خالق Monkey Island: عصر بازی های ماجراجویی‌ دوبعدی به پایان رسیده است

یک‌شنبه 16 آذر 1404 - 20:33
مطالعه 2 دقیقه
شخصیت‌های بازی Return to Monkey Island
خالق مجموعه Monkey Island می‌گوید ماجراجویی‌های کلاسیک دیگر آینده‌ای در صنعت بازی ندارند.
تبلیغات

به نقل از پی‌سی گیمر، رون گیلبرت، خالق مجموعه Monkey Island دیگر علاقه‌ای به ساخت یک ماجراجویی دوبعدی کلاسیک ندارد؛ حتی با وجود اینکه چند سال پیش همین مجموعه را در این قالب احیا کرده بود. او در گفت‌وگو با Ars Technica بازی‌های ماجراجویی مبتنی بر سبک‌های قدیمی را به فیلم‌های صامت سیاه‌وسفید تشبیه کرد و گفت ساخت دوباره چنین آثاری کهنه به‌نظر می‌رسد. او توضیح داد: «معدود جوان‌هایی پیدا می‌شوند که از این نوع بازی‌ها لذت ببرند و وقتی ما دیگر نباشیم، احتمالا دوام نخواهند آورد.»

با‌توجه‌به کارنامه اخیر استودیوی او، شنیدن چنین نظری کمی غافلگیرکننده به‌نظر می‌رسد. Thimbleweed Park و Return to Monkey Island، دو مورد از سه بازی آخر استودیوی Terrible Toybox ماجراجویی‌هایی کاملا کلاسیک بوده‌اند؛ با این حال گیلبرت بر این باور است که امروزه راه‌های نوآورانه‌تری برای ساخت آثار ماجراجویی وجود دارد. او به‌عنوان نمونه از Lorelei and the Laser Eyes ساخته استودیوی Simogo یاد می‌کند و می‌گوید:

«به‌نظرم بازی‌هایی از این دست، آینده ژانر ماجراجویی هستند.» در واقع اگر گیلبرت دوباره فرصت ساخت یک Monkey Island تازه را پیدا کند (حقوق این مجموعه همچنان در اختیار دیزنی است)، محصول نهایی بسیار نزدیک‌تر به Lorelei تا ماجراجویی‌های دوبعدی کلاسیک خواهد بود.

او بازی‌ای را تصور می‌کند که در آن بازیکن در یک دنیای کاملا سه‌بعدی و نه در قالب یک بازی دوبعدی اشاره و کلیک حرکت می‌کند. این گرایش صرفا به دلیل سلیقه مخاطبان امروز نیست. گیلبرت توضیح می‌دهد: «نمی‌دانم حل معما را در آن قالب چطور می‌توان انجام داد و همین موضوع برایم جذاب است؛ اینکه بتوانم به چالش طراحی معما در یک دنیای سه‌بعدی حمله کنم.» این دیدگاه برای گیلبرت جدید نیست؛ زیرا او پیش‌تر نیز میان سبک‌های کلاسیک و تجربه‌های مدرن‌تر رفت‌وآمد داشته است.

با‌این‌حال اشاره به این نکته ضروری است که سال ۲۰۲۵ یکی از قدرتمندترین دوره‌ها برای بازی‌های ماجراجویی کلاسیک بوده است. آثاری مانند Old Skies، کمدی معمایی Loco Motive و تریلر نوآر The Drifter از جمله برجسته‌ترین نمونه‌های این جریان‌ هستند. البته هیچ‌کدام از آن‌ها موفقیت تجاری بزرگی کسب نکرده‌اند (هرچند The Drifter عملکرد نسبتا خوبی داشته است)؛ اما مخاطبان این سبک همچنان فعال‌ هستند و چالش اصلی، ارائه اثری است که بتواند ارتباط موثری با آنان برقرار کند.

پروژه جدید گیلبرت بازی دوبعدی Death by Scrolling است؛ اثری اکشن که در آن بازیکن باید با حرکت مداوم رو به بالا از چنگ فرشته مرگ بگریزد. این بازی پس از کنار گذاشته شدن طرح یک نقش‌آفرینی بزرگ الهام‌گرفته از Zelda شکل گرفت؛ پروژه‌ای که گیلبرت به دلیل نبود بودجه و زمان کافی برای ساخت یک دنیای پهناور و همچنین پیشنهادهای مالی غیرمنطقی ناشران، آن را لغو کرد.

نظرات