوعی در فروشگاههای مختلف را شاهد بودیم.
بااینحال کوجیما میان هوش مصنوعی مولد (Generative AI) و نوعی از یادگیری ماشینی که سالها است در بازیها استفاده میشود، تفاوت قائل است. او در گفتوگویی با CNN گفت: «بیشتر از اینکه AI خودش تصاویر یا محتوا بسازد، به استفاده از آن در سیستمهای کنترلی علاقه دارم. مثلاً اگر ۱۰۰ بازیکن داشته باشید، هرکدام عادتها، تمایلات، حس کنترل و شیوه حرکت متفاوتی دارند؛ این تفاوتها از فردی به فرد دیگر کاملاً مشهود است.»
کوجیما معتقد است هوش مصنوعی میتواند این تفاوتهای سبک بازی را جبران کند تا تجربهی گیمپلی عمق بیشتری پیدا کند. او با اشارهای غیرمستقیم به وضعیت فعلی صنعت بازی افزود: «در بیشتر بازیها، دشمنان اصلاً مثل انسانهای واقعی رفتار نمیکنند. اما با استفاده از AI، رفتار دشمنان میتواند براساس تجربه، عملکرد و الگوهای رفتاری بازیکن تغییر کند. چنین واکنش پویایی میتواند گیمپلی بسیار عمیقتری خلق کند.»
بهنظر میرسد دستکم از بابت استفاده از هنرهای بصری تولید شده با هوش مصنوعی در آثار آیندهی کوجیما جای نگرانی وجود ندارد؛ موضوعی که البته حرف تازهای هم نیست. او پیشتر نیز اعلام کرده بود که حاضر است از AI برای افزایش بهرهوری و سرعت تولید استفاده کند، اما اجازه نخواهد داد که این فناوری نقش خلاقانه و تصمیمگیرنده در روند ساخت بازیها داشته باشد.